Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-06, 13:23
Medlem
vattenskoterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Är du medlem i något vindkraftskooperativ? Annars låter det som att du bor i lgh och bara driver datorn och micron på el.

Stämmer bra. Bor i lägenhet, datorn används varje dag, duschar varje dag, mikron används nästan varje dag. Elräkningen har aldrig överstigit 190:-. Begriper bara inte vad folk sysslar med i hus som gör att dom får en räkning på 20k? Enligt fakturan har jag förbrukat 81kwh under en månad.
Citera
2023-01-06, 13:25
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Stämmer bra. Bor i lägenhet, datorn används varje dag, duschar varje dag, mikron används nästan varje dag. Elräkningen har aldrig överstigit 190:-. Begriper bara inte vad folk sysslar med i hus som gör att dom får en räkning på 20k?
Alla har inte fjärrvärme i villa, har man direktverkande element då är det fort man kommer i dem summa, specielt i SE1.
Citera
2023-01-06, 13:27
Medlem
vattenskoterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Alla har inte fjärrvärme i villa, har man direktverkande element då är det fort man kommer i dem summa, specielt i SE1.

Fyfan det låter inget vidare. Enligt fakturan har jag förbrukat 81kwh denna månad, vet inte om det är mycket/lite. Eftersom elen aldrig varit något dyr för mig så är det heller inget jag intresserat mig av, därav begriper jag inget av dessa ord.
Citera
2023-01-06, 13:31
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Fyfan det låter inget vidare. Enligt fakturan har jag förbrukat 81kwh denna månad, vet inte om det är mycket/lite. Eftersom elen aldrig varit något dyr för mig så är det heller inget jag intresserat mig av, därav begriper jag inget av dessa ord.
Man märker inte priser i lägenheter och villor med fjärrvärme. Villor med berg/jordvärme, luft/vattenpump, direktverkande det är vi som får höga räkningar. Synd att politiker gör inte ett skit åt det. I Norge staten betalar allt över 70öre kwh, vi måste få nåt liknande.
Citera
2023-01-06, 13:35
Medlem
November elen låg på 191kr, December 401 kr.
Så en ökning på över 100%.. i en 2:a 62m²
Citera
2023-01-06, 14:12
Medlem
Alla ni nötter som inte fattar något i denna tråden, ni kommer få smaka på annat 2023! Om ni inte redan märkt att maten blivit dyrare, mycket på grund av energipriset. Så kommer er hyresvärld vilja ha lite kompensation för dyrare omkostnader. Lycka till! Men böla inte på Flashback för att ert boende blivit dyrare.
Citera
2023-01-06, 14:17
Medlem
Dyrt vart det men inget i förhållande till dom som värmer hus med el antar jag
1300 kr normalt innan 150 kronor.
Kanske 300 kr lite osäker. Iaf ökning 4 gånger normalt.
Senast redigerad av troligengud 2023-01-06 kl. 14:19.
Citera
2023-01-06, 14:28
Medlem
vattenskoterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Man märker inte priser i lägenheter och villor med fjärrvärme. Villor med berg/jordvärme, luft/vattenpump, direktverkande det är vi som får höga räkningar. Synd att politiker gör inte ett skit åt det. I Norge staten betalar allt över 70öre kwh, vi måste få nåt liknande.

Ahaa, tack för info! Jovars, tycker sverige börjar bli ett U-land, tyvärr.
Citera
2023-01-06, 14:42
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumtrums
Sann flashbacktråd med inslag av stora fb-kukar.
Är det verkligen ingen som bor i en stor villa där man förbrukar minst 2000 kwh under en normal vintermånad?
2400kWh december 2021, 1400 kWh december 2022. Kompletterade med en luftvärmepump och mer eldande i kaminen.

De med direktverkande el som inte skaffat i alla fall luftvärmepump inför vintern...
Citera
2023-01-06, 14:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Larv, det var så tydligt i artikeln att bagaren själv var överraskad över hur enkelt hon kunde spara el genom att arbeta på ett annat sätt. Men hon var inte motiverad så länge elpriset var lågt.

Med utgångspunkt från den artikeln tror jag lätt att Sverige kan spara 10% el till med bara en marginell arbetsinsats. Det är minst ett kärnkraftverk eller 1000 vindkraftverk.

Ja hon sparkade sina anställda och på så sätt så kan hon spara el genom att inte baka lika mycket.

Spelar väl ingen roll om du ex stänger av kylskåpet 2 timmar om dagen och endast tvättar en gång per vecka om alla ändå ska köra elbilar som kanske ökar på elförbrukningen för ett hushåll med ca 2400 kilowattimmar per år(vattenfalls uträkning).
Citera
2023-01-06, 14:44
Medlem
1500kWh, 7000 kr, SE4. Hamnade ungefär där jag trodde så ingen ko på isen.
Citera
2023-01-06, 14:45
Medlem
Villa, minskade förbrukningen mot förra december med drygt 60%. Se3, villa på 170 kvm.

Har timpris, kalaset för december gick på drygt 3000 kr + ca 500 kr för gasol.

När priset har övertagit 2,5 kr kWh så har min nya värmepump alltid varit på men på låg effekt men när det blev -20 ute och priset steg ibland upp till 6-8 kr kWh så satte jag på gasolen i en gasolkamin som värmer större delen av huset väldigt bra. Kostar ca 2,5 kr per kWh att användas och samtidigt ger man fingret till MP som startade hela detta kalaset med priserna. Tack vare gasol så hade jag 20-22 grader inne under hela december trots den "låga" elkostnaden på drygt 3000 kr. Om hade kört på samma som förra året hade kalaset slutat på drygt +/- 13000 kr istället för 3000 kr

Om det fortsätter såhär får man väl skaffa en oljetank och eld med 😅, allt i MP åtanke såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in