• 1
  • 2
2022-12-16, 19:01
Medlem
madnesstookthems avatar
Minns när jag 2016 "gick bananas" och beställde ett 1080 ti. Byggde en VR rigg och tänkte gå all in. Tillsammans med 8700K så var det då "the shit". Grafikkortet kostade, om jag inte minns fel, 7 500 kr. Mycket pengar men vad gjorde man inte.

Spola fram 5 år och toppkorten ligger på 25 lök. Och folk verkar beställa. Finns en tråd på SweClockers om "rimligt prissatta 4090" och tipsen haglar in på "billiga" kort runt 22-23.

Vad fan hände? Visst, dyrare komponenter, pandemi, leveransproblem, krig, inflation. Men man såg ändå prisökningen ganska tidigt. Naturligtvis vill jag ha ett 4090 som verkar vara det första sensationskortet sedan 1080ti lanserades och det tycks ta VR till den nivå det borde varit från början. Men kom igen...25 lök?

Är det rimligt att tro att det ekonomiska läget kommer tvinga ner priserna? Jag märker ju redan hur man blivit fartblind så hade jag sett ett 4090 inom kort för 15 000-17 000 hade jag nog inte tvekat.

Hua!!
Citera
2022-12-16, 19:09
Medlem
Nåt sjukt är det då mitt budgetkort jag köpte för fem år sedan har nästan dubblerats i pris.
Citera
2022-12-16, 19:34
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Nåt sjukt är det då mitt budgetkort jag köpte för fem år sedan har nästan dubblerats i pris.

Jag är glad över att jag bara har intresse att spela gamla spel. Men samtidigt räcker ju bara min nuvarande gamla laptop bara till en viss gräns.

Sjukt att behöva betala dubbla priset nu för samma tidsenliga prestanda som jag gjorde för 6 år sen. Alltså nuvarande standard mot vad jag köpte då. Vansinne.
Senast redigerad av SomaliSwimmer 2022-12-16 kl. 19:37.
Citera
2022-12-16, 19:56
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Ca 3 år sedan det senaste datorbygget och den går utmärkt så gott som varje dag men vad som jag tyckte kostade skjortan då var ett Asus Strix 2080 Advanced Super som gick på ganska ungefär 10 000:- Grabben i kassan såg förvånad ut på NetOnNet och sa ... ja det stämmer även om jag har svårt att tro på det.
Citera
2022-12-16, 20:35
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Minns när jag 2016 "gick bananas" och beställde ett 1080 ti. Byggde en VR rigg och tänkte gå all in. Tillsammans med 8700K så var det då "the shit". Grafikkortet kostade, om jag inte minns fel, 7 500 kr. Mycket pengar men vad gjorde man inte.

Spola fram 5 år och toppkorten ligger på 25 lök. Och folk verkar beställa. Finns en tråd på SweClockers om "rimligt prissatta 4090" och tipsen haglar in på "billiga" kort runt 22-23.

Vad fan hände? Visst, dyrare komponenter, pandemi, leveransproblem, krig, inflation. Men man såg ändå prisökningen ganska tidigt. Naturligtvis vill jag ha ett 4090 som verkar vara det första sensationskortet sedan 1080ti lanserades och det tycks ta VR till den nivå det borde varit från början. Men kom igen...25 lök?

Är det rimligt att tro att det ekonomiska läget kommer tvinga ner priserna? Jag märker ju redan hur man blivit fartblind så hade jag sett ett 4090 inom kort för 15 000-17 000 hade jag nog inte tvekat.

Hua!!

Tror du bör kolla lite närmare på just var prisnivån ligger idag.
https://www.pricerunner.se/sp/a100-nvidia.html
250kkr är inget konstigt för en GPU
Citera
2022-12-16, 20:50
Medlem
grejigabosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Helt rätt, tiden där man pröjsade 25k för ett grafikkort är verkligen över.
En kvarts miljon är vad man får räkna med. Förövrigt är den rimligaste vägen idag att köra uteslutande begagnat dravel om man ska ha en chans. Tidigare var det inte värt eftersom någon tusenlapp extra gav ett nytt kort.
Citera
2022-12-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

Det där är GPU:er för stordatorer som genererar ritningar och konstruktioner till företag. Alltså inte för gemene man och spelandet som tråden de facto handlar om.
Citera
2022-12-16, 20:58
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det där är GPU:er för stordatorer som genererar ritningar och konstruktioner till företag. Alltså inte för gemene man och spelandet som tråden de facto handlar om.

Trams!

GPUer krävs bl.a. för artificiell intelligens, kryptomining, vetenskapliga beräkningar, datamining (kategoriserare), filmproduktion, OCH nya avancerade spel…

I min stationära burk (1,6 kW nätaggregat) har jag plats för 4 GPUer, har dock bara råd med en GPU.

Stordatorer???

Hur jävla gammal är du egentligen???
100år ??

Ingen jävel har använt "stordatorer" sedan 80-talet…

"genererar ritningar"
Senast redigerad av vanartad 2022-12-16 kl. 21:10.
Citera
2022-12-16, 21:49
Medlem
Bitcoin och data mining hände.
Helt djävla sjukt.
Citera
2022-12-16, 21:52
Medlem
https://youtu.be/f0HC1Udk6-E
Citera
2022-12-16, 21:55
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Även om det rätt så vassa ritningar på normala byggnader (tänk typ mindre skyskrapor) så är det inga problem att köra dessa ritningar i en vanlig dator där du betalar 20K för hela burken.
Självklart kan du inte visa ett punktmoln med 15 miljarder punkter särskilt smidigt med en vanlig dator, men så gör man inte heller när man arbetar med ritningar.
Kör du på som vettigt folk och har typ en koordinat per hörn (alla hörn, fönsterbrädor och grejer inkluderat) så är det inga problem att slänga in en rätt normal skyskrapa i en rätt normal speldator.

Korten du talar om använder man mer till andra renderingar.
Inferensberäkningar, finans, grafisk rendering, med mera.

Inferens (vad gäller AI) är ett rätt så kul kaninhål att dyka ner i med ChatGPT.
Bara fråga vidare med "elaborate on X" när den dyker upp med nya ord.
Citera
2022-12-16, 22:36
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Inferens (vad gäller AI) är ett rätt så kul kaninhål att dyka ner i med ChatGPT.
Bara fråga vidare med "elaborate on X" när den dyker upp med nya ord.
Jag köpte ett grafikkort i somras för att leka med Huggingfaces modeller. Dock kommer resultaten inte i närheten av GPT-3. Blev överraskad av att den hanterar svenska såpass bra:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in