Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-10, 21:29
Medlem
Zurfarn08s avatar
Vi har övergått till timmätning. Har Tibber. Vi kan se dygn för dygn vad dessa elpriser kostar. Den 8 dec kostade elen 314 kr för oss. Det är lätt att räkna ut att 314*31= 9700 kr för oss, dvs om varje dag i december var som den 8 dec skulle vi få betala nästan 10000 kr för elen.

I veckan som kommer blir det ännu dyrare. Jag tror att de flesta inte inser vad elräkningen som ska betalas i januari verkligen kommer hamna på. Man läser att det är dyrt men har man inte timmätning så fattar man inte hur dyrt. Många har på värmen som vanligt. Man kommer handla julklappar som vanligt. Sen kommer en enorm elräkning i januari.

Är det i slutet av januari som krisen slår till med full kraft och svarta krigsrubriker?
Citera
2022-12-10, 21:43
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Ja jag tror att många kommer bli helt chockade i januari. Hoppas att kvällspressen reserverat plats för saftiga snyftartiklar.
Citera
2022-12-10, 21:44
Medlem
cacas avatar
Kommer bli ett surt uppvaknande efter firat jul och nyår för många.

Själv rätt nöjd man kör med solceller och batteri till det, vedspis för all matlagning just nu och kaminen eldas en ggr/dag. Blir för varmt inne annars. Men några kWh lär väl ändå gå åt då man trotts allt har en förbrukning under 1000 kWh/år för tillfället.
Citera
2022-12-10, 21:50
Medlem
Om de inte gjorde det innan eller på något sätt missat alla artiklar i tidningar och inslag på nyhetsprogrammen borde de väl inse det den dagen som elräkningen dimper ner i brevlådan?
Citera
2022-12-10, 21:52
Många kommer ta dåliga lån för att betala elräkningen men värst blir nog Februari eller Mars.
Tror jag tog ett bra beslut med 1,5kr per kWh. Kommer inte gå att spara så mycket på sommaren även om priset går ner.
Citera
2022-12-10, 22:08
Medlem
enhetlighets avatar
Finns ju inte så mycket vi kan göra än att svälja stoltheten och betala. Den nya regeringen lovade mycket kring elpriserna men de levererar inte. Jag har råd med ett par enstaka, extremt dyra elräkningar men håller det på i flera månader går jag i personlig konkurs.
Citera
2022-12-10, 22:23
Avstängd
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhetlighet
Finns ju inte så mycket vi kan göra än att svälja stoltheten och betala. Den nya regeringen lovade mycket kring elpriserna men de levererar inte. Jag har råd med ett par enstaka, extremt dyra elräkningar men håller det på i flera månader går jag i personlig konkurs.

Det är helt klart sossarna som är orsak till dessa astronomiska elpriser, genom att lägga ned 4 kärnreaktorer utan att ha någon ersättning till elkraften.
Med all visshet så hade Putin mutat Löfven, Maggan och andra ledande sossar, för att gynna rysk export av naturgas!
Citera
2022-12-10, 22:29
Medlem
enhetlighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det är helt klart sossarna som är orsak till dessa astronomiska elpriser, genom att lägga ned 4 kärnreaktorer utan att ha någon ersättning till elkraften.
Med all visshet så hade Putin mutat Löfven, Maggan och andra ledande sossar, för att gynna rysk export av naturgas!

De sitter inte vid makten längre. Man kan inte vara ett offer när man har makten att göra något åt saken. Ni apologeter hjälper inte situationen. Kräv mer av sittande regering!
Citera
2022-12-10, 22:46
Medlem
zurfarns avatar
Enligt min enkla mening så är det handlandet av el på en börs (eller flera) plus sammankopplingen via EU-bestämmelser som är boven. Plus elområdes-uppdelningen. Finland har ingen sådan. Och de är också med i EU och handlar även med Euro.

Vi, Sverige alltså, tvingas att sälja el till högst erbjudna pris på börsen, åtminstone 70% av vårt överskott.

Sen är det också geografiskt. Vår bästa kraftkälla är de norrländska älvarna. Har alltid varit. Nja, de första försöken att elektrifiera Sverige skedde i mindre vattendrag i mellan-Sverige.

Trollhättan. Googla exempelvis "Olidan"
Citera
2022-12-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhetlighet

Elpriset är kanske inte något som kan fixas på ett par månader...

Du e tyvärr inte ensam om att gå i personlig konkurs om elpriset hamnar på 8 kronor under en längre tid.
Det eller så får man stänga av värmen helt o hållet.
Uland delux.
Citera
2022-12-10, 23:01
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vi har övergått till timmätning. Har Tibber. Vi kan se dygn för dygn vad dessa elpriser kostar. Den 8 dec kostade elen 314 kr för oss. Det är lätt att räkna ut att 314*31= 9700 kr för oss, dvs om varje dag i december var som den 8 dec skulle vi få betala nästan 10000 kr för elen.

I veckan som kommer blir det ännu dyrare. Jag tror att de flesta inte inser vad elräkningen som ska betalas i januari verkligen kommer hamna på. Man läser att det är dyrt men har man inte timmätning så fattar man inte hur dyrt. Många har på värmen som vanligt. Man kommer handla julklappar som vanligt. Sen kommer en enorm elräkning i januari.

Är det i slutet av januari som krisen slår till med full kraft och svarta krigsrubriker?

små pengar för svensken , speciellt den som bott i hus de senaste 10 åren i dopad ekonomi, ert hus har gått upp ca 400% i värde, ni kan enkelt betala av elen genom att ta lån på husen, nemas problemas.
Citera
2022-12-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Enligt min enkla mening så är det handlandet av el på en börs (eller flera) plus sammankopplingen via EU-bestämmelser som är boven. Plus elområdes-uppdelningen. Finland har ingen sådan. Och de är också med i EU och handlar även med Euro.

Vi, Sverige alltså, tvingas att sälja el till högst erbjudna pris på börsen, åtminstone 70% av vårt överskott.

Sen är det också geografiskt. Vår bästa kraftkälla är de norrländska älvarna. Har alltid varit. Nja, de första försöken att elektrifiera Sverige skedde i mindre vattendrag i mellan-Sverige.

Trollhättan. Googla exempelvis "Olidan"

Det är värre än så, vi är förbundna att erbjuda marknaden 70% av vår totala elproduktion, inte bara överskottet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in