Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-08, 12:06
  #13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Om det är så pass enkelt att lönen är skit och faktiskt inte täcker de mest basala kostnader?

Sådana "jobb" existerar även hos arbetsgivare som inte ingår i den organiserade brottsligheten.

Då får man helt enkelt skaffa ett bättre betalt jobb eller minska sina basala kostnader. Att en arbetsgivare agerar bank skjuter bara problemet på framtiden och är ingen lösning på problemet varken för företaget eller arbetstagaren. Man kan även ha en dialog med sin arbetsgivare och påpeka faktumet att lönen inte räcker.
Citera
2022-12-08, 12:15
  #14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Försöker du vara rolig? Alla som är av vuxen härkomst i Sverige vet att 99,9 att dagavlöning in princip inte finns i Sverige.
Det verkar ju vara något sådant du vill ha.
Citera
2022-12-08, 13:02
  #15
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då får man helt enkelt skaffa ett bättre betalt jobb eller minska sina basala kostnader. Att en arbetsgivare agerar bank skjuter bara problemet på framtiden och är ingen lösning på problemet varken för företaget eller arbetstagaren. Man kan även ha en dialog med sin arbetsgivare och påpeka faktumet att lönen inte räcker.

Ja, det kan man...
Citera
2022-12-08, 13:18
  #16
Medlem
Många (Alla) med månadslön får lönen för innevarande månad så där är ingen eftersläpning till nästa månad, att man inte kan få lön varje dag verkar du vara med på, likaså att man generellt ska få lön i förskott (före man arbetat)

För anställningar där man får lön månaden efter så är min erfarenhet att få arbetsgivare säger nej om det handlar om enstaka tillfällen, mindre summor och/eller något oväntat som inträffat.

En vanlig orsak till att neka är att man varit med om att någon begärt förskott, detta dras ju då på nästkommande lön och då har man för lite pengar den månaden också, får ta ett nytt förskott osv. Det hela omvandlas alltså till ett permanent förskott. Mötet med chefen som ska ske syftar oftast inte till att säga blankt nej utan för att få till ett åtagande hur situationen ska lösas.

Ska du följa alla regler så ska även förskott behandlas som lön och skatteavdrag göras, och då är det inte den enkla knapptryckning som du pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Enligt lag så är det upp till arbetsgivaren.

Jag tycker det ska vara upp till den anställda att få göra vad den vill med sina egna pengar och ingen har med det att göra. Det är ju redan intjänade pengar. Nu för tiden finns till och med arbetsgivare som betalar ut lön direkt efter arbetet, skattat och klart.

Min arbetsgivare har istället valt att inte ge på grund av den vill lägga sig i min ekonomi och hur jag sköter den. Det är deras policy.

Jag frågade 2 gånger för 3 år sen. Första gången fick jag ja, 2 gången fick jag nej där dom sa att jag i så fall måste jag boka ett möte med högsta cheferna och redogöra vad ska jag göra med mina pengar. Jag svarade inte ens på det mailet, tyckte dom gick för långt om vad jag gör med mina pengar.

Hade dom däremot sagt att det är för krånglig process så hade jag förstått. Det tar för mycket tid om alla ska be om förskott hela tiden. Men vi lever på 2000 talet det känns som systemen borde vara smidigare när allt sköts automatiskt och endast ett par knapptryckningar borta men jag låter det vara osagt då jag inte jobbar på lönekontor.

Vad tycker ni?
Citera
2022-12-08, 14:19
  #17
Avstängd
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag tror inte riktigt du förstår. Dessa pengar har jag redan tjänat ihop, det är mina pengar. Enda anledningen till att dom väntar är ju för att dom ska få ihop ränta eller enligt din logik ha mina intjänade pengar så att dom kan betala andra räkningar så att dom hinner få in nya pengar, lagom till när min lön ska betalas ut.

Det är ju rätt märkligt att företag som är kopplade till ex Yepstr eller Gigleer har möjligt att betala ut direkt, vad händer med kassaflödet då.
Ha ett bra kassaflöde är ju för företag som lever månad för månad då dom lånar intjänade pengar för att betala sina räkningar och hoppas nya pengar kommer så att dom kan klara av att betala ut löner.


mm.. jag kan förstå att det är en bagatell för dig... kanske finns en anledning att du med ditt "mindset" är i situationen där du behöver förskott, medan de som tänker på kassaflöde uppenbarligen inte är i samma sits.

Du kunde prova att applicera samma tänk på din privatekonomi... se till att inkomsterna först kommer in innan dina kostnader. Planera inför det
Citera
2022-12-08, 14:22
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Enligt lag så är det upp till arbetsgivaren.

Jag tycker det ska vara upp till den anställda att få göra vad den vill med sina egna pengar och ingen har med det att göra. Det är ju redan intjänade pengar. Nu för tiden finns till och med arbetsgivare som betalar ut lön direkt efter arbetet, skattat och klart.
Vad tycker ni?
Har kan ett förskott vara ”redan intjänade pengar”? Många logiska kullerbyttor i din text…
Citera
2022-12-09, 06:17
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
mm.. jag kan förstå att det är en bagatell för dig... kanske finns en anledning att du med ditt "mindset" är i situationen där du behöver förskott, medan de som tänker på kassaflöde uppenbarligen inte är i samma sits.

Du kunde prova att applicera samma tänk på din privatekonomi... se till att inkomsterna först kommer in innan dina kostnader. Planera inför det


Beror på vad det är för företag, vissa lever månad för månad och är beroende varje månad att olika företag ska betala sina fakturor efter 30 dagar.
Större företag är inte beroende eller faller på detta.
Citera
2022-12-09, 06:31
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Har kan ett förskott vara ”redan intjänade pengar”? Många logiska kullerbyttor i din text…

Beror på vad det är för företag, vissa lever månad för månad och är beroende varje månad att olika företag ska betala sina fakturor efter 30 dagar.
Större företag är inte beroende eller faller inte på detta.

Om jag jobbar ex i butik/bar/hotell/cafe osv så är jag inte lika beroende på samma sätt. Intäkterna kommer direkt och jag behöver inte vänta. Intäkterna är typ samma varje dag med toppar och nedgångar osv. Mitt företag är helt öppet med vad dom tjänar och det ligger på typ samma varje år och månad inklusiv toppar och nedgångar. När månad är slut så betalas alla räkningar och lönen är klar redan första veckan faktiskt.

Då borde jag kunnat få kunna ta förskott på mina egna pengar som dom sitter och håller på tills löning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback