2022-12-26, 17:13
Avstängd
MaleFeministWeasels avatar
Bästa övningen för magmusklerna som inte aktiverar höftböjaren?
Något som inte kräver stor utrustning. Vill kunna göra det även när jag reser.
Finns väl bättre än Sitt-ups och plankan?
Citera
2022-12-26, 18:15
Medlem
Köp ett sånt där abwheel från jula eller liknande det tar riktigt bra. Men svårt att inte aktivera höftböjare alls.
Citera
2022-12-26, 18:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Köp ett sånt där abwheel från jula eller liknande det tar riktigt bra. Men svårt att inte aktivera höftböjare alls.

Hade för 10 år sedan. Fick ont i svanken av det. Det är för jobbigt också.
Citera
2022-12-26, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Hade för 10 år sedan. Fick ont i svanken av det. Det är för jobbigt också.
Du kanske svankade för mycket. För dålig på att aktivera magmusklerna. Gör ryggliggande hälsänkningar och pressa svanken i backen.
Citera
2022-12-26, 18:20
Medlem
Crunches?
Citera
2022-12-26, 19:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Du kanske svankade för mycket. För dålig på att aktivera magmusklerna. Gör ryggliggande hälsänkningar och pressa svanken i backen.

Men är det så effektivt då. Jag brukade göra 500 sit-ups åt gången tidigare, men det är väldigt mycket arbete. Sedan testade jag någon annan övning med betydligt färre reps och gav mer muskler.
Det är sådana effektiva övningar jag söker.
Citera
2022-12-26, 20:15
Medlem
Citat:
Men är det så effektivt då. Jag brukade göra 500 sit-ups åt gången tidigare, men det är väldigt mycket arbete. Sedan testade jag någon annan övning med betydligt färre reps och gav mer muskler.
Då lär du jobbat med höftböjaren. Magmusklerna skapar ganska lite rörelse. Kör crunch istället.
Citera
2022-12-26, 20:40
Medlem
LaLocas avatar
Dragon flag
Citera
2022-12-27, 16:11
Medlem
Citat:

Har du inte tillgång till någon maskin så kör crunches, med en "abmat" om du har. Lugnt och kontrollerat och spänn dig och håll ett par sekunder innan du återgår till bottenläget. Vila dig INTE i bottenläget utan stanna och vänd innan du känner att det blir vilande. När detta blir för lätt kan man använda sig av lätta hantlar för att göra övningen svårare. Det eller att öka längden på hålltiden i toppenläget.
Citera
2022-12-27, 19:29
Medlem
Massajens avatar
Magmusklerna ska man enligt min erfarenhet angripa från flera håll. Det är sällan eller aldrig bra att satsa allt på en enda övning, minst av allt gäller det bålmuskulaturen som fyller flera funktioner; stabilisator, vridmoment, böj och sträckningar. Magmusklerna är tacksamma att träna, kanske mer än några andra muskler i kroppen. Dock har inte alla dom genetiska förutsättningarna för att lätt få fram dom eftertraktade magrutorna. Handlar då inte bara om fettlager utan också om musklernas form och muskelfästenas struktur, vilket är genetiskt. Själv fick jag aldrig några synliga rutor ens när jag knappt hade mer än några gram fett på kroppen. Smal midja, men magen bara platt och hård. Det som gjorde susen var hängande knälyft i stång så att serratus aktiverades.

En kombination av övningar är imho att rekommendera; t ex planka (båda sidoställd och rak), v-ups, liggande höftsving, knäkramare, ryggresningar och plankan i olika varianter. Dom kan köras enligt cirkelprincipen. Då har du både statiska och dynamiska övningar med.
Citera
2023-01-04, 15:15
Medlem
Ab Exercises Ranked (BEST TO WORST!)
https://www.youtube.com/watch?v=TqXwI1MWZks
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in