Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-30, 11:34
  #1
Medlem
CockWitchs avatar
Hej.

Jag tänkte att jag och min son ska lära oss grunderna i programmering tillsammans. Jag vill försöka få honom intresserad av det.

Så jag behöver veta vilket jag ska börja med?

Nått som man har användning för även i framtiden. Att sitta med html kanske inte är så kul.

Jag kan i princip ingenting själv. Tips på online kurser eller böcker för nybörjare välkomnas.

Vad kan passa bra till en 12 åring?
Citera
2022-12-30, 11:37
  #2
Medlem
12 perfekt ålder till att bli grym!

Java - lär han göra lätta spel
Html är en bra början då det är superlätt. Kan va kul att göra små hemsidor?
Citera
2022-12-30, 11:47
  #3
Medlem
trickydicks avatar
Swift
Citera
2022-12-30, 11:51
  #4
Medlem
Börja med Scratch. Enkelt att sätta sig in i för de som vill ha en introduktion till programmering. Det finns dessutom oändligt med material på både Youtube och övriga webben att ta del av. När din son behärskar Scratch någorlunda så kanske det hade varit kul med lite webbprogrammering. Sätta upp en hemsida med lite funktionalitet, dvs. html, css och javascript.

https://scratch.mit.edu/
Citera
2022-12-30, 11:59
  #5
Medlem
Bäst är kanske att börja med en enkelt språk som Python och sen gå vidare. Så man kommer fort in i hur tänket är.

Sen kanske gå över och köra lite Html, php, SQL.
Eller skapa spel med C# och Unity.
Citera
2022-12-30, 12:05
  #6
Medlem
Som tidigare nämnt så är Scratch ett bra första steg för att förstå grunderna. Det är absolut ett gap mellan scratch och att sedan sitta och knacka "riktig" kod i visual studio code eller liknande, men för att börja förstå vad det går ut på så är det toppen!

Som första riktiga språk så hade jag nog börjat med python, eftersom att det är hyfsat enkelt samt finns en otrolig uppsjö av information och tutorials på internet.

Efter att man förstår grunderna så börjar man även förstå varför det finns olika språk som är bra för olika ändamål, och då kan ni även reda ut vad ni tycker är kul och välja språk därefter.

Lycka till och kom ihåg, google är verkligen your friend när det gäller programmering!
Citera
2022-12-30, 12:40
  #7
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Arduino + lite LED:ar, knappar, motorer, finns säkert nåt bra startpaket.

Det ger en helt annan förståelse att blinka lite ledar än att dra ihop färdiga block till nåt träigt "spel".

Problemet är att ungar idag är vana vid otroligt häftiga spel med fantastisk grafik - det de kan åstadkomma i Scratch blir rent löjligt och de tappar intresset.

Bättre att programmera lite mer hårdvarunära - det är inget som kan/ska konkurrera med spelen. Gör tex ett inbrottslarm till rummet, morseövningsapparat, elektronisk tärning et.c. etc.

Som mina barn sa som körde lite Scratch i skolan: "det var inte programmering på riktigt".

Annars är Python ett trevligt språk, går också att kombinera mot hårdvara, kolla te.x. på BBC Microbit.

Lycka till!
Citera
2022-12-30, 12:49
  #8
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Hej.

Jag tänkte att jag och min son ska lära oss grunderna i programmering tillsammans. Jag vill försöka få honom intresserad av det.

Så jag behöver veta vilket jag ska börja med?

Nått som man har användning för även i framtiden. Att sitta med html kanske inte är så kul.

Jag kan i princip ingenting själv. Tips på online kurser eller böcker för nybörjare välkomnas.

Vad kan passa bra till en 12 åring?
Python är bra att börja med.
Om man också vill lära sig att göra hemsidor så är Javascript en naturlig del.
Citera
2022-12-30, 13:03
  #9
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Python är bra att börja med.
Om man också vill lära sig att göra hemsidor så är Javascript en naturlig del.

Vad kan man använda python till då? Är det inte det robotprogrammerare använder? Vilket språk använder dom som gör appar?
Citera
2022-12-30, 13:06
  #10
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
12 perfekt ålder till att bli grym!

Java - lär han göra lätta spel
Html är en bra början då det är superlätt. Kan va kul att göra små hemsidor?

Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Börja med Scratch. Enkelt att sätta sig in i för de som vill ha en introduktion till programmering. Det finns dessutom oändligt med material på både Youtube och övriga webben att ta del av. När din son behärskar Scratch någorlunda så kanske det hade varit kul med lite webbprogrammering. Sätta upp en hemsida med lite funktionalitet, dvs. html, css och javascript.

https://scratch.mit.edu/

Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Bäst är kanske att börja med en enkelt språk som Python och sen gå vidare. Så man kommer fort in i hur tänket är.

Sen kanske gå över och köra lite Html, php, SQL.
Eller skapa spel med C# och Unity.

Tack för tips. Jag tror han skulle tycka det vore roligast att göra spel. Men jag ska kolla in era förslag.
Citera
2022-12-30, 13:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Tack för tips. Jag tror han skulle tycka det vore roligast att göra spel. Men jag ska kolla in era förslag.

Det är ungefär det enda du gör i Scratch, bygger spel alltså.
__________________
Senast redigerad av HeyWired 2022-12-30 kl. 13:53.
Citera
2022-12-30, 13:45
  #12
Medlem
Skulle satsat på göra spel i JavaScript. Finns massvis med bibliotek för det och tutorials för det. Steg 1 kan vara vanlig snake. Steg 2 kan vara att utmana utmana "datorn". Är snake för svårt så kör ping pong. Går att skriva på 100 rader kod typ utan att använda bibliotek.

Det bästa med JS är att sonen kan skicka en ".html" till sina kompisar och det kommer att automatisk fungera dem. Python o.s.v kräver att det är installerat hos kompisen - något som det ofta inte är om de inte är utvecklare själva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback