Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-07, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Det finns ju Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Twitter. Men folk är så jävla allvarliga där. Det är väl därför det inte är lika kul. En annan bidragande faktor är väl att man är äldre också. Man pallar väl inte sitta och skriva en massa skit på nätet längre. Fast vänta lite nu... här sitter ju jag och skriver en massa dynga på Flashback. Det finns nog en marknad trots allt.

TS - starta upp en sajt på en gång. Två kriterier behövs; anonymitet och fria grupper.

Folk skriver också ännu mycket kommentarer på Youtube. Det är dock inte en chatt heller. Facebook har Messenger men det är knappast ett öppet chattrum för flera. Twitter är inte en chatt heller så det blir inte lika spontant. Dessutom kan folk ställas till svars för vad de skriver där. Speciellt kändisar och makthavare men vanliga människor har fått besök av polisen för att ha delat en olämplig länk eller liknande.

Ska man vara konspiratorisk kan man ana att detta är anledningen att chattrum inte finns. Typ att på sociala nätverk kan folk lätt spåras och ställas till svars för hmf och annat. På chattar är det inte lika lätt att koppla vad någon skrivit till en viss person.

Att jag skulle starta det? Jag kan inte koda PHP, Java lärde jag mig inte även om det liknar C++ utan pekare. I för sig finns kanske någon färdig plattform redan som kan modifieras men att få den populär på svenska internet?

Jag är dock villig att bidra ekonomiskt till en startup. Svenska chattrum - Återkomsten.
Senast redigerad av Snobird 2023-01-07 kl. 01:48.
Citera
2023-01-07, 05:10
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Att jag skulle starta det? Jag kan inte koda PHP, Java lärde jag mig inte även om det liknar C++ utan pekare. I för sig finns kanske någon färdig plattform redan som kan modifieras men att få den populär på svenska internet?

Jag är dock villig att bidra ekonomiskt till en startup. Svenska chattrum - Återkomsten.

Du kan starta Swedchat och jag kan starta Norchat

Håller faktiskt lite med dig, en enkel chat (så som du beskriver) kan ju vara lite rolig ibland. Borde vara någon marknad för detta skulle jag tro - med ett bra, enkelt navn och lite riktad marknadsföring.
Utan så j-ligt mycket registrerande och klickande och informationsspaning etc.
Citera
2023-01-07, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
På 90-talet och framåt faktiskt några stora "portaler" på nätet. Så vitt jag minns tillhandahölls två av dem av posten och Telia. En av dem var Passagen som bl.a. hade forum och chattrum.

Dessa chattrum var gruppchattar där flera chattade på en gång. Fast man kunde även skicka privata meddelanden... Det var från början ett HTML-Interface utan Java. Man fick ladda om sidan för att se om någon skrivit något nytt... Det var "primitivt" men funkade förvånansvärt bra och var ofta välbesökt. Många stammisar hängde i vissa rum varje kväll. Faktiskt även ett bra sätt att hitta folk av motsatta könet att dejta...

Parallellt med detta eller senare fanns andra stora chattar i Sverige. Minns någon Aftonbladets chatt eller Snyggast-chatten? Under tidigt 2000-tal och framåt, hade dessa chattar dagligen ett stort antal besökare...

Idag har dock situationen sen länge förändrats radikalt gällande chattrum. Faktum är att det mig veterligen inte finns ett enda på svenska webben. Det finns "one on one"-chattar men det är allt. Det finns dock ännu chattar av denna typ på amerikanska sajter...

Frågan är varför denna sorts chatt helt försvunnit för svenska internetanvändare? Något som var så populärt är borta från nätet... Jag anar folk har gått över till appar och andra plattformar, men har svårt att tro att det finns noll intresse för enkelt åtkomliga chattar via webben.

Vad tror ni?

Typ denna? https://stranger.se/chattrum/sverige
Citera
2023-01-07, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Du kan starta Swedchat och jag kan starta Norchat

Håller faktiskt lite med dig, en enkel chat (så som du beskriver) kan ju vara lite rolig ibland. Borde vara någon marknad för detta skulle jag tro - med ett bra, enkelt navn och lite riktad marknadsföring.
Utan så j-ligt mycket registrerande och klickande och informationsspaning etc.

Det borde vara en stor professionellt gjord sajt lite som Passagen var förr. Men att bara använda eller modifiera någon gratis-sajt är nog inte så svårt... Sen är ju problemet att få den känd etc..

Här är en av de enklare man kan lätt starta själv. Fast detta är bara mest på skoj... Det är en enkel chat man bara väljer nickname och börjar chatta.

https://hack.chat/?Flashback

PS. Finns inget kommersiellt på sajten. Bryter det ändå mot några regler vilket jag inte tror, så ta bort inlägget.
Senast redigerad av Snobird 2023-01-07 kl. 08:49.
Citera
2023-01-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope

Man måste logga in plus ingen direkt seriös diskussion där idag direkt... Fast kul någon startat det kanske.
Citera
2023-01-08, 22:58
Medlem
swentr.sites avatar
På 90-talet var det mest lite ungdomar som var på nätet, äldre gubbar visste inte hur man använde en dator då. Kommer fortfarande ihåg Netscape, Windows 95, mIRC, ICQ och chattarna på Aftonbladet. BBS:er man ringde upp med modem för ladda ner program. Nu har folk knappt analoga telefoner hemma längre.
Citera
2023-01-08, 23:11
Medlem
Zilvios avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2023-01-09, 00:36
Medlem
FuckSwedens avatar
Jag minns mycket väl Aftonbladet och Passagen. Herregud vilka minnen som ploppar upp! Speciellt på Aftonbladet - jag var väldigt aktiv på Vinden och på Biblioteket. Det var dessutom två som gifte sig där, hehe.

Önskar att den typen av chattrum återuppstod.

Och för att inte glömma Skissa & Gissa på Passagen, så skönt häng med en skara människor som spelade nästintill varje kväll.
Citera
2023-01-09, 04:55
Avstängd
Det skulle inte accepteras ocensurerade chattforum idag, nu får vi nöja oss med hårt censurerade forum som Flashback
Citera
2023-01-09, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Jag minns mycket väl Aftonbladet och Passagen. Herregud vilka minnen som ploppar upp! Speciellt på Aftonbladet - jag var väldigt aktiv på Vinden och på Biblioteket. Det var dessutom två som gifte sig där, hehe.

Önskar att den typen av chattrum återuppstod.

Och för att inte glömma Skissa & Gissa på Passagen, så skönt häng med en skara människor som spelade nästintill varje kväll.

Amore var väl det största chattrummet på Passagen? Jag minns de senare bytte till mer avancerade chattar byggda på Java men ändå behöll de gamla...

Jo, nästan lite underligt de konsekvent försvunnit från svenska webben. Finns dock ännu en del amerikanska...
Senast redigerad av Snobird 2023-01-09 kl. 07:32.
Citera
2023-01-09, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det skulle inte accepteras ocensurerade chattforum idag, nu får vi nöja oss med hårt censurerade forum som Flashback

Vem som helst kan väl starta en sådan sajt?
Citera
2023-01-15, 22:15
Medlem
grejigabosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Testade sidan nu. Allt man möter när man kör anonym chatt är en ensam snubbe med norsk flagga.

MOI
-Hej
-Moi!
Letar du tjej eller?
-Ja
-Vem är du då?
Gubbe 30 år
-------------------Chatten avslutades-------------------------

Testade söka igen, kom till samma snubbe igen. Han velade runt där i ensamhet, men jakten är fan extrem där ute. Till och med där fanns en desperat jävel

Ser riktigt mörkt ut även på denna sidan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in