Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag tycker att du borde ställa högre krav på åklagarna.
Det är precis det jag gör. Därför jag förespråkar att domstolen ska pröva alternativa brottsrubriceringar även om åklagaren missat dessa.
Och OM gärningen passar in i en alternativ brottsrubricering, då dömer man för den alternativa brottsrubriceringen, och sedan, ja, då får åklagaren en varning.
På så sätt riktar man kraven mot åklagaren. Då bestraffar man inte samhället (med massa frisläppta kriminella) för åklagarens missdåd.
Man bestraffar då inte samhället med massa friade kriminella äckelmänniskor för att åklagaren slarvat.
Om någon t.ex. åtalas för mordförsök och det inte går igenom, och det visar sig sedan att det hade gått igenom om man tagit grov misshandel, är det då verkligen rätt att man ska släppa fri den kriminelle som sedan får gå fri i samhället och grovt misshandla folk?
Är det då inte bättre att man dömer som om åtalet vore korrekt, men ger åklagaren en varning för att ha missat det.
Då kommer åklagare som är slarviga i sitt yrke sållas bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
iloveass2
ett försvar mot varenda illgärning han begått under sin tid på jorden
Nej det har jag inte sagt, visst, gärningsbeskrivningen ska åklagaren och domstolen vara bunden till, men ska kunna döma till vilka brottsrubriceringar som helst som passar in på gärningen. Är det så att man åtalar för mordförsök, och det inte passar in för att gärningsmannen inte hade uppsåt att döda, så ska inte gärningsmannen gå fri från grov misshandel.
Utan då ska man givetvis kunna döma för grov misshandel ändå, och ge åklagaren en varning.
Samma tänker jag här med stenkastningarna. Har man missat t.ex. framkallande av fara för annan eller allmänfarlig ödeläggelse, och man sedan inte finner bevis för våldsamt upplopp (för att det inte kunde bevisas vara en folksamling) och man inte heller kan bevisa våld mot tjänsteman (för att illdådingarna inte siktat på polisen), då borde man kunna sortera in stenkastningen i ett fack som passar, t.ex. framkallande av fara för annan eller allmänfarlig ödeläggelse.