2022-12-17, 12:06
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Tack!

Hoppas att du har lärt dig någonting också, särskilt det att man inte ringer 112 vid brott.

Vid pågående brott och vid fara för liv, hälsa och egendom ska du ringa 112. Vid andra ärenden där du behöver kontakt, information eller vill göra en anmälan, ring 114 14. - Polismyndigheten
Citera
2022-12-17, 12:08
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Vid pågående brott och vid fara för liv, hälsa och egendom ska du ringa 112. Vid andra ärenden där du behöver kontakt, information eller vill göra en anmälan, ring 114 14. - Polismyndigheten
Du tror att du är först med att citera det där eller?

Försök testa att läsa igenom tråden du ska svara i nästa gång istället.
Citera
2022-12-17, 12:10
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Du tror att du är först med att citera det där eller?

Försök testa att läsa igenom tråden du ska svara i nästa gång istället.

Oansvarigt att ge ut fel information sådär när någon behövde hjälp. Gör inte om det.
Citera
2022-12-17, 12:18
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Oansvarigt att ge ut fel information sådär när någon behövde hjälp. Gör inte om det.
Jag gav inte ut fel information. TS var inte utsatt för ett pågående brott. Brottet hände i all hast. Han befann sig heller inte i en nödsituation, för han tycks inte ha blivit skadad eller överfallen på något sätt. Därför vore en polisanmälan mer befogad och därför lämpar sig 114 14 bättre för situationen som TS hamnade i.
Citera
2022-12-17, 13:45
Medlem
Ahryas avatar
Det enklaste i dagens Sverige är att anmäla online.
Man måste polisanmäla för att eventuellt få ut något via hemförsäkring.
Tänk på att de flesta försäkringsbolag inte betalar en mobiltelefons värde om telefonen är 2 år gammal eller äldre.
Jag blev rånad på en Samsung som var ganska exakt 26 månader gammal, och fick ut 84 kr (Länsförsäkringar).
Citera
2022-12-17, 14:29
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Snubbe som sprang förbi mig bara hade luren i handen löst kanske inte tänkte så mycket men på något sätt fick han tag på den

Sorry mannen, men typ noll (0) prioritet på mobilstöld.. bara köpa ny, vara lite mer street smart” och glömma händelsen.. Polisen kommer inte lösa något, gör en polisanmälan online sen skicka till ev. försäkringsbolag om du har något som täcker… annars ” Om du har varit utsatt för hot, våld eller rån på jobbet kan du ha rätt till ersättning från Arbetsskadeförsäkringen (TFA, TFA-KL, PSA). Försäkringen gäller även under färd till och från din arbetsplats.”
Citera
2022-12-17, 15:34
Medlem
kukflashs avatar
Det låter som att du har varit med om en svår och skrämmande situation. Jag är ledsen att höra det. Det viktigaste är att du först och främst tar hand om dig själv och din egen säkerhet. Om du befinner dig i en farlig situation, försök att fly eller söka skydd.

Så snart du har möjlighet, bör du ringa polisen och anmäla rånet. Var noga med att ge så mycket information som möjligt om platsen, gärningsmännen och vad som har stulits. Polisen kan sedan ge dig råd om vad du kan göra vidare.

Det kan också vara bra att tala med någon som du litar på, till exempel en vän eller en familjemedlem, om vad som har hänt. Det kan vara lättare att hantera situationen med stöd och hjälp från andra.

Om du har blivit skadad under rånet, bör du söka läkarvård så snart som möjligt. Du kan också ta kontakt med en rådgivningstjänst eller en annan professionell hjälp för att få stöd och hjälp att hantera det som har hänt.
Citera
2022-12-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Android kostade några tusenlappar i butik

Då räknas det som grovt
Citera
2022-12-17, 17:33
Medlem
Mitt förslag är att inte gå vägen att t.ex hota sig tillbaka grejerna. Det är inte värt att riskera sin hälsa för materiella ting. Mitt förslag är att göra polisanmälan för då kanske din försäkringskassa hjälper dig med ersättning.
Citera
2022-12-17, 17:43
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Mitt förslag är att inte gå vägen att t.ex hota sig tillbaka grejerna. Det är inte värt att riskera sin hälsa för materiella ting. Mitt förslag är att göra polisanmälan för då kanske din försäkringskassa hjälper dig med ersättning.

Det är just den där patetiska inställningen svenskar måste bli av med. Din fysiska hälsa är också ett materiellt ting. Värd att riskera för att behålla sin stolthet och heder.
Annars kommer du bara må sämre psykiskt och känna dig förnedrad och berövad din stolthet och manlighet (iaf ifall du är man). Din egen själ kommer se ner på dig.

Folk har i alla tider fått stå upp för sig själva. Att låta sig rånas utan att våga göra något åt saken (ifall du har möjlighet) är skamligt och fegt.

Tråkigt att du blev rånad TS. Är du en man i någorlunda fysisk form så bör du söka upp rånaren och hämnas brutalt när han minst anar det. Detta sådant som avgör ifall du är en man eller ej. Så har det alltid gått till.
Citera
2022-12-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Det är just den där patetiska inställningen svenskar måste bli av med. Din fysiska hälsa är också ett materiellt ting. Värd att riskera för att behålla sin stolthet och heder.
Annars kommer du bara må sämre psykiskt och känna dig förnedrad och berövad din stolthet och manlighet (iaf ifall du är man). Din egen själ kommer se ner på dig.

Folk har i alla tider fått stå upp för sig själva. Att låta sig rånas utan att våga göra något åt saken (ifall du har möjlighet) är skamligt och fegt.

Tråkigt att du blev rånad TS. Är du en man i någorlunda fysisk form så bör du söka upp rånaren och hämnas brutalt när han minst anar det. Detta sådant som avgör ifall du är en man eller ej. Så har det alltid gått till.
Förstår va du menar. Men jag tror man faktiskt kan hantera det på ett sundare sätt än att trycka ned sig själv i en sådan situation. Tur har man själv aldrig blivit rånad fast det har skett en del rån runt om mig i min uppväxt.
Citera
2022-12-17, 17:55
Medlem
Flygandetacoss avatar
Vem sätter sig och gör ett inlägg på flashback efter man blivit rånad? Ring polisen och gör en anmälan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in