Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag får inte riktigt ihop det du skriver.

Man påminner om att det är dags och alla dyker upp på rätt plats och tid.”

Det ju det som Bert inte har gjort. Han har skitit i att dyka upp de två gångerna man har försökt hålla rättegången.

Eftersom han har uteblivit två gånger redan så tycker jag att det är lite underligt att man ringer och förvarnar om att man ska komma och hämta honom.
Förstår din invändning.

Jag menar bara att även vid den rättegången så är ju datum för förhandling utsatt, som mörten vet om, jag kan tänka mig att det är det som polisen ringer honom om. Polisen är glada att ha en kontakt med honom, de vill få till en rättegång, de påminner honom om att de kommer att hämta honom och köra honom till rättegången.

Det är ju inte så att de är intresserade av att häkta honom i väntan på rättegång i detta obetydliga fallet. De har ingen plats på överfulla häkten att placera en skogstokig tysk. Finns han inte på plats för hämtning när det är dags blir det återigen framflyttad rättegång och nya avgifter för mörten för att han inte finns på plats på rättegången fram tills de går att få till rättegången
Citera
2024-01-11, 23:59
Medlem
skogs08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Förstår din invändning.

Jag menar bara att även vid den rättegången så är ju datum för förhandling utsatt, som mörten vet om, jag kan tänka mig att det är det som polisen ringer honom om. Polisen är glada att ha en kontakt med honom, de vill få till en rättegång, de påminner honom om att de kommer att hämta honom och köra honom till rättegången.

Det är ju inte så att de är intresserade av att häkta honom i väntan på rättegång i detta obetydliga fallet. De har ingen plats på överfulla häkten att placera en skogstokig tysk. Finns han inte på plats för hämtning när det är dags blir det återigen framflyttad rättegång och nya avgifter för mörten för att han inte finns på plats på rättegången fram tills de går att få till rättegången

Men han är ju begärd häktad i sin utevaro av åklagaren och det har beslutats av tingsrätten så det är just vad polisen är, nämligen intresserade av att häkta honom i väntan på rättegång.
Senast redigerad av skogs08 2024-01-12 kl. 00:05.
Citera
2024-01-12, 07:22
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogs08
Men han är ju begärd häktad i sin utevaro av åklagaren och det har beslutats av tingsrätten så det är just vad polisen är, nämligen intresserade av att häkta honom i väntan på rättegång.

Ja, jag gissar att polisen inte bara kan ignorera Tingsrättens beslut om häktning och istället göra sin egen bedömning ifall de ska anhålla honom och ta honom till häktet eller inte.

Nu är jag ju ingen jurist, så jag kan ha fel.
Citera
2024-01-12, 11:54
Medlem
Kan man skicka post till folk i häktet? Jag har i nu ett par månader velat skicka tysken typ en porrblaska och halstabletter, sånt han kan vara bra att ha när man sitter inne och kuckilurar hela dagarna.
Citera
2024-01-12, 12:47
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelter
Kan man skicka post till folk i häktet? Jag har i nu ett par månader velat skicka tysken typ en porrblaska och halstabletter, sånt han kan vara bra att ha när man sitter inne och kuckilurar hela dagarna.

Ett långt svar på en kort fråga:

Brev
Den som är häktad eller sitter i fängelse har inte tillgång till internet eller e-post. Du kan däremot skicka brev direkt till en person som finns hos Kriminalvården. Skriv den intagnes namn tillsammans med häktets eller anstaltens adress på kuvertet.

Om du inte vet på vilket häkte eller anstalt den intagne sitter kan du skriva personens namn och personnummer, om du kan det, på kuvertet med brevet du vill skicka. Personnumret behövs eftersom det kan finnas fler med samma namn. Lägg kuvertet i ett annat, yttre, kuvert och skicka det till:

Kriminalvården
Journalarkivet
601 80 Norrköping

Vi skickar sedan vidare brevet till den intagne. Om du skriver ditt namn och adress på baksidan av det yttre kuvertet skickar vi tillbaka brevet om den du söker inte finns hos oss.

Brevgranskning
Brev till och från en intagen i anstalt kan granskas för att till exempel se om det innehåller otillåtna föremål. Efter granskning förseglas kuvertet och när det delas ut får din anhörige veta att det har granskats.

En person som är häktad måste först godkänna granskningen för att få sina brev. Om granskning inte godkänns delas breven ut när personen lämnar häktet.

Vad får jag skicka?
Du får inte skicka föremål som äventyrar säkerheten eller som inte kan kontrolleras eller visiteras. Dessa kommer inte att lämnas till den intagne.

Mat och godis är inte tillåtet att skicka.

Du kan inte skicka eller ge pengar till den som är intagen. Den som sitter i häkte eller på anstalt får inte ta emot pengar utifrån, varken från anhöriga eller andra. Läs mer om pengar till intagna.

Teckningar, tidningar och böcker är oftast tillåtet att skicka. Kontakta häktet eller anstalten i förväg, så du inte riskerar att skicka något i onödan.”

https://www.kriminalvarden.se/for-fa...efon-och-brev/
Citera
2024-01-12, 13:32
Medlem
Luderlappens avatar
Angående Stepp* ser jag att det blivit en uppdatering på Facebook gruppen där hund annonsen är lagd.
Hon skriver: Uppdatering, det ser ut att ha löst sig❤️
Hur det löste sig vet man inte, om det blev en privat hundskötare eller menar dom Hundstallet.
Citera
2024-01-12, 13:56
Medlem
skogs08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ja, jag gissar att polisen inte bara kan ignorera Tingsrättens beslut om häktning och istället göra sin egen bedömning ifall de ska anhålla honom och ta honom till häktet eller inte.

Nu är jag ju ingen jurist, så jag kan ha fel.

Aha redigerar oväsentligt inlägg nu, se Violinistens inlägg under mitt.
Senast redigerad av skogs08 2024-01-12 kl. 13:59.
Citera
2024-01-12, 13:57
Medlem
BPÅ häktades av Norrtälje tingsrätt idag.
Huvudförhandling i målet är utsatt till 25 januari.
Citera
2024-01-12, 14:00
Medlem
skogs08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violinisten

Där ser man då ljög han alltså inte.
Citera
2024-01-12, 14:34
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Tack för informationen!

Vet du vilket häkte han sitter på?
Citera
2024-01-12, 14:44
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Låter kanon!

Mat!
Värme!
Toalett!
Dusch!
Rena kläder!
Säng!

Men hur är det med psykolog och frisör?

Måste kännas ungefär som att komma tillbaka till civilisationen efter en militärövning ute i skogen, på 9 månader.
(När vi gjorde gjorde lumpen en gång i tiden. Men det kanske blir fler tillfällen ... )

Men hur ska vi få veta hur det går för Mört-Bert nu?
Kan kanske den där Tjalle Tvärvigg eller någon berätta?

Och hur ska det gå med GEETen kriget i Ukraina?
Senast redigerad av Korv-Bajs 2024-01-12 kl. 15:00.
Citera
2024-01-12, 15:04
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Låter kanon!

Mat!
Värme!
Toalett!
Dusch!
Rena kläder!
Säng!

Ja. Allt detta och hälsoundersökning inför häktningen, vilket nog är bra då han inte verkar vara i bästa hälsan.

Framför allt är det nog kul för honom att det liksom händer något, stilleståndet har upphört och han kommer vara i händelsernas centrum ett tag och få prata med en massa häktespersonal, advokat, åklagare etc. Det kommer han nog tycka är toppen. Sen blir det nog förhoppningsvis lågsäkerhetsanstalt med ett lite mer avslappnat klientel som han kan snicksnacka med om dagarna.

Han tycker nog att det suger lite just nu, men jag tror definitivt att det här är det bästa som kunde hända honom, givet omständigheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Men hur ska vi få veta hur det går för Mört-Bert nu?
Kan kanske den där Tjalle Tvärvigg eller någon berätta?

Från och med nu och för en tid framöver kommer information om Mörtens äventyr inte komma direkt från honom, utan från domslut och sånt.
Senast redigerad av anomalign 2024-01-12 kl. 15:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in