• 1
  • 2
2022-12-11, 15:28
Medlem
Tjena!

Har under ett tag nu, i princip sen Foodora kom, utnyttjat deras rabattkoder om och om igen.
Man gör ett nytt konto med nytt nummer och mail och använder samma rabattkoder igen och igen.
Vilket inte är så dumt, vem vill inte ha as billig hämtmat? Dock så har dom för några veckor sedan börjat tracka ner på det här ordentligt. Dom känner alltså av på något sätt att du har använt foodora tidigare och spärrar därmed ditt konto från att använda rabattkoder. Vänder mig nu till er för att kolla om någon här har lyckats komma förbi detta eller har någon ide om hur det funkar. Jag har verkligen provat allting, och ingenting verkar funka

Detta är det jag testat

Detta är alltid gjort innan jag genomfört testerna nedan: (Gjort helt nytt konto med nytt telefonnummer och mail)

• Provat en ny enhet (kompisars telefoner, helt ny ipad, helt ny android platta osv)
• Provat olika emulatorer som emulerar en helt ny Android enhet (NoxPlayer, Bluestacks, memu osv)
• Provat olika VPN appar och IP adresser
• Provat att byta själva leverans adressen dit maten kommer
• Använder alltid nya betalningsmetoder på varje konto (nytt bankkort, ny Paypal mail, ny klarna osv)
• Provat olika namn och efternamn på kontot
• Provat att återställa diverse Iphones till fabriksåterställning
Citera
2022-12-11, 16:03
Medlem
zixls avatar
Med tanke på vad du har testat så borde ju i princip ingen ny person få rabbatkoder, såhär spontant funderar jag på om de på något sätt kan spåra dig via betalningen. Du har ingen kompis som aldrig har handlat som du kan testa med på dina prylar.
Citera
2022-12-11, 16:03
Avstängd
PalmeKillers avatar
Hur vet TS att dom går på hårdvaran? Inte t.ex gå på leveransadressen? Eller betalningen?
Citera
2022-12-11, 16:10
Medlem
spermaoffrets avatar
De har väl slutat med erbjudanden på grund av sådana som dig.
Citera
2022-12-11, 16:10
Medlem
NickLidstroms avatar
Du har ju nästan testat det mesta så byta adress kanske som nämns ovan? Borde ju bara vara att ställa sig utanför en adress och hämta maten när föraren dyker upp.
Citera
2022-12-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Hur vet TS att dom går på hårdvaran? Inte t.ex gå på leveransadressen? Eller betalningen?

Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Du har ju nästan testat det mesta så byta adress kanske som nämns ovan? Borde ju bara vara att ställa sig utanför en adress och hämta maten när föraren dyker upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Trihard
• Använder alltid nya betalningsmetoder på varje konto (nytt bankkort, ny Paypal mail, ny klarna osv)

Till trådens fråga:

Du säger att du kör med nytt telefonnummer. Hur får du fram nummer som kan ta emot sms vilket jag gissar krävs? Och samma fråga med mailen. Skapar du ”riktiga” mailadresser typ gmail/hotmail eller kör du på någon sån där sida med temporära adresser? Jag funderar nämligen på om de kanske känner igen de här hittepå-mailadresserna och nekar dig pga det? Om telefonnumret genereras på liknande sätt så kanske det också kan märkas att det är bluff på liknande sätt?

Edit:

Ser tex detta i deras villkor

Citat:
Du ansvarar även för att vara tillgänglig för att ta emot samtal på det telefonnummer som du angett på Plattformen.

Har appen eller butikerna som du beställer ifrån kanske uppdaterat praxis och vill ringa upp beställaren (och är kanske extra noga med detta hos folk som nyttjar rabatt?)?

Bara en tanke eftersom du verkar ha gått igenom så mycket slit och ändå inte får det att funka så borde det vara något extraordinärt.

En annan sådan extraordinär tanke som jag inte bedömer som trolig är att de kanske automatiskt jämför angivet namn med angiven adress på typ eniro som ett steg i att bekämpa fuffens?

Edit2:

Lite mer relevant:

Citat:
Rätt till dataportabilitet
Du kan be oss att skicka de uppgifter som vi lagrar om dig i ett maskinläsligt format till dig själv eller till någon annan ansvarig person. I det här sammanhanget gör vi då uppgifterna tillgängliga för dig eller den ansvariga personen i JSON-format.

Citat:
Platsdata:
Adress, postnummer, ort, land, longitud, latitud.

Anledning:
Vi behöver den här informationen för att kunna leverera dina beställningar. Vi skapar longitud och latitud automatiskt för att kunna behandla din leveransadress i våra sammankopplade system, till exempel vår Rider-app, samt för att visa din adress för våra cyklister eller partners cyklister.

Profildata (huvuddata)
Namn, e-postadress, lösenord, telefonnummer, leveransadresser, intressen, demografiska uppgifter (ålder, leveransadress).

Anledning:
De här uppgifterna är dina huvuddata som vi absolut behöver för att utföra våra tjänster. Utan e-postadress/telefonnummer och lösenord kan du inte skapa en profil. Det här bildar tillsammans med ditt namn dina huvuddata. Vi behöver veta din ålder för att fastställa att du inte är minderårig.

Enhetsinformation och åtkomstdata:
Enhets-ID, enhetsidentifikation, operativsystem samt motsvarande version, åtkomsttid, konfigurationsinställningar, information om internetanslutning (IP-adress).

Anledning:
Vid varje åtkomst lagrar vi den här informationen av tekniska skäl. Vi använder även delar av den här informationen för att upptäcka misstänkt beteende i ett tidigt skede och undvika skada.

Beställningsinformation:
Beställningshistorik, valda butiker eller restauranger, fakturor, beställnings-ID, kommentarer om beställningar, information om betalningsmetod, leveransadress, lyckade beställningar och avbeställda beställningar.

Anledning:
Varje gång du gör en beställning så läggs den här informationen till i din profil. Du kan visa all den här informationen i din profil när som helst. Informationen bör ge dig en översikt över dina egna intressen och tidigare beställningar. Vi använder även samma information för att förbättra våra tjänster. Dessutom anonymiserar vi den här informationen när du begär radering eller när din profil blir inaktiv, så att vi kan använda informationen i anonymiserad form för att optimera våra tjänster.

E3: Även:

Citat:
Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter
Leveransinformation
Platsdata
Profildata (huvuddata)
Enhetsinformation och åtkomstdata
Beställningsinformation
Kommunikationsuppgifter
Betalningsinformation
Information om rabattkoder

Rättslig grund:
Artikel 6, stycke 1 f) i GDPR: berättigade intressen
Vårt berättigade intresse är det syfte som beskrivs ovan.

Rabattkoder

Vi erbjuder ofta rabattkoder för våra plattformar. Det kan vi göra av olika skäl. Syftet med rabattkoderna är att belöna våra lojala kunder och uppmuntra dem att fortsätta leda andra lojala kunder. För att kunna kontrollera antalet rabattkoder samt deras värde och användningsfrekvens, och för att förhindra missbruk, samlar vi in olika personuppgifter.

Kategorier av personuppgifter:
Profildata (huvuddata)
Information om rabattkoder

Rättslig grund:
Artikel 6, stycke 1 f) i GDPR: berättigade intressen
Vårt berättigade intresse är det syfte som beskrivs ovan.

Vilka vi arbetar med och var vi behandlar dina uppgifter

Vi lämnar aldrig ut dina uppgifter till någon obehörig tredje part. Som en del i vårt arbete införskaffar vi dock tjänster från utvalda tjänsteleverantörer och ger dem begränsad och strängt övervakad åtkomst till vissa av dina uppgifter. Innan vi lämnar vidare personuppgifter till dessa partnerbolag för behandling för vår räkning granskas emellertid varje enskilt företag. Alla uppgiftsmottagare måste uppfylla de lagliga kraven angående dataskydd och bevisa sin dataskyddnivå på lämpligt sätt.

Utöver personuppgiftsbiträden arbetar vi även med tredje parter som vi överför personuppgifter till, men som inte binds av våra instruktioner. Det gäller till exempel konsulter, jurister eller skattekonsulter som tar emot kunders personuppgifter från oss på basis av ett avtal och behandlar uppgifterna av juridiska skäl eller för att skydda våra egna intressen.

Nu har ni lite att fundera över… Återkommer om jag hittar nåt mer som verkar halvt relevant. En till grej ni kan fundera över är att få lite motion och promenera till den lokala restaurangen istället för att beställa hemleverans.
Senast redigerad av WetCigarette 2022-12-11 kl. 18:00.
Citera
2022-12-11, 17:58
Medlem
Citat:
Tjena!

Har under ett tag nu, i princip sen Foodora kom, utnyttjat deras rabattkoder om och om igen.
Man gör ett nytt konto med nytt nummer och mail och använder samma rabattkoder igen och igen.
Vilket inte är så dumt, vem vill inte ha as billig hämtmat? Dock så har dom för några veckor sedan börjat tracka ner på det här ordentligt. Dom känner alltså av på något sätt att du har använt foodora tidigare och spärrar därmed ditt konto från att använda rabattkoder. Vänder mig nu till er för att kolla om någon här har lyckats komma förbi detta eller har någon ide om hur det funkar. Jag har verkligen provat allting, och ingenting verkar funka

Detta är det jag testat

Detta är alltid gjort innan jag genomfört testerna nedan: (Gjort helt nytt konto med nytt telefonnummer och mail)

• Provat en ny enhet (kompisars telefoner, helt ny ipad, helt ny android platta osv)
• Provat olika emulatorer som emulerar en helt ny Android enhet (NoxPlayer, Bluestacks, memu osv)

Läs fodoras villkor and rabattkoder är rekommendationen.

Jag vet att volt hade väldigt förmånliga rabattkoder förut. Där du kunde få en hel måltid för 30 kr inkl utkörning, genom att göra exakt som du gör med nya konton betalmetoder osv.

Slutade för några vänner att de fick hotmejl av volt att de kan kräva verklig kostnad av dem med mera.
Citera
2023-01-12, 04:31
Medlem
FuckSwedens avatar
Går det att använda rabattkoder på deras vanliga hemsida annars? Eller bara i appen?
Citera
2023-09-15, 04:19
Medlem
Citat:
Tjena!

Gammal tråd oja.

Tänkte dock nämna att Foodoras säkerhet för rabattkoder är usel, har flertal gånger stött på problem och alltid kommit förbi det vilket gör det roligt att jävlas.

Har under kort tid listat ut följande är "blacklistat/flaggat" av foodora.

IP-Adress (Bara köra en VPN så kringgår du detta)
Namn & Efternamn (Återanvändning av samma namn)

Lösenord (Återanvändning av samma lösenord)

Telefonnummer (Givetvis kan du inte använda samma nummer, men Foodora har också börjat blockera ett par länder från att använda rabattkoder, några av de är Ryssland, Ukraina, Indien, Nederländerna)

Betalmetod (Kortuppgifter samlas av Foodora, går att kringgå med hjälp av Klarna, ibland fått problem med att de sparar data för PayPal.)

Enheten (Mobiltelefoners seriellnummer o dylikt sparas hos Foodora samt att de lämnar efter sig filer på enheten för förhindra ominstallation av app.)

Rabattkodslänk (RAF / Refer-a-friend länkar, förr kunde du återanvända samma inbjudning länk hur mycket du än ville men de har nu lagt in ett system som flaggar länken efter för många användningar)
De har också gjort så att för att skapa en ny RAF länk så krävs det att personen som skapar länken redan har gjort 2 vanliga beställningar i fulla belopp.

Emails (Förr så kunde du ta återanvända samma epost, exempel: "Test@Gmail.com" kunde användas igen som "Test+1@gmail.com" - > Där av epostlådan skickades till första.)

Kanske du får någon nytta av informationen jag har samlat på mig, eller så kanske du har gått vidare o slutat helt med Foodora köpandet.

Håll mig gärna uppdaterad!
Citera
2024-09-30, 22:20
Medlem
Gammal tråd men hittar ingen annan relevant. Jag undrar helt ärligt om detta kan klassas som olagligt. Foodora kan ju förmodligen spåra en och detta kan väl räknas som "fraud" på någon nivå. Eller är det endast mot deras policy?
Citera
2024-10-01, 00:42
Medlem
Citat:
Tjena!

Vilket inte är så dumt, vem vill inte ha as billig hämtmat?
Men snälla, vem vill ha halvgammal mat?
Citera
2024-10-11, 13:01
Medlem
cl0uds avatar
Citat:
Tjena!

Detta är det jag testat

Jag reverse engineerade Foodora och liknande appar i början av 2022.
Jag kan göra en lista på information som dom blacklistar pga rabbatkod abuse:
  • MAD Adresser
  • Device HWID (beroende på app)
  • Betalningsmetoder
  • Email validity (untrusted, ny)
  • Telefonnummer (I VISSA FALL genom gömda api:er)

Det var i grund och botten endast Comviq nummer som dom kunde kolla om dem var pålitliga eller inte (typ som en fraud score). En app hade även emulator check.

I TEORIN hade man kunnat slänga ihop en BlackBox på Android som spoofar allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in