Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-13, 16:18
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Och jag är långt ifrån någon SD

Jag också numera faktiskt. Första gången på väldigt många val som SD intefick min röst detta året.
Patetiskt skitparti har de blivit med en kastrerad liten tjockisrumpa som ledare (Åkesson) som gör allt för springa NATO, EU och husse Uffe´s ärenden.

OnT
Kan faktiskt inte förstå hur svårt det är för regeringen att ens starta upp något projekt. Ni Sd fans snälla sluta gnäll om de behöver mer tid. De har haft gått om tid på sig att isjösätta någon räddningsplan lite akut innan jul. Men Uffe tyckte det var viktigare åka ner till turkarna så vi kunde få leka NATO.

Jag tror inte heller att denna regeringen kommer sittakvar så många månader till. De gör liksom bort sig lite inom alla områden nu för att det skall vara acceptabelt.
Att det skall ta 4 mandat perioder för dvärgen Uffe att fixa kriminaliteten och gängen - det håller liksom inte.

Sätt igång och börja jobba!! In på det därförbannade slottet nu igen i helgen och ni kommer inte ut förrän ni har något konkret att komma med förbanande blå/bruna fjantar!

Samt skyll inte mer på Putin. Han är säkert skyldig till mycket men inte till er lathet gällande svensk energipolitik.
Citera
2022-12-13, 16:28
Bannlyst
Jag inser bara att det blir dyrt men jag kan inte greppa hur dyrt. Räkningarna i december, januari och februari blir högintressanta. Vad tror vi om genomsnittligt pris per kvadratmeter bostad? Löpande el + nätavgift.

Det var heller inte smart av väst att militärt som Saddam Hussein och oljekällorna ge sig på Nordstream. Vi behöver all gas som finns.

Blir också högintressant hur detta drabbar företagen. Torde inte finnas utrymme till höjda löner.
Citera
2022-12-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kpiteskit
Jag inser bara att det blir dyrt men jag kan inte greppa hur dyrt. Räkningarna i december, januari och februari blir högintressanta. Vad tror vi om genomsnittligt pris per kvadratmeter bostad? Löpande el + nätavgift.

Det var heller inte smart av väst att militärt som Saddam Hussein och oljekällorna ge sig på Nordstream. Vi behöver all gas som finns.

Blir också högintressant hur detta drabbar företagen. Torde inte finnas utrymme till höjda löner.
Det var inte väst som sprängde NS. Det var antagligen ryssarna.
Citera
2022-12-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är faktiskt enkelt. Man låter bli att ställa till med problem. Att hålla barn och dårar borta från politiken borde vara självklart. Politikerna borde vara lika rädda om medborgarnas egendom som de är som sin privata egendom och ekonomi.

Det handlar om bedragare som får makt. De framförde att vindsnurror är bättre än kärnkraft, och folket litade på att makthavarna inte ljuger och sköter energiförsörjning och andra saker som är det de fått förtroende för.

Magda gillar makt. Hon har besökt Harward. Hon har examen från Handels. En fin fasad. Mot bättre vetande trodde folket på att hon minsann vet vad hon gör när hon regerar ihop med Sveriges avskum. Ett avskum som nu inte intervjuas och granskas, eller ställs till svars om frågor; om hur de tänkte!!!

Men nu i efterhand när skadan är skedd, måste man reparera skadan så gott det går. Energiförsörjningen är körd när det gäller industrin och näringslivet lång tid framöver, men för privata bostäder och övriga byggnader kan man inför nästa vinter ge generösa bidrag till pumpar och solenergi. Det går minsann att lagstifta att de stora bolagen inte får lura fastighetsägare på den el de ger elnäten.

Idioterna har ökat på efterfrågan på El med Elbilar och dylikt. I Norrland ska de ha fossilfri industri. Det handlar om politiker som är värre än det folk vi ser i Lyxfällan.

Om man är borgerlig och saknar ideologi blir det regeringar därefter. En rik stat med fulla lador är en stat som inte sköter sina åtaganden när de egna medborgarna är fattiga. En full lada är det yttersta beviset på att vi har för högt skattetryck. De kan börja med att infria vallöften om att sänka bensin och dieselskatt rejält och ta bort momsen på el.

Vi betalar pengar till länder i Europa där staten är fattig då medborgarna är smartare än svenskar och vägrar betala höga skatter.

Nu är det just en situation där fyllda lador ska åter till medborgarna som betalat in pengarna. Svårare än så är det inte. Jag ser detta bedrägeri om vindsnurrorna förträfflighet på samma nivå som åldringsbrotten i hemmen eller där gamlingar luras att ge ut bank id. Då talas det om ersättning från försäkring, bankerna osv.

Alla svenska politiker är genom delaktighet eller underlåtenhet delaktiga i vindsnurrebedrägeriet och den gröna omställning som skulle gå lätt som en plätt. Det fanns varningssignaler och folk som larmade, men dessa politiker var berusade av makt och sin egen godhet.

Den legitima frågan är varför politikerna ska ha in all denna skatt år ut och år in, för projekt utanför det sociala kontraktet där tredje part gynnas på bekostnad av avtalsparterna.
OK. Vad ska vi göra då? Begå kollektivt självmord?
Citera
2022-12-13, 16:48
Medlem
GenusKhans avatar
Folk ser inte längre än näsan räcker och skriker om sin egna elräkning, oftast hur duktiga de är som klarar av att betala trots absurda höjningar och nedsättande kommentarer om andra som inte klarar det.

Detta är ju inte vad det handlar om, det handlar om att mängder av våra industrier och företag kommer få lägga ner då det ej går att gå med vinst p.ga. elpriserna, hela industrier kollapsar, arbetslöshet skenar, recession, depression och allmän misär i samhället följer som ett brev på posten. Är det kul att leva i ett nedgånget DDR-samhälle även om man är så jävla duktig att man klarar en höjning av elpriset på 1500%? man lever inte i en isolerad bubbla, allt hänger ihop... och snabbare sättet att sänka ett helt samhälle är att öka elpriset och bränslepriserna så mycket som möjligt, vilket man nu mycket riktigt gör för att bana väg för Agenda2030.
Citera
2022-12-13, 16:51
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Risken för hjärtsjukdomar ökar vid för kall inomhustemperatur. Äldre ska ha 20 grader inomhus enligt FHM. Undrar hur många äldre som stryker med i vinter för att de får höjt blodtryck av för kall inomhustemperatur och sen en hjärtinfarkt. ”I den humana stormakten Sverige tar vi hand om våra äldre”.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...dd/temperatur/

Du har missuppfattat.
Den humanitära stormakten tar bara hand om världens alla andra folk, de egna äldre lämnas att självdö i ensamhet. Många av södermalmshjältarna som skryter om hur de hjälper "flyktingar" på språkcafé och liknande ids inte ens begrava sina egna föräldrar.
Temperaturerna kommer sänkas på landets alla demensboenden, men på flyktingförläggningarna kommer man gassa på med 21-24 grader varmt.
Citera
2022-12-13, 16:51
Medlem
-tomten-s avatar
Känns rätt så bra att bo i en hyreslägenhet just nu. Bundet treårsavtal på 0,57. Ett och ett halvt år kvar.
Jag har många gånger önskat att jag hade råd att bo i en villa men nu har jag tur att jag inte gör det.
Blir några hundra i hyreshöjning men det är väl inte mer än rätt. Har aldrig haft någon elräkning över 400:-.
Tycker helt ärligt synd om er som drabbas.
Citera
2022-12-13, 16:54
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
Känns rätt så bra att bo i en hyreslägenhet just nu. Bundet treårsavtal på 0,57. Ett och ett halvt år kvar.
Jag har många gånger önskat att jag hade råd att bo i en villa men nu har jag tur att jag inte gör det.
Blir några hundra i hyreshöjning men det är väl inte mer än rätt. Har aldrig haft någon elräkning över 400:-.
Tycker helt ärligt synd om er som drabbas.

Ja, du har det bra.
2,6 cirka var visst det bästa Eon kunde erbjuda mig för året ut. Vem vågar gissa hur det blir nästa år? Betalar runt 500 spänn för att driva en tv, en dator, ett kylskåp samt en lampa i fönstret
Citera
2022-12-13, 17:53
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Som någon kommenterade tidigare. Absolut! Just nu är fjärrvärme kanon! Tidigare har det varit relativt dyrt jämfört med annan värme. Men det trygga med det är ju att det priset inte alls kan ändras så snabbt.

Vi har en elförbrukning på ca 550 kwh i månaden senaste månaderna. Efter att ha medvetet försökt spara el. Har sen tidigare nästan bytt all belysning till LED osv, samt stänger av allt onödigt. Då står ett spabad utomhus för kanske hälften av förbrukningen nästan.

Det är inget jag kan, eller vågar stänga av, då det skulle kunna frysa sönder under vintern. Samt att det är som skönast att bada varmt ute på vintern.

Ett tips. Töm ditt spabad på hösten o lufta ur alla vattenledningar så kan inget frysa sönder på vintern för dig.

Nu skulle jag inte rekommendera dig att göra något, men nästa vecka när det blir mildare väder med plusgrader så går det bra. Men du behöver lufta ur interna vattenledningar o inte bara tömma badvattnet.

Eller slösa pengar på något som står o tar ström o knappt nyttjas.
Citera
2022-12-13, 18:11
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Ett tips. Töm ditt spabad på hösten o lufta ur alla vattenledningar så kan inget frysa sönder på vintern för dig.

Nu skulle jag inte rekommendera dig att göra något, men nästa vecka när det blir mildare väder med plusgrader så går det bra. Men du behöver lufta ur interna vattenledningar o inte bara tömma badvattnet.

Eller slösa pengar på något som står o tar ström o knappt nyttjas.

Finns bättre sätt, jag åkte och köpte grön glykol alt anti freeze medel och hällde i badet. Då slipper du faktiskt ta ur alla pumpar osv.

Se bara till att ha tillräckligt med koncentrat och gå ner på minimum nivån för badet, sen kör du det igenom hela systemet.

Kör aldrig etylenglykol, det är giftigt.
Senast redigerad av Ashin-Wirathu 2022-12-13 kl. 18:19.
Citera
2022-12-13, 20:00
Medlem
io3uri9uys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Folk ser inte längre än näsan räcker och skriker om sin egna elräkning, oftast hur duktiga de är som klarar av att betala trots absurda höjningar och nedsättande kommentarer om andra som inte klarar det.

Detta är ju inte vad det handlar om, det handlar om att mängder av våra industrier och företag kommer få lägga ner då det ej går att gå med vinst p.ga. elpriserna, hela industrier kollapsar, arbetslöshet skenar, recession, depression och allmän misär i samhället följer som ett brev på posten. Är det kul att leva i ett nedgånget DDR-samhälle även om man är så jävla duktig att man klarar en höjning av elpriset på 1500%? man lever inte i en isolerad bubbla, allt hänger ihop... och snabbare sättet att sänka ett helt samhälle är att öka elpriset och bränslepriserna så mycket som möjligt, vilket man nu mycket riktigt gör för att bana väg för Agenda2030.

Håller helt med, det är alltid lika förvånande för mig att i alla sådana här trådar så består majoriteten av inlägg till vilket billigt pris man har bundit sitt avtal till eller hur dum man är som bor i hus. Man är helt enkelt oförmögen att se bortom sig själv, i ett större perspektiv. Det enda som finns är jaget, här och nu. Noll insikt. Enklare att bara surfa på Aftonbladet.
Citera
2022-12-13, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det var inte väst som sprängde NS. Det var antagligen ryssarna.

Visst, visst.

Det är USA som hotat, sagt det rakt ut att de skulle stoppa Nordstream.

Och svenskarna verkar ha fått som de ville. Ingen gas från Ryssland. Grattis!!! Ryssarna hade annars bara stängt kranen, inte sprängt sönder sin egen infrastruktur.
Senast redigerad av kpiteskit 2022-12-13 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in