Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-07, 05:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Vad pratar du om? Marknadsmekanismerna fungerar. Utan dom går landet i svart din korkade idiotjävel.

När vi får dåligt om energi, går priserna upp så att vi sänker vår förbrukning. Om man skickar in massa subsidier så fortsätter förbrukningen trots dåligt med energi, och tillslut säger det poff hos SvK. Och då kan du sitta där då med dina värmeljus.

Är ingen som ”höjer priserna”. Dom baserar sig på erbjudande efterfrågan…..

Är du född idiot eller? Håll dig till saker du kan.

Dina s.k marknadsmekaniker på el är så jävla vridna och bakbundna och satta av våra politiker regelmässigt och skattemässigt historiskrät sett så man nästan kan gråta.

Det har inte, är inte och verkar inte bli en fri och öppen marknad, varesig på produktionssidan (politiskt uppmuntrande produktionstyper och strypta sönderskattade diton, inte pga effektivitet, kostnader eller praktisk vinnikg utan helt baserat på ideologi totalt utan någon tanke på någon kosekvensanalys) eller på nordpool (mörkad marknad utan transparens för insikt och helt utan säkerhetsspärrar mellan produktion och efterfrågan) att det nog mest är du som verkar vara en idiot.

Läs på!
Senast redigerad av Dcman 2023-01-07 kl. 06:05.
Citera
2023-01-07, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Har du fått januarifakturan redan nu? Du menar väl att du fick decemberfakturan (alltså el för december) i januari och att du innan dess fick en faktura i december som avsåg novembers förbrukning?

Jag har aldrig hört talas om någon som betalar el i förskott.
Hur lyckades du sänka elräkningen?
Går golvvärmen på fjärrvärme?
Ord på det. Dagens unga är väl första generationen som kommer att få det sämre än föräldrarna.
Ja du har alldeles rätt där.
Citera
2023-01-07, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Dina s.k marknadsmekaniker på el är så jävla vridna och bakbundna och satta av våra politiker regelmässigt och skattemässigt historiskrät sett så man nästan kan gråta.

Det har inte, är inte och verkar inte bli en fri och öppen marknad, varesig på produktionssidan (politiskt uppmuntrande produktionstyper och strypta sönderskattade diton, inte pga effektivitet, kostnader eller praktisk vinnikg utan helt baserat på ideologi totalt utan någon tanke på någon kosekvensanalys) eller på nordpool (mörkad marknad utan transparens för insikt och helt utan säkerhetsspärrar mellan produktion och efterfrågan) att det nog mest är du som verkar vara en idiot.

Läs på!

Politikerna har blandat sig i. Genom att beskatta kärnkraft så den inte längre blev lönsam. Men lägg ner spriten är mitt tips.

Att nordpool skulle vara en mörkad marknad? För att man inte kan se vem som budar vad? Isåfall borde du sätta dig in i HUR man budar på nordpool för det vet du uppenbarligen inte. Har du ens sett ett budschema där? Har du någon gång anmält dit?
Menar du att Nasdaq också är mörkad eller?

Som sagt - lägg ner spriten.

Den gubben gick inte. Läs på, och titta lite på hur budgivningen sker du.

Jag kan upplysa dig om att man sätter ett minsta bud och ett maxbud som är på 4000 Euro. Det höjdes nyligen från 3000. Sedan har du ett spänn däremellan. Producenterna gör samma sak. Och det korset träffar, det blir priset för den timmen.

Din okunskap är dessvärre orsaken till att du tycker att marknadsmekanismerna är felaktiga. Men marknaden fungerar precis som den ska. Om inte politikerna blandar sig i, som dom dessvärre hela tiden gör och skapar en obalans. Som du får svida för genom höga priser. Hade politikerna aldrig rört energimarknaden så hade vi haft omkring 70 öre / KWh nu. Som hade ansetts vara högt.

Jag är i sak enig med dig att politikerna blandar sig i. Men det har ingenting med mekanismerna att göra.
Senast redigerad av ApansPappa 2023-01-07 kl. 08:05.
Citera
2023-01-07, 08:02
Medlem
Inte dyrt alls, ca 40€ bara. Har iofs vedpanna och vattenburen värme så.
Citera
2023-01-07, 08:03
Citat:
Ryssland.. Men oväntat trevlig attityd från dig, så låt gå.

Tack skall du ha kamrat för det snälla inlägget.
Kanske beror på det fortfarande ännu är Jul

OnT
Läste senast idag att man eller ni boende kunde räkna med fortsatt kyla i jan-mars så varför just december räkningen skulle vara så spännande kan jag inte helt förstå?
Citera
2023-01-07, 08:23
Avstängd
Citat:
Politikerna har blandat sig i. Genom att beskatta kärnkraft så den inte längre blev lönsam. Men lägg ner spriten är mitt tips.

Att nordpool skulle vara en mörkad marknad? För att man inte kan se vem som budar vad? Isåfall borde du sätta dig in i HUR man budar på nordpool för det vet du uppenbarligen inte. Har du ens sett ett budschema där? Har du någon gång anmält dit?
Menar du att Nasdaq också är mörkad eller?

Som sagt - lägg ner spriten.

Den gubben gick inte. Läs på, och titta lite på hur budgivningen sker du.

Jag kan upplysa dig om att man sätter ett minsta bud och ett maxbud som är på 4000 Euro. Det höjdes nyligen från 3000. Sedan har du ett spänn däremellan. Producenterna gör samma sak. Och det korset träffar, det blir priset för den timmen.

Din okunskap är dessvärre orsaken till att du tycker att marknadsmekanismerna är felaktiga. Men marknaden fungerar precis som den ska. Om inte politikerna blandar sig i, som dom dessvärre hela tiden gör och skapar en obalans. Som du får svida för genom höga priser. Hade politikerna aldrig rört energimarknaden så hade vi haft omkring 70 öre / KWh nu. Som hade ansetts vara högt.

Jag är i sak enig med dig att politikerna blandar sig i. Men det har ingenting med mekanismerna att göra.

Det är ju precis det som är problemet, aktiemarknaden (Nasaq) är transparent, dokumenterad och öppen. Elmarknaden är det inte. Har du kollat med Ei, vilken information som är fri att ta del av? Jag har, så jag vet vad jag pratar om. Jag vet även hur det fungerar med nordpool.

Funderat på möjligheten att köpare och säljare kan samtalas innan bud utanför Eis kontroll när inte ens de vet vem säljare x och köpare y är i en budgiving?

Dessutom, elmarknaden fungerar enbart om utbudet överträffar efterfrågan, vilket den historiskt gjort, men inte nu mer.

En handelslösning med så stora svängningar både mellan timme och dag är allt annat än sund och stabil, finns ingen marknad i världen som skulle tillåtas vara så här labil.

Och vad sprit har med detta att göra vet jag inte, mer än att det möjligen värmer när det är 16 grader i huset..
Citera
2023-01-07, 08:26
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Men du kan väl ändå inte tycka det är roligt att betala så mycket i el. Sen att du klarar av det rent finansiellt - det skiter väl vi i.

Frågan var "hur känns det?".

"mest besviken på våra politiker" var känslan
Citera
2023-01-07, 08:27
Medlem
6500 kr i elräkning när vi har haft 18-20 grader i huset, brukar ligga på 2500 kr när vi har 23-24 grader. VARFÖR ÄR INTE FOLK MER FÖRBANNADE!?
Citera
2023-01-07, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
6500 kr i elräkning när vi har haft 18-20 grader i huset, brukar ligga på 2500 kr när vi har 23-24 grader. VARFÖR ÄR INTE FOLK MER FÖRBANNADE!?

Och det är bara början.. kommande 2-3 mån kommer se liknande ut... jag tror helt enkelt inte folk har fattat än.. många har inte fått sina räkningar och har inte koll på förbrukning och pris. Och så tänker man nog att det är en engångsföreteelse som förra året. Eller så har folk lyssnat på varningarna och lagt undan pengar tryggt och sökert under året... men jag tror vi kommer få se mer förbannade och förtvivlade människor inom kort..
Citera
2023-01-07, 09:03
Medlem
Citat:
Det är ju precis det som är problemet, aktiemarknaden (Nasaq) är transparent, dokumenterad och öppen. Elmarknaden är det inte. Har du kollat med Ei, vilken information som är fri att ta del av? Jag har, så jag vet vad jag pratar om. Jag vet även hur det fungerar med nordpool.

Funderat på möjligheten att köpare och säljare kan samtalas innan bud utanför Eis kontroll när inte ens de vet vem säljare x och köpare y är i en budgiving?

Dessutom, elmarknaden fungerar enbart om utbudet överträffar efterfrågan, vilket den historiskt gjort, men inte nu mer.

En handelslösning med så stora svängningar både mellan timme och dag är allt annat än sund och stabil, finns ingen marknad i världen som skulle tillåtas vara så här labil.

Och vad sprit har med detta att göra vet jag inte, mer än att det möjligen värmer när det är 16 grader i huset..

Elmarknaden föregår också på Nasdaq OMX………

Varför dom inte kan samtala? Förstår du inte hur det fungerar? Den sista producerade timmen sätter priset?! Inte budet i sig. Därför är budningen automatiserad. Och går vidare till nästa produktionskälla mixen som behövs för att mätta efterfrågan. Det är alltså inte som en vanlig auktion detta.

Att volatiliteten är så stor får du nästan skylla på MP och S som tyckte att det var en god idé att ta bort/minimera den konstanta baslasten och ersätta med en oförutsägbar vindkraft, och räkna kallt med att gasflyten kan ersätta kraft som saknas i händelse av lite vind.

Just nu ska vi vara i en demand destruction eftersom att vi har lite vind, och ingen gas. Det gör att priserna stiger, och folk hittar andra lösningar vilket dämpar förbrukningen. Precis så som det ska fungera. Men när politikerna förhindrar detta genom subsidier så förhindrar man demand destruction, vilket får priserna att skena iväg fullständigt, och tillslut kommer det att leda till effektbrist och att SvK inte längre kan bibehålla 49,9 hz - 50,1 hz. Då går landet i svart.

Så MARKNADEN fungerar som den ska. Men när man går in och petar i den så blir det en obalans.
Citera
2023-01-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Du låter just nu som en jävlas looser som försöker låta präktig för att du minsann sitter i en sunkig hyresrätt.

Väldigt oklart vilken värme du kan få ut att andra sitter i skiten.
Värre kan det nog dessutom bli. Varslen inom många branscher kommer snart sätta fart. Då skall folk ha tagit höjd för skenande räntor, elpriser, matpriser, och arbetslöshet. Allt inom 2 år.

Dessutom finns det mängder med äldre som plötsligt tvingas från sina redan avbetalda hus enbart pga skenande elpriser.

Personligen tror jag inte du är en av dessa genier. Du har helt enkelt saknat både pengar och visioner sedan evigheter.

Tro mig pojk, jag sitter inte i en hyresrätt!

Jag gillar inte min elräkning som kom denna gång men var självklart förberedd och har inga ekonomiska problem att betala den.

Och de där pensionärerna du talar om som får lämna hus och hem. De har sig själva att skylla, de har bidragit till att landet ser ut som det gör när de under sina liv lagt sin röst i valen. Alla som någon gång röstat är delaktig till att samhället ser ut som det gör.

Och återigen, det värmer mig faktiskt när andra människors dumhet sätter dem i kniviga situationer. Jag njuter faktiskt av det. Gemene man i detta land tror alltid att någon annan ska lösa skiten åt dem. Nu sitter de där med livet i spillror och jag njuter.
Citera
2023-01-07, 09:44
Avstängd
Citat:
Elmarknaden föregår också på Nasdaq OMX………

Varför dom inte kan samtala? Förstår du inte hur det fungerar? Den sista producerade timmen sätter priset?! Inte budet i sig. Därför är budningen automatiserad. Och går vidare till nästa produktionskälla mixen som behövs för att mätta efterfrågan. Det är alltså inte som en vanlig auktion detta.

Att volatiliteten är så stor får du nästan skylla på MP och S som tyckte att det var en god idé att ta bort/minimera den konstanta baslasten och ersätta med en oförutsägbar vindkraft, och räkna kallt med att gasflyten kan ersätta kraft som saknas i händelse av lite vind.

Just nu ska vi vara i en demand destruction eftersom att vi har lite vind, och ingen gas. Det gör att priserna stiger, och folk hittar andra lösningar vilket dämpar förbrukningen. Precis så som det ska fungera. Men när politikerna förhindrar detta genom subsidier så förhindrar man demand destruction, vilket får priserna att skena iväg fullständigt, och tillslut kommer det att leda till effektbrist och att SvK inte längre kan bibehålla 49,9 hz - 50,1 hz. Då går landet i svart.

Så MARKNADEN fungerar som den ska. Men när man går in och petar i den så blir det en obalans.

Nu är det ju så att vi inte använder gas för elproduktion, varesig för baskraft eller reglerkraft. Så var du får din information från vet jag inte, men det du skriver är inte korrekt.

Vad fan är demand destruction och "baslasten"? Du måste nog se över översättningsprogrammet från ryska eller kanske själv se över det här med spriten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in