2022-12-21, 12:15
Medlem
Sg denna igr. Handlade om det mrkliga hotellet man ser ifrn motorvgen nr man ker frbi Norrkping.

Frvnansvrt bra dokumentr som visar mycket historia och hur hotellet sg ut i sina glansdagar och samtidigt hur en del mnniskors livsverk kan frstras av en motorvg

Jag har aldrig checkat ut frn hotellet. Det blir en jkla rkning att betala, sger Maria. Mnga har krt frbi det mytomspunna hotellet alldeles intill motorvgen norr om Norrkping och kanske undrat vad som finns drinne. Bor det ngon dr? Hotelldirektren Maria r uppvuxen p Stenkullen och driver det idag helt sjlv. Hr har kungligheter och kndisar setts i vimlet nda sedan 1800-talet. Allt r intakt. Bara den som godknts av Maria fr vernatta. Nu bestmmer hon sig fr att hitta en man och ger sig ut p dejtingsidorna p ntet. En dokumentr om ett desmttat hotell och livet dr av Jenny Widell.

https://www.svtplay.se/video/8rLZ5N7/mitt-livs-hotell
Citera
2022-12-21, 20:21
Medlem
Hller med om att den var bra. Ett fint livsportrtt och sdr lngsam och lgmld som SVT dokumentrer tenderar att vara. Vilket engagemang hos Maria. Hon kmpar p trots myndigheters frsvrande, tjuvar och banditer, ensamhet och spken. Gillade ocks inslaget nr hon tog Kita den femte p hundkurs
Citera
2022-12-21, 20:32
Medlem
Jessi.Lawlesss avatar
Vldigt sevrd! Maria, bde barsk men med ett stort hjrta fr sin verksamhet och sin vovve. Man kan inte lta bli att imponeras av hennes arbetsmoral och lojalitet gentemot frldrarnas arv. Vldigt fint skildrat. Och jag som i alla r undrat hur det ser ut p insidan av hotellet, nu vet jag
Citera
2022-12-21, 20:43
Medlem
noll-livs avatar
Helt ok och det kliade i fingrarna fr jag skulle vilja dokumentera och inventera varenda pryl och skrymsle. Massa historia dr!
Jag frstod dock aldrig om det r s att huset rivs om tget ska g dr bredvid eller det bara blir typ obeboeligt sas. Vilket som s blir jag vldigt frvnad fr det hr mste ju vara en enorm kulturskatt, fick det bara stdats s skulle det ju vara magnifikt. Frfallet r verkligen sorgligt.
Citera
2022-12-22, 22:04
Medlem
Jessi.Lawlesss avatar
Ocks vldigt underhllande med damernas dickpics-konversation under fikat
Citera
2022-12-23, 01:32
Sg ocks den och tyckte den var bra. Otrevligt med alla arga skyltar och lappar, men frstr samtidigt om folk inte kan ge fan i att ka dit och snoka och frstra.

inte nt frscht stlle jag skulle vilja checka in p, nd kul att det finns kvar sna stllen av drivna/besatta mnniskor.

Trkigt att samhllet bara kr ver och snor hennes tomt och kk. Ostlnken borde inte byggas. Helt ondig bana och regeringen vill vl egentligen lgga ner idiotin.
Citera
2022-12-24, 14:47
Medlem
Lillarapunzels avatar
Fantastisk dokumentr p alla stt; hur hon portrtteras, storytellingen, den lgmlda tonen frn den som berttar! 😍
Kan vara en av de bsta dokumentrerna jag sett frn SVT i r.
Och framfrallt; Den stillade nyfikenheten som alltid funnits hos mig under alla de 100-tals gnger jag kt frbi hotellet.
Citera
2022-12-29, 21:41
Medlem
Isnatts avatar
Jag gillade det hr jttemycket! Hon borde skaffat sig ett par vervakningskameror tycker jag, s slapp hon oroa sig. Jvla obehagligt att hon haft inbrott och nr hon gr husesyn med polisen s sitter inbrottsmannen dr bakom en drr i en gungstol med en tjuvad hatt, som en skrckfilm. Tur att polisen var med.
Hunden 80 kg lr inte ftt ngra kttben efter den dliga vakten..
Otroligt kk, mste varit standard la 60-tal! Gamla stekugnar och rejlt tunga gjutjrnspannor som stackarn stod och snurrade med, dden fr armarna efter ngra rtionden. Ett par moderna ltta stekpannor hade hon varit vrd. Prylar verallt.
Vldigt mycket grejer verallt och hon var en samlare via arv sa hon. Roligt nr dom filmade sovrummet (?) och det var klder verallt UTOM p herrbetjnten som ju r gjord fr att just hnga klder p, den hade inte ens en kravatt p sig
Citera
2024-09-15, 10:28
Medlem
bellesbluess avatar
Sg den hr dokumentren imorse.
Tyckte om den vldigt mycket.
Den var s fint gjord och Maria verkar vara en fantastisk kvinna.
Hoppas att hon fr trffa krleken i sitt liv och spendera sin tid som pensionr lycklig och vlmende!
Citera
2024-09-30, 13:39
Medlem
Ngon som vet om det fortfarande r mjligt att boka boende p Stenkullen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in