Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-03, 10:44
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Det bottnar ju i fördomar och rasism. Ta exempelvis läkare, läkare från andra länder har ju kunskaper svenska läkare inte har.
Fördomar och rasism förekommer säkert men det har mycket att göra med gemenskap. Det räcker så lite som att en utomeuropeisk person ändrar sitt namn för att öka sina möjligheter.

Vilka kunskaper då? Vilka länder tänker du på då?

En viss sanning kan jag köpa.
Sverige ligger en hel del efter i tiden när det kommer till att finna orsaken till varför man har fått en ”åkomma”. Här är grunden att hitta en åkomma och eliminera eller lindra symptomen.
Citera
2023-01-03, 10:44
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Man kanske kunde tänka sig att man i så fall alltid måste förklara sig när man väljer en kandidat med samma hudfärg som en själv?

Tja kanske det. Eller att någon som inte enbart är chefen eller tätt kopplad till chefen får granska CV, personligt brev och se över referenser (antingen i blindo) eller bara granska om det faktiskt är en kompetent sökande eller om det luktar fredagsgrogg mellan sökande och chef.
Citera
2023-01-03, 10:46
Medlem
löls avatar
Om jag vill rekrytera någon som påminner om mig själv ska INGEN få avgöra om jag gjort rätt eller fel.
Om jag vill rekrytera någon som kan dra liknande skämt som jag ska INGEN få avgöra om jag gjort rätt eller fel.
Om jag vill rekrytera någon som känns rätt för min grupp ska INGEN få avgöra om jag gjort rätt eller fel.

Det är mitt val!

Är så glad över att jobba med IT.
Inget tjafs och gnäll.

Har du kompetens och passar in? Välkommen
Senast redigerad av löl 2023-01-03 kl. 10:49.
Citera
2023-01-03, 10:47
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Fördomar och rasism förekommer säkert men det har mycket att göra med gemenskap. Det räcker så lite som att en utomeuropeisk person ändrar sitt namn för att öka sina möjligheter.

Vilka kunskaper då? Vilka länder tänker du på då?

En viss sanning kan jag köpa.
Sverige ligger en hel del efter i tiden när det kommer till att finna orsaken till varför man har fått en ”åkomma”. Här är grunden att hitta en åkomma och eliminera eller lindra symptomen.

Varför ska personen ändra sitt namn? Det cementerar ju rasism, det är bättre att chefen ändrar sitt sätt att se på personer, att polera bort sina fördomar.
Citera
2023-01-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag har jobbat en del med rekryteringar. Jag har upplevt att "lika rekryterar lika"
Jag är tyvärr själv när jag inte tänker mig för likadan. Vita män i min ålder tenderar att i allmänhet snacka som jag, och resonera med mig på ett sätt som gör att jag tycker att de är de bästa kandidaterna. När jag väl granskar CV igen, tar referenser osv så är det inte sällan någon annan som faktiskt är mer kvalificerad för jobbet och jag får då tänka om.

Jag har även upplevt när jag haft uppdrag där mina närmsta kollegor tillsatts av andra än mig att vi ökat resultatet när vi varit mer blandade grupper.

T.ex känns ju den klassiska "går autisttanten" sällen som den kul färgsprakande individ man vill ha med på AW. Men i teamet kan hon vara helt ovärdelig och tjäna in ett tiotal misstag som tidigare begåtts bara genom att granska fjolårets veeksamhetsberättelse och gå igenom utgiftsposterna i budget.

Med andra ord, hade jag själv fått bestämma utan att ha lärt mig, hade jag förmodligen omgivit mig av ett gäng håriga hårdrocksgubbar som älskar AW, gå på fotboll efter jobbet och köra sköna trivselaktiviteter på fredagsförmiddagar. Dock räcker det i regel med en av mig och jag behöver andra individer runt mig i jobbet för att få fjong på verksamheten.

Jag antar att rekryterarnde chefer i detta fall är ett gäng vita som inte sällan intervjuar grannens kusin eller dotterns ridskolekompis mamma eller liknande och att just dessa chefer är "vita". Därav finns det ett syfte att granska fall det verkligen är rätt kompetens som anställs eller om det är en svågertjänst där chef och sökande har träffats och druckit bubbel hos gemensamma kamrater och att det väger tyngre, trotts att den sökande kanske har fel utbildning eller taskiga meriter etc.

Min slutsats är att der här faktiskt inte är så dumt som många får det att låta. Det finns en möjlighet att minska svågerpolitik och på sikt destruktiva rekryteringar.

Sen kan min kritik vara att det faktiskt vore bra att granska samtliga rekryteringar oavsett urval. Dock trode den metod att bara granska "vit-vit" i detta fall vara effektiv ändå.
Slutsatsen jag drar av detta är att du är en inkompetent rekryterare och om det är normen så kan du har rätt. Bättre vore i och för sig att ha kompetenta rekryterare som bygger sina beslut på den individ som är bäst lämpad för jobbet. Skrämmande att höra såna här redogörelser från en person som jobbar med rekrytering!

Skaffa dig ett mer passande jobb! Lycka till med ansökan!
Citera
2023-01-03, 11:07
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Helt rätt! Bra gjort av NHS. Det borde göras i Sverige också så att strukturell rasism upphör. Många invandrare sållas bort pga rasistiska chefer. Många av dom invandrarna har yrkesskicklighet som svennar bara kan drömma om men som sållas bort pga namn etc.

Ja verkligen, och inte bara det, det borde också fastställas genom obligatoriska prov på yrkesskicklighet varje år, avdelningsvis, eftersom vårdpersonal byter avdelningar så ofta.

Dessa skall naturligtvis avgöra fortsatt anställning eller inte.
Då skulle verkligen den orättvisa rasismen sållas bort, och den utomjordiska kompetensen fastställas.
Citera
2023-01-03, 11:14
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Slutsatsen jag drar av detta är att du är en inkompetent rekryterare och om det är normen så kan du har rätt. Bättre vore i och för sig att ha kompetenta rekryterare som bygger sina beslut på den individ som är bäst lämpad för jobbet. Skrämmande att höra såna här redogörelser från en person som jobbar med rekrytering!

Skaffa dig ett mer passande jobb! Lycka till med ansökan!

Va?
Du kan vara lugn, jag jobbar inte som rekryterare. Jag har just nu en tjänst där jag inte rekryterar. Sen undrar jag vad du baserar min inkompetens på?
I min värld är det för många som inte lär känna sina egna fördomar, jobbar med dom och sedan gör något åt dom.
Citera
2023-01-03, 11:19
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Varför ska personen ändra sitt namn? Det cementerar ju rasism, det är bättre att chefen ändrar sitt sätt att se på personer, att polera bort sina fördomar.
Det funkar inte riktigt så och det handlar inte om fördomar. Det vanliga är förstås att man tittar på kompetens. Om en heter Erik och den andra Mehmadullallah så vet du vem som får jobbet.
Citera
2023-01-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Ja, tidningen Daily Mail skriver att Englands sjukvårdssystem NHS (National Health Service) kräver att dess intervjuare måste rättfärdiga varför de har valt att gå med en vit som sökte jobbet. Hur är detta inte rasism?
If a white candidate is chosen, the panel chairman must write a report explaining why they were ‘more suitable’ for the role. It does not apply the other way around.

They must also provide ‘justification’ as to why any ethnic minority candidate was not chosen and provide detailed ‘scoring notes’ as evidence. Alongside this, they are required to suggest how the failed applicants can ‘develop their experience, skills, or amplitude’ for a better chance next time.

The report must then be sent to the trust’s chief executive, Caroline Clarke, within ten working days. Failure to do so sees them named and shamed in the trust’s monthly Workforce Race Equality progress report.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...te-person.html
Klart att det är rasism, men för att förstå det krävs det logiskt tänkande, vilket inte existerar hos värdegrundsfolket.
Citera
2023-01-03, 12:19
Medlem
6stringlevins avatar
"Caroline Clarke"

Jag förundras fortfarande över att folk inte insett att det är kvinnorna som håller på och monterar ner hela västvärlden.
Citera
2023-01-03, 12:30
Medlem
tequilasunrise123s avatar
Borde vara tvärtom, företag borde motivera varför de anställer någon från Mellanöstern eller Afrika kontra en vit. Inkvotering av dessa människor är riktigt farligt för ett samhälle.
Citera
2023-01-03, 12:47
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Helt rätt! Bra gjort av NHS. Det borde göras i Sverige också så att strukturell rasism upphör. Många invandrare sållas bort pga rasistiska chefer. Många av dom invandrarna har yrkesskicklighet som svennar bara kan drömma om men som sållas bort pga namn etc.

Nu är jag iofs tveksam till att du inte är ett troll som bara skriver sådant här för att provocera fram reaktioner från andra skribenter men, om jag nu har fel.

Kan du inte utveckla hur du anser att det ens på något sätt kan vara rätt väg att gå eller moraliskt försvarbart?

Tror du att någon som helst rasism upphör genom att använda rasistiska metoder?

Blir du nöjd och glad när alla andra folkslag har alla möjliga fördelar medans vi förtrycks och utsätts för hemskheter?

Hur går det till när människor blir så totalt verklighetsfrånvända att de inte kan se vad fan det är de håller på med?

Varför har det blivit accepterat och ofta tom önskvärt med rasism så länge det handlar om att utsätta vita människor?

BRÅ har precis gjort en undersökning om rasismen mot afrosvenskar och det visade sig att andra utländska grupper är överrepresenterade inom dessa brott.

Vad har du att säga om det? Din bild av rasism är såklart att det alltid är vita som utsätter andra grupper men det är ju inte sant. Andra etniska grupper är överrepresenterade även inom rasism.

Kan du vara vänlig att svara mig på det här inlägget?

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in