Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-11, 11:06
Medlem
I vissa afrikanska städer står tiotusentals elverk och brummar utan avgasrening. Luften går knappt att andas. Är det så det ska bli här också? Vad säger Greta om det?
Citera
2022-12-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Japp så är det, själv har jag nästan halverat min förbrukning.
Ja jag hade iofs personligen ingen hög förbrukning tidigare heller men har dragit ner till hälften av detta.

Mest därför att jag blivit fattigpensionär i år.

Bara en sådan sak att ha rätt teknik vid spisen när man lagar mat spar en del. (Det fick man lära sig under "oljekrisen 1973". )
Citera
2022-12-11, 11:07
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Detta kommer att bli sista julen i villan för många. Till våren sitter folk hos inkasso och framåt sommaren hos KFM. Nästa jul firas i bästa fall i en hyreslägenhet i något miljonprogramsområde, i vissa fall genom att anhöriga kommer med blommor till graven. Självmorden kommer att explodera framåt våren och sommaren, precis som de gjorde i början av nittiotalet när George Soros spekulerade mot den svenska valutan och människor miste allt över en natt. Så kommer att ske även den här gången.

Det var en mörk bild du målar upp. Vill bara påpeka att elpriset kommer att sjunka till våren när det blir varmare. Det handlar alltså om 2-3 månader som blir lite kärva. Sen vill jag också påpeka att det kan vara 10 års bostadskö till en hyresrätt - under nuvarande omständigheter. Skulle var och varannan villaägare bli hemlös finns det förstås inga lägenheter att dela ut. Mitt råd är därför att boka en plats på närmaste camping redan nu - innan de tar slut.
Citera
2022-12-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Stopp där. Bettan skriver inte att de ska dela ut några styrningar inom 100 dagar. Kärnkraften ska tryggas och byggas - två ord som inte går att misstolka. Det förpliktigar åtminstone ett par spadtag i marken. Att man sen har raderat sin tweet efter valet, signalerar inte att man har hederliga avsikter direkt.

Är det VM i att misstolka uttalanden nu eller?

Men du har en poäng, att eftersom landet är fullt med idioter som tolkar tweets så som du gör behöver man uttrycka sig tydligare. Normalt funtade människor förstår dock precis vad uttalandet betydde, dvs inte lägga ner fler reaktorer och börja bygga fler.
Att bygga nånting innebär även projektering och planering.
Citera
2022-12-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
I vissa afrikanska städer står tiotusentals elverk och brummar utan avgasrening. Luften går knappt att andas. Är det så det ska bli här också? Vad säger Greta om det?
Jag vet åtminstone tre kraftverk som ligger i startgroparna; Karlshamnsverket, Heleneholmsverket (Malmö) och Byeverket (Borås).

Alla Malmös och Göteborgs Teslor kommer att bli dieseldrivna .
Citera
2022-12-11, 11:09
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
Men sansa dig lite nu, varför skulle nån normal person få 20000 i månaden i elräkning? Värma 10 rums villa med byggfläkt och öppna fönster?

Försök att häng med lite. Man talar om elpriser på 8 kanske 11 kr/kWh i region 4. En villa som drar 20-25.000 kWh/år har ca 1/3 av förbrukningen under dec, jan och feb. Det ger ca 2.200-2.800 kWh/månad. Med 8 kr/kWh blir det 17.600-22.400 och med 11 kr/kWh blir det 24.200-30.800 per månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
Då bör dom nog se över bostad, utrustning och/eller vanor.

Vad hjälper det att se över bostad, utrustning och vanor om värma upp villan är det som påverkar priset allra mest, framför allt i dec-feb. Varje grad du sänker minskar förbrukningen med 5%. Man rekommenderas inte ha kallare än 16% pga risk för mögelväxt. Vet inte hur du själv bor, men där jag bor går det inte att styra temperaturen till exakt 16 grader i alla rum. Vissa rum är kallare medan andra är varmare. Temperaturen inne påverkas av om det blåser ute.

Människor som i decennier bott i sina hus och som alltid haft en fungerande ekonomi där allt gått ihop har senaste året fått en ansträngd ekonomi eftersom elpriserna senaste 1-2 åren fördubblats. Till det kommer skenande matpriser och rejält höjd bensinkostnad. Så de priser man flaggar för nu drabbar hushåll som kanske redan är hårt ansträngda. Det kan bli ett ekonomiskt blodbad närmaste 3-4 månaderna. Om regeringen ens avser hjälpa drabbade och de tänker betala ut ersättningar om ett halvår så är det försent.

Den knäcken hushållen får nu beror inte på slarvig ekonomi eller att man inte tagit höjd för de historiskt låga boräntor utan alla höjningar på privatekonomin är Alexanderhugg som våra POLITIKER SKAPAT. Man ska inte bli förvånad om de som är knäckta över en krossad ekonomi och överväger självmord tar några av dessa politiker med sig in i döden.
Citera
2022-12-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Därför att energiförsörjningen är en strategisk resurs vi måste vara självförsörjande på. Vad gör vi när det plötsligt inte finns någon el att importera?

Men vi HAR ju inte billig el för industrin längre, de får ju betala dyrt de också.

Företag går ju i konkurs nu för att de inte kan bedriva verksamheten lönsamt längre pga höga elpriser.

Det du beskriver är att vi skulle sälja överskottet dyrt men ha billig el inom landet, men så funkar det ju inte. Vi får betala samma pris som den dyraste elen i nått annat land, plus alla extrema skatter som inte alka länder har på sin el.
På första stycket får jag svara. Hur gör de andra länderna då? Hur har de tänkt?

På de andra styckena får jag svara. Det går inte att argumentera för det var inte ett enda rätt i den texten. Bara rena fantasier.
Citera
2022-12-11, 11:10
Medlem
SwizzerNöts avatar
Det kommer att bli dyrt helt klart. Ungefär som när familjen var bortrest en kalendermånad i somras och hade samma elförbrukning som när vi var hemma månaden efter.

Efter det insåg jag att dom hittar på den förbrukning dom tycker är rimlig och sen är det bara att betala.
Citera
2022-12-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag hade iofs personligen ingen hög förbrukning tidigare heller men har dragit ner till hälften av detta.

Mest därför att jag blivit fattigpensionär i år.

Bara en sådan sak att ha rätt teknik vid spisen när man lagar mat spar en del. (Det fick man lära sig under "oljekrisen 1973". )
stämmer det, då fick jag ransoneringskort på bensin till min 125a, var 16 då...nu 65 men har skaplig pension. tror soppan kostade ca 1,30kr då.
Citera
2022-12-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet åtminstone tre kraftverk som ligger i startgroparna; Karlshamnsverket, Heleneholmsverket (Malmö) och Byeverket (Borås).

Alla Malmös och Göteborgs Teslor kommer att bli dieseldrivna .
Fast det är ju en frisk västanfläkt jämfört med små bensinverk en masse. Nu måste man väl börja gå ut i skogen och samla ved så man kan laga mat på utegrillen.
Citera
2022-12-11, 11:13
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhetlighet
De sitter inte vid makten längre. Man kan inte vara ett offer när man har makten att göra något åt saken. Ni apologeter hjälper inte situationen. Kräv mer av sittande regering!
Så du tror att man kan reparera en skada på två månader efter åratal av nedmontering?
Citera
2022-12-11, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
stämmer det, då fick jag ransoneringskort på bensin till min 125a, var 16 då...nu 65 men har skaplig pension. tror soppan kostade ca 1,30kr då.
OK. Det låter bra. (OffT: Jag har ingen bra pension men gett mig fan på att jag ska klara mig.)

Ja, bensinpriset låter som om det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in