Citat:
Ursprungligen postat av
EastAreaPapist
Att lagen ändrades efter att Carl Philip föddes innebär ju inte att den tillämpas retroaktivt. Lagen gäller som sagt från och med att den fattats, precis som alla andra lagar. Carl Philip var tronarvinge fram tills dess att riksdagen stiftade en lag som, från och med att lagen trädde i kraft, gjorde Victoria till tronarvinge. Kan du svara på hur du skulle ställa dig till att riksdagen genom en grundlagsändring avskaffade monarkin och därmed gjorde Victoria till en vanlig medborgare trots att hon tidigare var tronarvinge? Vore det också retroaktiv lagstiftning och att göra våld på rättssäkerheten?
Suck, när Carl Philip föddes var han tronarvinge enligt lag, sen ändrades lagen efter att han fötts som tronarvinge till att Victoria blev tronarvinge. Han blev av med sin arvsrätt i efterhand. Eftersom det är det som gäller är det det som gäller, även om det, enligt normal praxis är att betrakta som retroaktiv lagstiftning, och som sådan enbart ska få tillämpas om den är till subjektets fördel. Vilket den inte är i detta fall.
Nej, jag kan inte svara på hur jag ställer mig till om Sverige skulle ändra sitt statsskick, tycker att frågan som sådan är för stor och komplex.