• 3
  • 4
2022-12-07, 05:43
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Nej, massor av kvinnor r perversa och gr detta. Kommer aldrig lita p en kvinna med manlig stor hund, speciellt om dom har bilder dr dom kysser hunden m.m, en stor mngd av kvinnor har testat ngot av detta slag, strre n vad man kan tro.
https://www.youtube.com/watch?v=1faGNp9xvNQ
Gud har sett allt och kommer bestraffa dom.

Som fd escort kan jag nd sga att jag fick sjukt mnga frslag att knulla ngon hundgares hund mot pengar.
S vidrigt. Och nej.
Och det sger mig mer om dig som gr i dessa tankegngar ens. S mrkligt fixerad att du tnker p mnet s mycket att du startat en fb trd om det och tror dig veta hur mycket kvinnor gr det baserat p all djurporr du skt igenom ntet p. Totalbrnd i pallet tycks du vara.
Nej jag vill inte klicka p din lnk.
Citera
2022-12-08, 09:49
  #38
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Frr var det olagligt att beg sjlvmord men mnga var vldigt fattiga, alkoholiserade, utarbetade osv och ville ta sitt liv. De vgade dock inte gra det av rdsla fr att bli osaliga och inte begravas p kyrkogrden eller komma till gud. D kunde de istllet beg ett brott som gav dem ddsstraff. Tidelag var ett snt brott.

Det var faktiskt en av anledningarna till att man tog bort ddsstraff fr tidelag. Folk anvnde sig av brottet fr att s att sga f ett assisterat sjlvmord.

S ja, det var en av orsakerna till att s mnga dmdes fr tidelag. De var sjlvmordsbengna helt enkelt.


Edit: hr kan du lsa mer om det:

https://sverigesradio.se/artikel/4190516


Jag har ocks hrt om att en del frgrep sig p djur fr att bli avrttade och slippa beg sjlvmord.
Citera
2023-08-24, 22:52
  #39
Medlem
Veniconess avatar
Tidelag var som sagt ett av de vanligaste sklen till att man avrttades i 1600- och 1700-talets Sverige. Och straffen var horribelt hrda. Jag kan nedan citera ett intressant fall frn mina egna hemtrakter, en drng som r 1611 dmdes fr begnget tidelag av Sunnerbo hradsrtt. Denna domsagas dombcker finns fredmligt digitaliserade, det enda jag har gjort r att ndra den lderdomliga stavningen till nutidssvenska, annars r allt ordagrant tergivet efter domboken:

Kom fr rtta Assar Pedersson Barn, fdd i H i Hamneda socken, och sorgligen beknde att han hade haft tidelag med ett sto som hrde Bengt Algutsson till i Horn. S efter hans beknnelse s och efter det 14: e kapitlets lydelse i hgmlsbalken, s ock i Andra Mosebok i det 22: a kapitlet, kunde hradsnmnden icke fria hans liv, utan dmdes kvick i jord* eller ock till elden samt ock djuret med utan han srdeles njuter konungens nder, och beder hradet fr honom att de mtte bliva frskonta med vedakrsel, och drfr utlovar att utgiva 1 re av var grd till kungen och kronans ndtorft om fr det Assar Pedersson mtte komma till xen.

Av domboken framgr inte hur straffet exekverades, men d bnderna (inte av medmkan med den dmde, utan fr att slippa besvret med att leverera ved) bad att han skulle f hamna under yxan istllet, tycks det som om brnning p bl var det vanligaste stt p vilket tidelag bestraffades, ven om kvick i jord uttryckligen fanns med som ett alternativt straff. Som domboken ocks anger skulle domen fre verkstllande prvas av kungen, vilket frn och med 1600-talets brjan blev allmnt frfarande, efter att tidigare ha varit helt upp till hradsrtten. Men d Sveriges kung vid denna tid nnu var Karl IX, han avled p hsten samma r, fr vi anse det hgst osannolikt att straffet lindrades, d Karl IX varit extremt pdrivande under sin regeringstid att upprtthlla de stenhrda straffen som Guds lag, allts Mosebckerna, frskrev fr tidelag.

* Kvick i jord = begravas levande
Citera
2023-08-31, 18:34
  #40
Medlem
rdgs avatar
Den finske historikern Teemu Keskisarja (en sorts motsvarighet till Dick Harrison, men betydligt mindre politiskt korrekt han r ven riksdagsledamot fr sannfinlndarna) behandlade i sin doktorsavhandling frn 2006 tidelag i 1700-talets Finland. Med tanke p att kllmaterialet varit p svenska, r det irriterande att det inte finns ngon riktigt bra svensksprkig versikt av Keskisarjas forskning. Hr kan hans avhandling lsas, och den avslutas som sig br med en engelsksprkig resum, Bestiality as a Crime and Cultural Phenomenon in Finland 17281778.

https://helda.helsinki.fi/server/api...369bb1/content
__________________
Senast redigerad av rdg 2023-08-31 kl. 19:25.
Citera
2023-09-22, 14:21
  #41
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Tidelag var som sagt ett av de vanligaste sklen till att man avrttades i 1600- och 1700-talets Sverige. Och straffen var horribelt hrda. Jag kan nedan citera ett intressant fall frn mina egna hemtrakter, en drng som r 1611 dmdes fr begnget tidelag av Sunnerbo hradsrtt. Denna domsagas dombcker finns fredmligt digitaliserade, det enda jag har gjort r att ndra den lderdomliga stavningen till nutidssvenska, annars r allt ordagrant tergivet efter domboken:

Kom fr rtta Assar Pedersson Barn, fdd i H i Hamneda socken, och sorgligen beknde att han hade haft tidelag med ett sto som hrde Bengt Algutsson till i Horn. S efter hans beknnelse s och efter det 14: e kapitlets lydelse i hgmlsbalken, s ock i Andra Mosebok i det 22: a kapitlet, kunde hradsnmnden icke fria hans liv, utan dmdes kvick i jord* eller ock till elden samt ock djuret med utan han srdeles njuter konungens nder, och beder hradet fr honom att de mtte bliva frskonta med vedakrsel, och drfr utlovar att utgiva 1 re av var grd till kungen och kronans ndtorft om fr det Assar Pedersson mtte komma till xen.

Av domboken framgr inte hur straffet exekverades, men d bnderna (inte av medmkan med den dmde, utan fr att slippa besvret med att leverera ved) bad att han skulle f hamna under yxan istllet, tycks det som om brnning p bl var det vanligaste stt p vilket tidelag bestraffades, ven om kvick i jord uttryckligen fanns med som ett alternativt straff. Som domboken ocks anger skulle domen fre verkstllande prvas av kungen, vilket frn och med 1600-talets brjan blev allmnt frfarande, efter att tidigare ha varit helt upp till hradsrtten. Men d Sveriges kung vid denna tid nnu var Karl IX, han avled p hsten samma r, fr vi anse det hgst osannolikt att straffet lindrades, d Karl IX varit extremt pdrivande under sin regeringstid att upprtthlla de stenhrda straffen som Guds lag, allts Mosebckerna, frskrev fr tidelag.

* Kvick i jord = begravas levande

Fr att vidare anknyta till det jag skrev ovan om straffpraxis vid tidelag under 1600-talet; det verkar som om brnning p bl tycks ha varit vanligast. r 1606 vdjade till exempel allmogen i Memmings hrad i stergtland till kung Karl IX att en man som dmts till att " ble brinna" skulle f halshuggas istllet. Karl IX vgrade att bifalla deras nskan utan vidhll att mannen skulle lida sitt straff fullt ut, samt att det r bttre att kroppen fr lida en kort stund n att sjlen ska g frlorad i helvetet. Drav kan vi p goda grunder utg ifrn att inte heller ovan nmnde Assar Pedersson blev visad ngon misskund, ven om domboken inte uttryckligen ger besked om hur straffet verkstlldes.

Men den grymma avrttningsformen kvick i jord (levande begravning) anvndes faktiskt fortfarande s sent som 1600-talets brjan vid tidelag. Annars var det frmst avsett fr kvinnliga tjuvar och barnamrderskor, men det tycks som om detta straff redan vid medeltidens slut kom att tillmpas alltmer sllan.

Vi kan dock i de skriftliga kllorna hitta ett bekrftat fall av levande begravning p 1600-talet. Intressant nog intrffade ven detta i Smland, i det i Vrend belgna Kinnevalds hrad. Mannen som avrttades, den 18-rige drngen Tiufrid, anges i kllorna som fdd i Sunnerbo hrad, precis som Assar Pedersson som dmdes 1611. Nedan ett citat frn Jonas Liliequists bok "Brott, synd och straff: Tidelagsbrottet i Sverige under 1600- och 1700-talet:

r 1616 gav stthllaren i Jnkping order om att 18-rige drngen Tiufrid frn Sunnerbo hrad skulle st sitt straff, "vilket och nu skedde, att frberrde Tiufrid samt...kreaturet som han denne synd begtt (med) bleve lagda i ett stort rr tillhopa.

Domen verkstlldes i samband med Kinnevalds hrads vinterting i Kalvsvik. Det intressanta i just det hr fallet r att domen verkligen faststlldes av hovrtten i Jnkping. Man kan emellant hitta domar dr delinkventer dmts till att grvas kvick i jord ven senare under 1600-talet, men i de flesta underskta fall kan man antingen hitta bekrftelse p att hovrtten lindrat straffet eller inga anteckningar alls.
Citera
2023-09-24, 16:26
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
P 1600- och 1700-talet var det oerhrt vanligt med ddsstraff pga tidelag. Har lst ngonstans att under en period var det vanligaste brottet som ledde till avrttning just tidelag.

Dessa fakta fascinerar mig en gnutta. Hur kommer det sig att det var s vanligt p den tiden? Eller var det ens vanligt frekommande? Kanske r det mer ett uttryck fr den tidens bristande rttsskerhet? Var de avrttade i sjlva verket offer fr illasinnat skvaller och ryktesspridning? En slags hxprocess riktat mot mn?

Jag har sjlv inga frutfattade meningar, utan undrar genuint om det var vanligt frekommande och i s fall varfr?

Fr att konkret svara p din frga, men tyvrr lite senare statistik n 1600-talet men: Mellan 1751-1778 avrttades 156 personer fr tidelag. nd rtt mnga. En forskare p Ume universitet uppskattar att nnstans mellan 500-600 personer avrttades fr tidelag mellan 1634-1756 (man inrttade kriminalstatistik frst 1749 dr av uppskattningen).
Intressant r ocks att man levande begravdes med det djur man haft sexuellt umgnge med. Bland annat skriver Dalalagen "Nu kan man hava tidelag med ngon kreatur och hvdar det som kvinna, d skall man, svida den skyldige bliver tagen p bar grning, grva ned honom i jorden levande och kreaturet, som han syndat med, bredvid honom. Det skall mlsgande gra som ger kreaturet". Intressant det dr sista att man som gare av djuret sjlv ska ordna med begravningen.. Men 1734 ndrade man ddsstraffet till halshuggning och sen skulle kroppen brnnas.

Oftast var det ryktesspridning eller angiveri som satte fast mnnen (eller tonringarna, upp till 25 r, som var dom som frmst anklagades). Men som jag frstr det s kunde man inte enbart dmas fr rykten utan det krvdes en egen beknnelse eller vittnen. Mellan 1635-1754 angav 17% av mnnen sig sjlva. Vsternorrland hade en srskilt hg procent.
Citera
2023-09-24, 16:47
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Tidelag var som sagt ett av de vanligaste sklen till att man avrttades i 1600- och 1700-talets Sverige. Och straffen var horribelt hrda. Jag kan nedan citera ett intressant fall frn mina egna hemtrakter, en drng som r 1611 dmdes fr begnget tidelag av Sunnerbo hradsrtt. Denna domsagas dombcker finns fredmligt digitaliserade, det enda jag har gjort r att ndra den lderdomliga stavningen till nutidssvenska, annars r allt ordagrant tergivet efter domboken:

Kom fr rtta Assar Pedersson Barn, fdd i H i Hamneda socken, och sorgligen beknde att han hade haft tidelag med ett sto som hrde Bengt Algutsson till i Horn. S efter hans beknnelse s och efter det 14: e kapitlets lydelse i hgmlsbalken, s ock i Andra Mosebok i det 22: a kapitlet, kunde hradsnmnden icke fria hans liv, utan dmdes kvick i jord* eller ock till elden samt ock djuret med utan han srdeles njuter konungens nder, och beder hradet fr honom att de mtte bliva frskonta med vedakrsel, och drfr utlovar att utgiva 1 re av var grd till kungen och kronans ndtorft om fr det Assar Pedersson mtte komma till xen.

Av domboken framgr inte hur straffet exekverades, men d bnderna (inte av medmkan med den dmde, utan fr att slippa besvret med att leverera ved) bad att han skulle f hamna under yxan istllet, tycks det som om brnning p bl var det vanligaste stt p vilket tidelag bestraffades, ven om kvick i jord uttryckligen fanns med som ett alternativt straff. Som domboken ocks anger skulle domen fre verkstllande prvas av kungen, vilket frn och med 1600-talets brjan blev allmnt frfarande, efter att tidigare ha varit helt upp till hradsrtten. Men d Sveriges kung vid denna tid nnu var Karl IX, han avled p hsten samma r, fr vi anse det hgst osannolikt att straffet lindrades, d Karl IX varit extremt pdrivande under sin regeringstid att upprtthlla de stenhrda straffen som Guds lag, allts Mosebckerna, frskrev fr tidelag.

* Kvick i jord = begravas levande

Fick man inte en tunna med krut mot kroppen som antndes och sprngde bort huvudet? En nd.
Citera
2023-09-24, 17:59
  #44
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KittyvonMitty
Fick man inte en tunna med krut mot kroppen som antndes och sprngde bort huvudet? En nd.

Det var nog vanligast p kontinenten. I Sverige brnde man ytterst sllan mnniskor levande efter omkring 1640, d praxis vergick till att frst halshugga delinkventen och sedan antnda blet som byggts upp under stupstocken, s att liket brndes upp. Djuren frdes ocks fram till avrttningsplatsen och avlivades, i ett knt fall klantade sig den fulle bdeln s pass att han frst fick hugga flera gnger innan tidelagsmannens huvud var skilt frn kroppen, drefter misshandlade han de stackars djuren (en ko och ett sto) som skulle ddas efter grningsmannen, s pass att ett erbarmligt brlande och gnggande utbrt, och folkmassan krvde att p egen hand f stena bdeln till dds. Den uppbdade spetsgrden (knektar eller bnder som kommenderats att hlla vakt runt avrttningsplatsen med spjut eller vssade pkar) kunde dock frhindra att fullstndigt kaos utbrt. Bdeln fick dock senare bta fr sin klantighet och uppmanades att ta det lugnt med brnnvinet i fortsttningen, tminstone fre avrttningen.
Citera
2023-09-24, 18:02
  #45
Medlem
Sedan anvnde Vi giljotin. Tack fr all info!
Citera
2023-09-24, 18:10
  #46
Medlem
Veniconess avatar
Men ven efter att praxis lindrat tidelagsmnnens hdanfrd, s att de slapp att brnnas levande, var det mnga som knde stark ngest infr att kroppen skulle brnnas. Man hade p den hr tiden inte helt kunnat utplna den gamla katolska frestllningen att kroppen mste begravas i ett stycke fr att kunna uppst p domedagen.

Inte bara tidelagsmn, utan ven fredlsa och sjlvmrdare frvgrades att ligga i vigd jord. Deras kroppar skulle slpas ut i skogen av bdeln och dr grvas ner, eller "huggas i ett moras", dvs. snkas ner i ett krr. Inte frrn p tidigt 1800-tal blev det praxis att begrava ven sjlvmrdare och "ogrningsmn" p kyrkogrden, dock fick de inte bras in genom porten som hederligt folk, utan de skulle lyftas ver kyrkogrdsmuren och jordas i tysthet i ett srskilt hrn av kyrkogrden, av vissa bevarade gamla berttelser kallat "sjlvspillingshrnet". Klockringning och ceremonier fick inte heller frekomma.

Vad sjlvmrdare betrffar fanns det ett intressant frfaringsstt att handskas med liket. Det ansgs tabu att bra en sjlvmrdares lik ut genom drren ver trskeln, i de fall som sjlvmrdaren hittats i huset. Istllet skulle man lossa syllet, allts bjlken, under trskeln och dra dem ut den vgen. Dessutom ansgs det frnedrande fr "hederligt folk" att vidrra en sjlvmrdares lik, s bdeln och hans drngar fick efterskickas.
Citera
2024-03-03, 20:24
  #47
Medlem
Veniconess avatar
Frn Virestad i gamla Allbo hrad i lmhults kommun finns det en gammal sgen om en kvinna som ska ha begtt tidelag med en tjur och framftt ett monstrum till fljd av denna vederstyggliga grning. De rasande byborna ska d ha begravt kvinnan och hennes barn levande i ett stenrse ett par hundra meter sder om Virestads kyrka. Platsen dr hndelsen psts ha gt rum finns utmrkt n idag.

Carl von Linn, som vxte upp i nrheten, beskte platsen p sin sknska resa 1749 och antecknade fljande:

"Kajelund lg sder om Virestads kyrka och var behagelig av sina tcka ekar. P dennes stra sida var ett fyrkantigt stenrr* med konst hoplagt, under vilket folkets sgen var, att en [ 72 ]kvinna, Kaja benmnd, skolat satts kvick i jorden med sitt idisslande barn, t vilket en tjur skolat varit fader; si credere fac est*. Om denna Kaja pratades tskilligt."

I "Ny Smlands beskrivning" finns information om att Herr Nils, prst i Virestad p 1650-talet, kunde "framkalla tjurbrudens ande till samtal". Sgnen gr allts att spra till tminstone 1650, troligen r den ldre n s.

I Folklivsarkivet i Lund finns fljande, mycket bondskt prglade, version av sgnen:

"P andra sidan Virestad ligger en stor sltt, dr det nu r uppvuxet stort bjrke, som de kallar Kajelund. Och de sger, att den ftt namn efter ett fruntimmer, som hette Kari. Hon har blivit nergraven dr, fr att hon bolade med en tjur. De gamle sger det. Men det kan vl aldrig ga stnd, att ett fruntimmer har handlat s galet?"

*1 "si credere fac est" = latinskt idiom som nrmast verstts som "om man nu tror p det", Linn var allts, helt rationellt, skeptisk till sanningshalten.

*2 stenrr = rr r ett ldre ord fr rse/stenrse. Traditionen att begrava ogrningsmn och fredlsa i rsen i markerna r vldokumenterad frn ldre tiders Smland. Exempelvis omtalar Gunnar Olof Hyltn-Cavallius i "Wrend och wirdarne" (band 1, 1863) fljande:

Om en annan vldsman, vid namn ke i Hemmingsmla, frekommer i Konga hrads dombok fr d. 17 April 1615, att han blef ihelskjuten och lag der i skogen i ett rr. Detta senare, eller liks nedlggande i rr, har i Wrend varit urldrig hednisk folksed. Sankt Sigfrids legend frtljer, om dem som mrdade hans systersner, att tha thoko the kroppana ok bundo reep um thera ftir, oc drogho thsem til thsen stadh, som diwrwm var vilsambir, oc neplica kom sool, oc kastadho storan stenahgh upa thera haelgha likarna.

Dessutom finns det dokumenterat i Kinnevalds hrads dombok fr r 1616, hur den 18-rige drngen Tiufrid blev levande begravd tillsammans med den ko han begtt tidelag med "uti ett stort rr tillhopa". Detta r i motsats till den hgst obekrftade sgnen om Kaja en verklig, dokumenterad hndelse. Tydligen fanns det ett nedrvt minne av att folk i urldrig, hednisk tid (jrnldern och tidigare), begravde sina dda i rr/rsen, och det sgs kanske som ett lmpligt stt att begrava frtappade syndare och brottslingar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in