Citat:
Ursprungligen postat av
Dcman
Dina s.k marknadsmekaniker på el är så jävla vridna och bakbundna och satta av våra politiker regelmässigt och skattemässigt historiskrät sett så man nästan kan gråta.
Det har inte, är inte och verkar inte bli en fri och öppen marknad, varesig på produktionssidan (politiskt uppmuntrande produktionstyper och strypta sönderskattade diton, inte pga effektivitet, kostnader eller praktisk vinnikg utan helt baserat på ideologi totalt utan någon tanke på någon kosekvensanalys) eller på nordpool (mörkad marknad utan transparens för insikt och helt utan säkerhetsspärrar mellan produktion och efterfrågan) att det nog mest är du som verkar vara en idiot.
Läs på!
Politikerna har blandat sig i. Genom att beskatta kärnkraft så den inte längre blev lönsam. Men lägg ner spriten är mitt tips.
Att nordpool skulle vara en mörkad marknad? För att man inte kan se vem som budar vad? Isåfall borde du sätta dig in i HUR man budar på nordpool för det vet du uppenbarligen inte. Har du ens sett ett budschema där? Har du någon gång anmält dit?
Menar du att Nasdaq också är mörkad eller?
Som sagt - lägg ner spriten.
Den gubben gick inte. Läs på, och titta lite på hur budgivningen sker du.
Jag kan upplysa dig om att man sätter ett minsta bud och ett maxbud som är på 4000 Euro. Det höjdes nyligen från 3000. Sedan har du ett spänn däremellan. Producenterna gör samma sak. Och det korset träffar, det blir priset för den timmen.
Din okunskap är dessvärre orsaken till att du tycker att marknadsmekanismerna är felaktiga. Men marknaden fungerar precis som den ska. Om inte politikerna blandar sig i, som dom dessvärre hela tiden gör och skapar en obalans. Som du får svida för genom höga priser. Hade politikerna aldrig rört energimarknaden så hade vi haft omkring 70 öre / KWh nu. Som hade ansetts vara högt.
Jag är i sak enig med dig att politikerna blandar sig i. Men det har ingenting med mekanismerna att göra.