Citat:
Ursprungligen postat av
TonyK
Du menar att vi inte är fria nu när vi arbetar?
Rekommenderar att du hittar ett arbete där du inte behöver arbeta eller känner att du inte arbetar.
Jag slutade "arbeta" för när jag 39 år gammal.
I svensk bemärkelse förtidspension, fast utan pension då jag aldrig arbetat privat eller statligt i sverige utan gjort karriär på andra sätt men har förvaltat min avkastning tursamt väldigt bra.
Jag arbetar ibland för att fördriva tid. Nu var det ett par årsedan sist då jag har andra intressen som tar upp mycket tid.
Då arbetar jag med något som du förklarar, det känns inte som ett arbete då det är en hobby.
För mig är arbete på någon annans bekostnad, för att betala mat, sovplats och värme ett form av utbyte.
Jag säljer min tid för att min arbetsgivare ska finansiera det mest basala jag behöver. Allt annat är bara en bonus, dvs de finansiella medel som finns kvar efter jag betalat det jag behöver för att överleva.
"Rekommenderar att du hittar ett arbete där du inte behöver arbeta eller känner att du inte arbetar."
Vad är det då för arbete? Då är det uppenbarligen inget arbete. Jag vet inte vilken utopi du lever i eller föreställer att världen är.
En normal arbetstagare säljer sin tid och själ för att kunna överleva. Att arbeta är inte frihet, att inte behöva arbeta är frihet. Att få orkestrera sin vardag precis hur man vill är frihet. I alla fall för mig.