Citat:
Det finns inga vetenskapliga belägg för att periodvis fasta är bättre än samma minskning av kalorier över längre tid. Oavsett vilken 5:2, 3:1 8:16 eller annan fastediet du väljer så kommer du inte få bättre resultat än om du hade minskat kalorierna lika mycket men jämt över längre tid.
Inte i något avseende är periodvis/intermittent fasta överlägset kalorirestriktion. Inte heller såsom Vetenskapens värld på TV påstod för ett antal veckor sedan att fasta behövs för autofagi för att förlänga livet.
Varför avslöjas inte fastebluffen? Tror ni på att periodvis fasta är bättre/nyttigare än samma minskning av kalorier men över lite mer tid?
Inte i något avseende är periodvis/intermittent fasta överlägset kalorirestriktion. Inte heller såsom Vetenskapens värld på TV påstod för ett antal veckor sedan att fasta behövs för autofagi för att förlänga livet.
Varför avslöjas inte fastebluffen? Tror ni på att periodvis fasta är bättre/nyttigare än samma minskning av kalorier men över lite mer tid?
Fantastisk tråd! Det bästa med fasta är ju att det egentligen inte behöver finnas en endaste människa som tjänar pengar på någon scam eller hajpad metod utan tvärtom så kan folk göra det medans de spara pengar på att inte käka mat dom inte behöver.
Det är inte extremt 'bevisat' eftersom forskningen är relativt ny, jag tror med andra ord inte att man har stenkoll på alla faktorer som har med orsak och verkan att göra, men faktiskt så verkar periodisk fasta som är förlagd tidigt på dagen göra så att man förbränner mer per dag än vad man normalt sett hade gjort. Då väcker man kroppens energiförbrukning då den är biologiskt mer programmerad till att jobba tidigt på dagen jämfört med på kvällen, men får den inte ordentligt med energi och kolhydrater så kommer förbränningen inte igång i lika hög grad. Jag vet som sagt inte hur bevisade varje enskild teori och detalj bakom är, men man menar att energiåtgång från spontana rörelser och termisk energi (uppvärmning av kroppen) ökar om man äter ordentligt på morgonen och tidigt på dagen. Det motsatta händer vid extrem kalorirestriktion under någon längre tid, t ex om man fastar mer än 3 dagar eller käkar lägre än sin BMR under flera månader. Då är det termisk energi och spontana rörelser som står för upp till ca 35% av förbränningen som ryker först när kroppen försöker distribuera sin energi för att överleva. Dåliga nyheter iofs för de många som hellre hoppar frukosten eller t o m kör OMAD med bara middag. Det senare passar bättre in kulturellt i samhället i nuläget. Här är ett exempel på en av ganska många studier inom området på senare tid, som inte säger så jättemycket i sig men det brukar finnas en del intressant bakgrund och diskussioner att läsa om vad vi undersökt på senare år;
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9889728/
Själv tänkte jag äntligen försöka göra slag i saken och testa på att köra en tidigt förlagd 8:16. Egentligen snarare 6:18, fast å andra sidan inte stenhårt med inga kalorier alls utanför ätfönstret utan minst 90% av kalorierna inom ätfönstret. Intressant är att i det första skedet handlar det snarare om att äta mer för att aktivera bonusarna med att käka tidig så man inte blir hungrig i onödan senare på dagen. Fast äta mer av åtminstone på ett ungefär 'rätt'. Det kan t ex vara lite klurigt att få i sig hela dagens protein- och fiberbehov på endast ett par huvudmål. Jag pallar knappt trycka i mig dom mängderna den tiden på dagen, just nu vill säga. Första steget blir mest att få in rutinerna och inte vara så stenhård med detaljerna. Hade bara tänkt att prova 4-5 dagar i veckan till att börja med så man inte känner sig lika kulturellt handikappad vid helgfirande.
Annars fastar jag oftast ADF (varannandagsfasta) eller 72 timmar i taget för att gå ner i vikt. Så som jag har har uppfattat det funkar de längre fastorna oftast bäst för kvinnor medan de kortare ofta kan funka tydligare för män som förbränner mer varje dag. Fast de längre kan ge andra fördelar också än de kortare gör. Problemet på sikt är att det här inte är något man gör för skojs skull, det är fan jobbigt. Än jobbigare ju närmare viktmålet man kommer eller kyligare temperatur det blir ute, desto mer man också stressar kroppen genom att träna osv. Så visst, på sikt vill jag helst inte fasta hela dagar mer än i undantagsfall. Men fastan tränar ju inte folk till hur man ska äta, det måste man ta tag i också. Fasta tränar folk i hur man låter bli att käka alldeles för ofta (eller i allmänhet hur man INTE käkar). Men - något folk som fastar ofta blir mer medvetna om än folk i allmänhet är hur viktig natt-fastan är. Helst ska man inte käka något på 12-14 timmar per natt vare sig man egentligen fastar eller inte. Vi är gjorda för att få vila från matintaget med jämna mellanrum. (Även vattenintaget, tro´t eller ej.)
Sen är det ju det där med torrfasta. Helt överlägset och enormt fruktat. Själv kan jag inte använda det för att gå ner i vikt för min kropp blir ännu mer mega-tokstressad och samlar på sig vikt snabbt efteråt trots att det borde vara fysiskt omöjligt. Typ - gått upp all vikt igen inom några dagar trots snitt på 1000/kalorier per dag. Men jag vet att det kan funka bättre för många andra, svårt bara att få stora resultat utan att stressa kroppen för mycket. Det jag däremot använder torrfasta för är av hälsoskäl. Mina fingerleder och handleder skulle förmodligen vara nästan helt obrukbara vid det här laget om jag inte hade upptäckt torrfasta. 5 dagar ungefär en gång per halvår så lyckas jag bli av med ledsmärtorna som förvarnar om att någon av alla ledsjukdomar som går i familjen varit på gång att bryta ut (psoriasisartrit, reumatism, artros). Eventuella muskelinflammationer som jag ofta drar på mig försvinner ca dag 3. Ledinflammationer dag 4. Men det är absolut inget som faste-nybörjare ska ge sig på, ska tilläggas. Folk har fått hjälp med väldigt många andra problem genom torrfasta, men det krävs lite väl riskabelt mycket för hemmabruk för att försöka bota mer allvarliga problem, däremot är det betydligt bättre odds för att lyckas hålla dem i schack och kännas hanterbara trots att man har någon kronisk autoimmun sjukdom t ex.
Senast redigerad av iiiiih 2024-10-26 kl. 21:00.
Senast redigerad av iiiiih 2024-10-26 kl. 21:00.