Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-08, 08:48
Medlem
HaveFuns avatar
Ändå ganska hedervärt att han tog fallet för de två unga. Med tanke på den videon där de tre sitter helt jävla pårökta och pratar om Villa Kassman...
Citera
2024-02-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Hakade upp mig på tyskens utsagor gällande köpet av huset. Enligt tysken hade alltså någon (förra ägaren?) saboterat huset i samband med att han flyttade in. Rutorna var inslagna och flertalet rör hade kapats. Jag får anta att han anmälde detta till polisen och sitt försäkringsbolag men frågan är om han fick ut något för skadegörelsen. Kåken hade bevisligen fönsterrutor men rören lagades aldrig.

Jag tror att man får tänka på att det handlar om en människa som aktivt valt att stå utanför samhället och därför kan man inte anta att han har haft, eller har, någon form av försäkring inkl. hemförsäkring. Isåfall hade det nog också funnits skulder till ett f-bolag.

Det framkom f ö i frivårdsyttrandena att enbart LÅ hade historik hos Försäkringskassan (föräldrapenning) så där har de inte belastat. Medan gänget väljer att belasta kronofogdemyndigheten, polisen, socialtjänsten, domstolsväsendet osv.
Citera
2024-02-08, 10:35
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Hakade upp mig på tyskens utsagor gällande köpet av huset. Enligt tysken hade ...
Har man lärt sig något av ett drygt år med den här tråden och otaliga Mörtvideos, så är det väl att Berts utsagor sällan har något med verkligheten att göra.
Citera
2024-02-08, 11:05
Jag är mer intresserad av hur han sov uppe i trädet, hur mycket han knarkade för att komma på den idén och om han sov med abborremössan på sig.
Citera
2024-02-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Tingsrätten tycks ha missat informationen om hampamäsk till fiske.
Läs på, gör om och gör rätt.
De tilltalade bör överklaga, om så inte redan har skett.
Jag kan, som har träffat Peter i verkligheten, konfirmera att han inte odlade hampa för att fiska. Han hade en egengjord cigarett med sig under sin tid i Forsmark och vi frågade om han hade lite grönt i den;
"Kanske, det finns mycket i denna" sa han och skrattade lite.
Citera
2024-02-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violinisten
Varsågod.
37 sidors läsning.
Tingsrättsdomen:

https://gofile.io/d/5O8P28

Tack för det!

Vet du om det finns något sätt att ta reda på vilken anstalt han har hamnat på? Nu dröjer det i och för sig kanske en tid innan han placeras på en anstalt. Det är ju fullt i fängelserna numera. Å andra sidan är det ju fullt i häktena också så de kanske vill få bort honom därifrån snarast möjligt.
Citera
2024-02-08, 17:10
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Tack för det!

Vet du om det finns något sätt att ta reda på vilken anstalt han har hamnat på?
Han sitter kvar i häktet i Sollentuna i väntan på att domen ska vinna laga kraft. Mörten har 3 veckor på sig att överklaga, senast 27 februari.
Citera
2024-02-08, 21:10
Medlem
Den enda form av hampa som man använder i samband med fiske, är hampafrön.
Det vanligaste är att man maler hampafrön och blandar det i mäsket(lockbetet). Hampafröna flyter sedan upp från botten där mäskbollen först hamnar. Detta skapar en "feeding frenzy" för framför allt löja och mört.

Man använder aldrig färdigvuxna plantor i mäsket/fiske. Inte ens i torkad/malen form.
Endast hampafrön.

Så allt annat är felaktig information.
Citera
2024-02-09, 04:36
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Läs på, gör om och gör rätt.
Citat:
Citat:
Vidare finns det utöver Bert Peter Åkerbloms uppgifter inget konkret stöd i utredningen som visar eller ens indikerar att det var mäsk för fisk som växterna skulle användas till. Lisa Åkerblom har också menat att hon aldrig sett sin pappa göra mäsk. Därtill kommer att Bert Peter Åkerbloms uppgifter om detta har varit vaga och inte kunnat kontrolleras. Uppgifterna bedöms därför utgöra en efterhandskonstruktion.
Enbart någons åsikt om att någon annans uppgifter är vaga eller inte har kunnat kontrolleras gör dem inte automatiskt osanna. Därtill tänks den s.k. oskuldspresumtionen gälla, d.v.s. att en tilltalad bör anses vara oskyldig till dess att motsatsen är styrkt bortom allt rimligt tvivel. M.a.o. hellre fria än fälla.
Det finns f.ö. konkret stöd för att BPÅ var eller är en skicklig fiskare. Relevantare att dra slutsatser av sådant, som det finns konkret stöd för.
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2024-02-09 kl. 04:41.
Citera
2024-02-09, 04:52
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maffewendin
Jag kan, som har träffat Peter i verkligheten, konfirmera att han inte odlade hampa för att fiska. Han hade en egengjord cigarett med sig under sin tid i Forsmark och vi frågade om han hade lite grönt i den;
"Kanske, det finns mycket i denna" sa han och skrattade lite.
Med all respekt för din upplevelse: vari ligger kopplingen mellan odlingen och den cigaretten?
Om ditt citat stämmer, så kan det lika gärna vara ett uttryck för humor, som ett bevis för den tes, som du tycks driva, nämligen att cigaretten innehöll cannabis. Rätta mig gärna, om jag misstolkade dig.
Apropå att driva, så kanske han helt enkelt drev med dig och trodde att det skämtet skulle stanna er emellan.

Även tobaksblad är f.ö. gröna, åtminstone i färsk form.
Var cigaretten tänd i din närvaro förresten? I såfall kanske dess lukt hade gett en säkrare fingervisning om och varit avslöjande för innehållet.
Citera
2024-02-09, 07:15
Citat:
M.a.o. hellre fria än fälla.

Det beslagtogs 4,5 kg och BPÅ erkände att han tillverkat mer och även hade ”en låda” som förvaras hemma hos en kompis.

Det råder inga tvivel om att BPÅ begått narkotikabrott. Narkotikabrott är narkotikabrott oavsett om avsikten är att använda narkotika för fiske….

Du kan snöa in på smådetaljer hur autistiskt du än vill. Bevisläget har inte varit tunt.
Citera
2024-02-09, 09:18
Medlem
Citat:
Enbart någons åsikt om att någon annans uppgifter är vaga eller inte har kunnat kontrolleras gör dem inte automatiskt osanna. Därtill tänks den s.k. oskuldspresumtionen gälla, d.v.s. att en tilltalad bör anses vara oskyldig till dess att motsatsen är styrkt bortom allt rimligt tvivel. M.a.o. hellre fria än fälla.
Det finns f.ö. konkret stöd för att BPÅ var eller är en skicklig fiskare. Relevantare att dra slutsatser av sådant, som det finns konkret stöd för.

Om rätten har tagit experthjälp från någon tävlingsfiskare, så har de fått veta att det är uppenbart att Bert ljuger. Man använder inte hampan på det sättet som han beskriver. Se mitt tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in