2022-12-23, 19:54
Medlem
LemPicas avatar
Var p Systembolaget idag fr att inhandla lite likr.
Brukar kpa Country Lane eller Baileys.
Enligt mej smakar dom vldigt lika och r lika goda men Baileys original r ju ngra kronor dyrare.
Nu var det ett tag sedan jag inhandlade ngon av dessa men jag blev vldigt frvnad ver den stora skillnaden i pris.
Tidigare har Baileys enligt mitt minne varit ngra tior dyrare, men dm om min frvning nr jag sg att Country Lane 700 ml, 17% kostade 160:- och Baileys original 700 ml, 17% hela 224:-.
Det r en skillnad p 64:- och jag minns verkligen inte att skillnaden varit s stor procentuellt sett tidigare.

r mitt minne helt kaiko eller har det verkligen skilt s i mycket pris ven tidigare (typ 2020-2021)?
r The Mandela effect at play eller r jag bara senil?
Senast redigerad av LemPica 2022-12-23 kl. 19:57.
Citera
2022-12-23, 20:11
Medlem
Fummys avatar
Ingen aning, de r s ondigt att kpa nr man kan blanda sjlv och spara nnu mera.
Citera
2022-12-23, 20:36
Medlem
LemPicas avatar
Ok, jag har ingen aning om hur man blandar en sdan likr sjlv och 160 spnn r inte s farligt.
Men 224 spnn knns mycket fr 700 ml.
Har du ngot enkelt och gott recept som smakar likt Baileys att rekommendera?

Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Ingen aning, de r s ondigt att kpa nr man kan blanda sjlv och spara nnu mera.
Citera
2022-12-23, 21:08
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Ok, jag har ingen aning om hur man blandar en sdan likr sjlv och 160 spnn r inte s farligt.
Men 224 spnn knns mycket fr 700 ml.
Har du ngot enkelt och gott recept som smakar likt Baileys att rekommendera?

Nja allts recept anvnder jag mig inte direkt av, som jag gjorde sist s hade jag ggulor , socker , vaniljsocker och grdde ihop med ljus rom., minns inte exakt.
Det r ju s jag vill ha det.

hittade ngot recept som ser ut shr men jag tycker inte man ska lyssna p de, men de blir vl mer likt Baileys men man kan gra de billigare och godare grddlikr sjlv.

Ingredienser
1 kopp (cup) vispgrdde
395 g stad kondenserad mjlk
1,75 kopp irlndsk whiskey
3 matskedar chokladss (kp frdig fr guds skull!)
1 tsk vaniljpulver
3 tsk espresso

https://karlstein.nu/hemgjord-bailey...redagsdrinken/

Men de r inte optimalt fr min del och nr jag bjd min polare sist han tyckte de var de godaste han smakat.
De r ju liksom grdde och ngon form av sprit sen lite annan smaksttning, och de kan vara just drfr de r sdan prisskillnad baserat p spriten man anvnder.

Nu hade jag ganska billig rom senast "the pirate bay silver rum" 128 kr och de blev ju en ganska stor blandning fr den summan.
man har typ i 2/5 delar med sprit av de man blandar ihop s fr man fram 16% men man vljer ju sklart om man vill ha mer drag i.

Skulle man d kpt 700 ml fr 234:-
s blir de 1,7 liter ungefr 16% exklusive priset fr ingredienserna som r relativt billiga i jmfrelse med spriten.

Finns ju irlndsk whiskey fr 249 kr / 700 ml s kan du ju tnka att blanda ut under en liter med annat. (ca 1,6 liter frdigt borde vara lagom)

Rekommenderar dig att testa dig fram och skrddarsy det hela sjlv, men ondigt att kpa ngot dyrt nr man nd blandar de p detta sttet.
Senast redigerad av Fummy 2022-12-23 kl. 21:17.
Citera
2022-12-23, 21:20
Medlem
LemPicas avatar
Tack fr tipset !
Kan absolut tnka mej att testa att blanda sjlv nsta gng.
Dock gillar jag inte Whiskey alls.
Tror du det blir gott att byta Whiskeyn mot mrk rom?
Jag gillar f spritsorter, men mrk rom r en absolut favorit dom f gnger jag dricker sprit.
Denna r en favorit, The Brand New Republique Gran Aejo.
Bde god och prisvrd.
239kr p Systemet fr en 70:a.
Den r fruktig och god.
Har ingen "spritig" ton vilket jag tycker r positivt.

Citat:
Nja allts recept anvnder jag mig inte direkt av, som jag gjorde sist s hade jag ggulor , socker , vaniljsocker och grdde ihop med ljus rom., minns inte exakt.
Det r ju s jag vill ha det.

hittade ngot recept som ser ut shr men jag tycker inte man ska lyssna p de, men de blir vl mer likt Baileys men man kan gra de billigare och godare grddlikr sjlv.

Ingredienser
1 kopp (cup) vispgrdde
395 g stad kondenserad mjlk
1,75 kopp irlndsk whiskey
3 matskedar chokladss (kp frdig fr guds skull!)
1 tsk vaniljpulver
3 tsk espresso

Men de r inte optimalt fr min del och nr jag bjd min polare sist han tyckte de var de godaste han smakat.
De r ju liksom grdde och ngon form av sprit sen lite annan smaksttning, och de kan vara just drfr de r sdan prisskillnad baserat p spriten man anvnder.

Nu hade jag ganska billig rom senast "the pirate bay silver rum" 128 kr och de blev ju en ganska stor blandning fr den summan.
man har typ i 2/5 delar med sprit av de man blandar ihop s fr man fram 16% men man vljer ju sklart om man vill ha mer drag i.

Skulle man d kpt 700 ml fr 234:-
s blir de 1,7 liter ungefr 16% exklusive priset fr ingredienserna som r relativt billiga i jmfrelse med spriten.

Finns ju irlndsk whiskey fr 249 kr / 700 ml s kan du ju tnka att blanda ut under en liter med annat.

Rekommenderar dig att testa dig fram och skrddarsy det hela sjlv, men ondigt att kpa ngot dyrt nr man nd blandar de p detta sttet.
Citera
2022-12-23, 21:38
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Tack fr tipset !
Kan absolut tnka mej att testa att blanda sjlv nsta gng.
Dock gillar jag inte Whiskey alls.
Tror du det blir gott att byta Whiskeyn mot mrk rom?
Jag gillar f spritsorter, men mrk rom r en absolut favorit dom f gnger jag dricker sprit.
Denna r en favorit, The Brand New Republique Gran Aejo.
Bde god och prisvrd.
239kr p Systemet fr en 70:a.
Den r fruktig och god.
Har ingen "spritig" ton vilket jag tycker r positivt.

Exakt! Det r de jag menar gillar man inte ens whiskey varfr d kra ngot som Baileys som r baserat p whiskey?
Man kan absolut anvnda rom bde mrk och ljus , enligt mig s r det mycket godare de r drfr jag tycker man borde hitta sin egna stil och smaka sig fram.
Citera
2022-12-23, 22:56
Medlem
LemPicas avatar
Du verkar ha koll !
Jag kommer absolut vnda mej till dej nsta gng jag har en frga om alkohol 😉

Nu ser jag faktiskt fram emot nsta besk p systemet.
Skall se om jag inte kan gra min egen specialblandning till nyr.

Citat:
Exakt! Det r de jag menar gillar man inte ens whiskey varfr d kra ngot som Baileys som r baserat p whiskey?
Man kan absolut anvnda rom bde mrk och ljus , enligt mig s r det mycket godare de r drfr jag tycker man borde hitta sin egna stil och smaka sig fram.
Citera
2022-12-24, 01:00
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Inte bervade men du ste din negativitet ver ngot som du kunde ignorerat.
Himla ondigt kan jag tycka.
Google r vl heller inte vrsta "tipset".
F mnniskor i dagens samhlle som inte knner till Google.
Speciellt av dom som faktiskt besker internet d och d s ditt svar gick mest ut p att dryga dej snarare n att faktiskt vilja komma med ett tips.
Att ge andra alternativ n.de du frvntar dig betyder inte att man "ser sin negativitet".ver ngon. Jag gav min sikt, och om du vill fortstta diskutera p publika forum fr du nog acceptera att det finns folk som inte hller med dig om allt ven om det r du som startat trden. Ja, jag ska av frklarliga skl frska undvika svara p alla inlgg av dig i framtiden.
Citera
2025-01-31, 23:24
Medlem
morkfromorks avatar
en bekant hade med sig en flaska och den var mrkligt tunn, har de bytt recept eller hade vi otur med dlig flaska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in