Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-01-07, 00:17
Medlem
På 90-talet och framåt faktiskt några stora "portaler" på nätet. Så vitt jag minns tillhandahölls två av dem av posten och Telia. En av dem var Passagen som bl.a. hade forum och chattrum.

Dessa chattrum var gruppchattar där flera chattade på en gång. Fast man kunde även skicka privata meddelanden... Det var från början ett HTML-Interface utan Java. Man fick ladda om sidan för att se om någon skrivit något nytt... Det var "primitivt" men funkade förvånansvärt bra och var ofta välbesökt. Många stammisar hängde i vissa rum varje kväll. Faktiskt även ett bra sätt att hitta folk av motsatta könet att dejta...

Parallellt med detta eller senare fanns andra stora chattar i Sverige. Minns någon Aftonbladets chatt eller Snyggast-chatten? Under tidigt 2000-tal och framåt, hade dessa chattar dagligen ett stort antal besökare...

Idag har dock situationen sen länge förändrats radikalt gällande chattrum. Faktum är att det mig veterligen inte finns ett enda på svenska webben. Det finns "one on one"-chattar men det är allt. Det finns dock ännu chattar av denna typ på amerikanska sajter...

Frågan är varför denna sorts chatt helt försvunnit för svenska internetanvändare? Något som var så populärt är borta från nätet... Jag anar folk har gått över till appar och andra plattformar, men har svårt att tro att det finns noll intresse för enkelt åtkomliga chattar via webben.

Vad tror ni?
Citera
2023-01-07, 00:26
Medlem
Autismpowers avatar
Flashback hade även en irc-server man kunde ansluta till direkt på forumet som många av oss saknar! Alltid önskat den återuppstod, den var som allra bäst när den sista webbklienten fanns då var det smockat med folk! Stämningen och klientelet var så Flashback som det kunde bli

Nazister, kommunister, knarkare, rasfrämlingar. Alla under samma tak!!
Senast redigerad av Autismpower 2023-01-07 kl. 00:30.
Citera
2023-01-07, 00:28
Medlem
kl4sseKocks avatar
Aftonbladet chatten minns man mycket väl var bara att skriva "Hej" eller "nån som chatta", man hade ingen aning vem det man snacka med om det Bosse 65 år eller någon jämnårig tonåring.

Det gick över mer och mer till att man skulle registrera sig på diverse sidor typ Lunarstorm, och där med drog man med sig sin identitet och privata kontakter/konversationer.
Citera
2023-01-07, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Aftonbladet chatten minns man mycket väl var bara att skriva "Hej" eller "nån som chatta", man hade ingen aning vem det man snacka med om det Bosse 65 år eller någon jämnårig tonåring.

Det gick över mer och mer till att man skulle registrera sig på diverse sidor typ Lunarstorm, och där med drog man med sig sin identitet och privata kontakter/konversationer.

Fördelen var ju access via webben, snabbt skriva ett nick och börja chatta. Vad har idag ersatt det?
Citera
2023-01-07, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Flashback hade även en irc-server man kunde ansluta till direkt på forumet som många av oss saknar! Alltid önskat den återuppstod, den var som allra bäst när den sista webbklienten fanns då var det smockat med folk! Stämningen och klientelet var så Flashback som det kunde bli

Nazister, kommunister, knarkare, rasfrämlingar. Alla under samma tak!!

Det var inget jag höll på med. Faktum är att jag inte var oerhört aktiv alls på Flashback förrän ganska sent. Fast ändå längesen för en vanlig dödlig...
Citera
2023-01-07, 00:35
Medlem
Jag har för mig att det hela urartade ganska kraftigt pga pedofiler, nazister och andra slags nättroll. Det blev en omöjlig uppgift att hålla rent och de fick stänga ner. Strax därefter växte Flashback väldigt mycket, av någon anledning. Men det var synd att folk inte kunde uppföra sig.
Citera
2023-01-07, 00:37
Medlem
Typ dra igång en sajt där folk kan chatta i rum flera åt gången? Jag tvivlar på att inget intresse alls finns hos svenskar som använder internet. Några pengar måste finnas att tjäna på det så varför finns inte ens en enda sajt som har det?
Citera
2023-01-07, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag har för mig att det hela urartade ganska kraftigt pga pedofiler, nazister och andra slags nättroll. Det blev en omöjlig uppgift att hålla rent och de fick stänga ner. Strax därefter växte Flashback väldigt mycket, av någon anledning. Men det var synd att folk inte kunde uppföra sig.

Jag har inget minne av detta på typ snyggast eller Aftonbladets chatt. Den sistnämnda attraherade konstigt nog en massa zigenare. Zigenare gör konstiga saker på nätet som streamar live via Facebook när de har konflikter...
Citera
2023-01-07, 00:46
Medlem
Riddargrevens avatar
Internet var oskyldigare & friare förr. Minns lite av dessa chattar, tror man kunde ladda upp en avatar eller var man tvungen att url:a? Sen kom communityn där folk kunde skriva publika/privata meddelanden & visa mer av sina "personliga" ting. Alla kunde inte koda hemsidor för att presentera sig generellt online, communitys kanske ansågs mer roliga för datat lagrades på ett annat sätt? Nu i efterhand känns det som man började bana väg för att vänja folk med att dela data så de i toppen numera kan smaska kakor.
Citera
2023-01-07, 00:46
Medlem
Om alternativ finns till chattrum vad är det? Jag har faktiskt ingen koll... Var håller folk till som vill hänga lite avslappnat och chatta?
Citera
2023-01-07, 01:18
Medlem
Brolarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
På 90-talet och framåt faktiskt några stora "portaler" på nätet. Så vitt jag minns tillhandahölls två av dem av posten och Telia. En av dem var Passagen som bl.a. hade forum och chattrum.

Dessa chattrum var gruppchattar där flera chattade på en gång. Fast man kunde även skicka privata meddelanden... Det var från början ett HTML-Interface utan Java. Man fick ladda om sidan för att se om någon skrivit något nytt... Det var "primitivt" men funkade förvånansvärt bra och var ofta välbesökt. Många stammisar hängde i vissa rum varje kväll. Faktiskt även ett bra sätt att hitta folk av motsatta könet att dejta...

Parallellt med detta eller senare fanns andra stora chattar i Sverige. Minns någon Aftonbladets chatt eller Snyggast-chatten? Under tidigt 2000-tal och framåt, hade dessa chattar dagligen ett stort antal besökare...

Idag har dock situationen sen länge förändrats radikalt gällande chattrum. Faktum är att det mig veterligen inte finns ett enda på svenska webben. Det finns "one on one"-chattar men det är allt. Det finns dock ännu chattar av denna typ på amerikanska sajter...

Frågan är varför denna sorts chatt helt försvunnit för svenska internetanvändare? Något som var så populärt är borta från nätet... Jag anar folk har gått över till appar och andra plattformar, men har svårt att tro att det finns noll intresse för enkelt åtkomliga chattar via webben.

Vad tror ni?

Det finns ju Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Twitter. Men folk är så jävla allvarliga där. Det är väl därför det inte är lika kul. En annan bidragande faktor är väl att man är äldre också. Man pallar väl inte sitta och skriva en massa skit på nätet längre. Fast vänta lite nu... här sitter ju jag och skriver en massa dynga på Flashback. Det finns nog en marknad trots allt.

TS - starta upp en sajt på en gång. Två kriterier behövs; anonymitet och fria grupper.
Citera
2023-01-07, 01:23
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Snacka om att bara hitta på lögner. Lol ”hålla rent” det går inte radera poster på irc.

Det fungerade fan utmärkt och det var en bra gemenskap för det mesta. Den självdog när webbchattklienten slutade funka och ingen underhöll den så folk kunde hitta dit och då minskade aktiviteten med tiden för nya användare inte visste att den fanns så då lade admin ner den.
Senast redigerad av Autismpower 2023-01-07 kl. 01:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in