Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-05, 11:20
  #1
Medlem
Vet att det är 4 månader bort, men tänker jag startar tråden redan nu.

Egentligen skulle mästerskapet hållits i St. Petersburg, men då Ryssland stängdes av så gick arrangörskapet till Lettland och Finland.

Finland är regerande mästare och har chans att återigen vinna på hemmaplan.

Det blir Sam Hallams första VM som förbundskapten för Sverige.

Såhär ser grupperna ut:

Grupp A:

Finland
USA
Sverige
Tyskland
Danmark
Frankrike
Österrike
Ungern

Grupp B:
Kanada
Tjeckien
Schweiz
Slovakien
Lettland
Norge
Kazakstan
Slovenien


Som vanligt så hänger medaljchanserna mycket på vilka Tre Kronor får hit från NHL.

Columbus, Philadelphia, Montreal, Florida, Ottawa, Detroit, Buffalo, Chicago, Anaheim, San Jose, Arizona, Vancouver är lag som i nuläget ser ut att missa slutspelet, även om det är långt kvar av grundserien. Kommer uppdatera listan sen när grundserien är slut.

Svenska spelare från dessa lag som ser ut att missa SC och som har kontrakt över nästa säsong är: Emil Bemström, Adam Boqvist, Felix Sandström, Jakob Silfverberg, Isac Lundeström, Oskar Lindblom, Erik Karlsson, Elias Pettersson, Oliver Ekman-Larsson, Nils Åman, Patrik Nemeth, Victor Olofsson, Rasmus Dahlin, Jonatan Berggren, Elmer Söderblom, Lucas Raymond, Gustav Forsling, Anton Forsberg.

Inte säkert att Erik Karlsson är kvar i San José säsongen ut. I övrigt kommer Sverige vara beroende av att rätt spelare åker ur SC tidigt, detta då Sverige inte har så gott om spets jämfört med Finland, Kanada, USA och Tjeckien. Vi behöver så mycket NHL-spets som bara möjligt, annars väntar nog ett fiasko tror jag.

Finland och Kanada får återigen gälla som favoriter.

Vilka chanser ger ni Sverige i detta VM?
Citera
2023-01-05, 12:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vet att det är 4 månader bort, men tänker jag startar tråden redan nu.

Egentligen skulle mästerskapet hållits i St. Petersburg, men då Ryssland stängdes av så gick arrangörskapet till Lettland och Finland.

Finland är regerande mästare och har chans att återigen vinna på hemmaplan.

Det blir Sam Hallams första VM som förbundskapten för Sverige.

Såhär ser grupperna ut:

Grupp A:

Finland
USA
Sverige
Tyskland
Danmark
Frankrike
Österrike
Ungern

Grupp B:
Kanada
Tjeckien
Schweiz
Slovakien
Lettland
Norge
Kazakstan
Slovenien


Som vanligt så hänger medaljchanserna mycket på vilka Tre Kronor får hit från NHL.

Columbus, Philadelphia, Montreal, Florida, Ottawa, Detroit, Buffalo, Chicago, Anaheim, San Jose, Arizona, Vancouver är lag som i nuläget ser ut att missa slutspelet, även om det är långt kvar av grundserien. Kommer uppdatera listan sen när grundserien är slut.

Svenska spelare från dessa lag som ser ut att missa SC och som har kontrakt över nästa säsong är: Emil Bemström, Adam Boqvist, Felix Sandström, Jakob Silfverberg, Isac Lundeström, Oskar Lindblom, Erik Karlsson, Elias Pettersson, Oliver Ekman-Larsson, Nils Åman, Patrik Nemeth, Victor Olofsson, Rasmus Dahlin, Jonatan Berggren, Elmer Söderblom, Lucas Raymond, Gustav Forsling, Anton Forsberg.

Inte säkert att Erik Karlsson är kvar i San José säsongen ut. I övrigt kommer Sverige vara beroende av att rätt spelare åker ur SC tidigt, detta då Sverige inte har så gott om spets jämfört med Finland, Kanada, USA och Tjeckien. Vi behöver så mycket NHL-spets som bara möjligt, annars väntar nog ett fiasko tror jag.

Finland och Kanada får återigen gälla som favoriter.

Vilka chanser ger ni Sverige i detta VM?
Börjar bli trött på VM, mitt Finland har vunnit för mycket..
Citera
2023-01-05, 12:51
  #3
Medlem
Jag brukar kunna hajpa upp mig inför VM och är inte lika negativ som alla andra är mot det här mästerskapet men fan... VM utan Ryssland... jag menar.. det är ju som det är men ett VM-guld när inte en av guldfavoriterna finns med känns sådär
Citera
2023-01-05, 13:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Jag brukar kunna hajpa upp mig inför VM och är inte lika negativ som alla andra är mot det här mästerskapet men fan... VM utan Ryssland... jag menar.. det är ju som det är men ett VM-guld när inte en av guldfavoriterna finns med känns sådär

Jag förstår känslan. Känns även lite trist att VM går i två länder som alldeles nyss arrangerade det. Hade hellre sett lite omväxling och att Schweiz kunnat få det, då de gick miste om att få arrangera det 2020 pga covid, men de kanske inte var intresserade av att arrangera det nu.

Trots det kommer jag följa turneringen och hoppas på att Tre Kronor bryter den negativa trenden som varit sedan 2018.
Citera
2023-01-05, 17:16
  #5
Medlem
knurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz


detta då Sverige inte har så gott om spets jämfört med Finland, Kanada, USA och Tjeckien

Håller inte med om det, Sverige har sex spelare med 1.00 poäng per match eller bättre den här säsongen.
Finland har två spelare och Tjeckien har bara Pastrnak. Vår backuppsättning är också klart bäst.

Fyra svenskar topp 20 poängligan, två finnar och en tjeck.

Kanada är såklart etta men sverige är nog tvåa eller trea,ej räknat ryssland.
Citera
2023-01-05, 18:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Håller inte med om det, Sverige har sex spelare med 1.00 poäng per match eller bättre den här säsongen.
Finland har två spelare och Tjeckien har bara Pastrnak. Vår backuppsättning är också klart bäst.

Fyra svenskar topp 20 poängligan, två finnar och en tjeck.

Kanada är såklart etta men sverige är nog tvåa eller trea,ej räknat ryssland.
Consensus är att Finland har spetsigare forwards men att Sverige har bättre bredd. Det är vad dom flesta som har koll tycker. Sverige klart bättre backar. Sen kan du inte på allvar säga att Sverige har bättre forwards än USA..
Citera
2023-01-05, 18:24
  #7
Medlem
knurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Consensus är att Finland har spetsigare forwards men att Sverige har bättre bredd. Det är vad dom flesta som har koll tycker. Sverige klart bättre backar. Sen kan du inte på allvar säga att Sverige har bättre forwards än USA..

Topp 5 forwards just nu:

Finland
Mikko Rantanen 47
Roope Hintz 44
Sebastian Aho 30
Aleksander Barkov 28
Artturi Lehkonen 25

Sverige
William Nylander 45
Elias Pettersson 44
Mika Zibanejad 43
Jesper Bratt 38
Elias Lindholm 35


Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Sen kan du inte på allvar säga att Sverige har bättre forwards än USA..

Totalt lag syftade jag på.
Citera
2023-01-05, 18:38
  #8
Medlem
Tycker att ha man chansen att spela för sitt landslag så ska man ta den och inte säga ''Nej'' bara. Ända gången man kan säga nej är om man är skadad, privata grejor eller inte får av sitt NHL lag (För det är ju dom som bestämmer) Men att säga blankt ''Nej'' bara borde vara sista gången du blev tillfrågad.

Det ska vara en stor jävla ära att få spela för sitt landslag.


Tror på Hallam bra tränare!

Topp 4 säger jag redan nu (kan dock ändras längre fram)
Citera
2023-01-05, 20:07
  #9
Medlem
Smithsonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vet att det är 4 månader bort, men tänker jag startar tråden redan nu.

Egentligen skulle mästerskapet hållits i St. Petersburg, men då Ryssland stängdes av så gick arrangörskapet till Lettland och Finland.

Finland är regerande mästare och har chans att återigen vinna på hemmaplan.

Det blir Sam Hallams första VM som förbundskapten för Sverige.

Såhär ser grupperna ut:

Grupp A:

Finland
USA
Sverige
Tyskland
Danmark
Frankrike
Österrike
Ungern

Grupp B:
Kanada
Tjeckien
Schweiz
Slovakien
Lettland
Norge
Kazakstan
Slovenien


Som vanligt så hänger medaljchanserna mycket på vilka Tre Kronor får hit från NHL.

Columbus, Philadelphia, Montreal, Florida, Ottawa, Detroit, Buffalo, Chicago, Anaheim, San Jose, Arizona, Vancouver är lag som i nuläget ser ut att missa slutspelet, även om det är långt kvar av grundserien. Kommer uppdatera listan sen när grundserien är slut.

Svenska spelare från dessa lag som ser ut att missa SC och som har kontrakt över nästa säsong är: Emil Bemström, Adam Boqvist, Felix Sandström, Jakob Silfverberg, Isac Lundeström, Oskar Lindblom, Erik Karlsson, Elias Pettersson, Oliver Ekman-Larsson, Nils Åman, Patrik Nemeth, Victor Olofsson, Rasmus Dahlin, Jonatan Berggren, Elmer Söderblom, Lucas Raymond, Gustav Forsling, Anton Forsberg.

Inte säkert att Erik Karlsson är kvar i San José säsongen ut. I övrigt kommer Sverige vara beroende av att rätt spelare åker ur SC tidigt, detta då Sverige inte har så gott om spets jämfört med Finland, Kanada, USA och Tjeckien. Vi behöver så mycket NHL-spets som bara möjligt, annars väntar nog ett fiasko tror jag.

Finland och Kanada får återigen gälla som favoriter.

Vilka chanser ger ni Sverige i detta VM?
Det ska väl ganska mycket tur till men om Rangers och Nashville failar play off så får vi en stark trupp.

Med https://puckpedia.com/players?q=HXMAWA#&sort[table0]=25-1
Filter på lag som sannolikt missar play-off (fast lägger till Rangers fast de med >50 % når play off) så får man följande (rankat efter gjorda poäng den här säsongen):

namn, ranking i totalt gjorda poäng (för målvakter ssv%)

Målvakter
Anton Forsberg, 8
Hellberg, 19
Söderblom, 27

Backar
Erik Karlsson, 1 (alltså bästa poänggöraren bland backar i utslagna lag)
Rasmus Dahlin, 2
Gustav Forsling, 9
Oliver Ekman-Larsson, 18
Mattias Ekholm, 26
John Klingberg, 34

Left wing
Victor Olofsson, 19
Jonathan Berggren, 13
Oscar Lindblom, 38
Nils Höglander, 39

Right wing
Filip Forsberg (reg som LW men skjuter höger)
Gustav Nyquist, 21
Lucas Raymond (reg som LW men skjuter höger)
Jacob Silfverberg, 33

Center
Elias Pettersson, 1
Zibanejad, 2
Oskar Sundqvist, 43
Elmer Söderblom, 68

Sen kan man lägga till 4 spelare om man känner fört. Förslagsvis en back, tre forwards.

Vi har alltså ett ganska bra lag om NY Rangers missar slutspel. Där vi borde kunna ställa upp med två relativt starka kedjor.

Olofsson - Petterson - Forsberg
Ekholm - Karlsson
A. Forsberg

Höglander - Zibanejad - Raymond
Forsling - Dahlin
A. Forsberg
__________________
Senast redigerad av Smithsonian 2023-01-05 kl. 20:17.
Citera
2023-01-05, 20:09
  #10
Medlem
Smithsonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Topp 5 forwards just nu:

Finland
Mikko Rantanen 47
Roope Hintz 44
Sebastian Aho 30
Aleksander Barkov 28
Artturi Lehkonen 25

Sverige
William Nylander 45
Elias Pettersson 44
Mika Zibanejad 43
Jesper Bratt 38
Elias Lindholm 35




Totalt lag syftade jag på.
Flest poäng, men skulle tro att både Bäckström och Landeskog hade klått Bratt och Lindholm.
Citera
2023-01-05, 20:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Topp 5 forwards just nu:

Finland
Mikko Rantanen 47
Roope Hintz 44
Sebastian Aho 30
Aleksander Barkov 28
Artturi Lehkonen 25

Sverige
William Nylander 45
Elias Pettersson 44
Mika Zibanejad 43
Jesper Bratt 38
Elias Lindholm 35




Totalt lag syftade jag på.
Med ditt resonemang så är Hintz en lika bra spelare som Matthews då dom har gjort lika mycket poäng i år...går lixom inte att resonera så. Många svenskar gör person bästa i år medans flera finska som Barkov och Aho har varit skadade och inte riktigt kommit upp i max nivå. Många ser Barkov som en topp 5 center i ligan, Rantanen som en topp 10 ytter. Ingen Svensk forward är på den nivån (än i alla fall) Finns en diskussion att ha över Zibanejad vs Aho men även där så skulle dom flesta säga Aho, men det är nära. Som sagt Finland har spetsigare forwards men Sverige en bättre bredd. Sen är ju inte backsidan nå snack.

Sverige har inte ett bättre lag än USA, backsidan kanske men det är hårfint i så fall.
Citera
2023-01-05, 21:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Jag förstår känslan. Känns även lite trist att VM går i två länder som alldeles nyss arrangerade det. Hade hellre sett lite omväxling och att Schweiz kunnat få det, då de gick miste om att få arrangera det 2020 pga covid, men de kanske inte var intresserade av att arrangera det nu.

Trots det kommer jag följa turneringen och hoppas på att Tre Kronor bryter den negativa trenden som varit sedan 2018.

Som jag led med Schweiz. Jag tycke ishockeyn behövde fler bra landslag, för det var nästan alltid samma som tog medalj. Så kom Schweiz, uppstickaren. Efter fjärdeplatsen 1998 och silvermedaljerna 2013 och 2018 tänkte jag att de kanske kunde vinna på hemmaplan VM 2020? Även om jag hejar på Sverige, tänkte jag att jag kunde unna Schweiz ett VM-guld, och ge sporten en ny världsmästare.

Då kom Corona, och stoppade allt. När ishockeyn började återkomma, utan publik, var Schweiz inte längre lika bra. Men kanske de tar chansen och etablerar sig nu, eller åtminstone till 2026 då de får arrangera nästa gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback