Citat:
Ursprungligen postat av
LemPica
Ok, jag har ingen aning om hur man blandar en sdan likr sjlv och 160 spnn r inte s farligt.
Men 224 spnn knns mycket fr 700 ml.
Har du ngot enkelt och gott recept som smakar likt Baileys att rekommendera?
Nja allts recept anvnder jag mig inte direkt av, som jag gjorde sist s hade jag ggulor , socker , vaniljsocker och grdde ihop med ljus rom., minns inte exakt.
Det r ju s jag vill ha det.
hittade ngot recept som ser ut shr men jag tycker inte man ska lyssna p de, men de blir vl mer likt Baileys men man kan gra de billigare och godare grddlikr sjlv.
Ingredienser
1 kopp (cup) vispgrdde
395 g stad kondenserad mjlk
1,75 kopp irlndsk whiskey
3 matskedar chokladss (kp frdig fr guds skull!)
1 tsk vaniljpulver
3 tsk espresso
https://karlstein.nu/hemgjord-bailey...redagsdrinken/
Men de r inte optimalt fr min del och nr jag bjd min polare sist han tyckte de var de godaste han smakat.
De r ju liksom grdde och ngon form av sprit sen lite annan smaksttning, och de kan vara just drfr de r sdan prisskillnad baserat p spriten man anvnder.
Nu hade jag ganska billig rom senast "the pirate bay silver rum" 128 kr och de blev ju en ganska stor blandning fr den summan.
man har typ i 2/5 delar med sprit av de man blandar ihop s fr man fram 16% men man vljer ju sklart om man vill ha mer drag i.
Skulle man d kpt 700 ml fr 234:-
s blir de 1,7 liter ungefr 16% exklusive priset fr ingredienserna som r relativt billiga i jmfrelse med spriten.
Finns ju irlndsk whiskey fr 249 kr / 700 ml s kan du ju tnka att blanda ut under en liter med annat. (ca 1,6 liter frdigt borde vara lagom)
Rekommenderar dig att testa dig fram och skrddarsy det hela sjlv, men ondigt att kpa ngot dyrt nr man nd blandar de p detta sttet.