Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-07-18, 23:53
Medlem
hej grabbar

hur är det med att ta en tupplur mitt på dagen.... ibland har jag inte mycket att göra efter 2. tänkte om jag kan ta mig en tupplur på 2 timmar. drar och tränar klockan 5 så jag äter precis när jag vaknat som blir klockan 4.

vet att sova e bra för att kroppen ska växa men tänke om de bara gällde 8timmars sov regeln.

tacksam för alla svar
Citera
2006-07-19, 00:45
Medlem
Rooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancamo
hej grabbar

hur är det med att ta en tupplur mitt på dagen.... ibland har jag inte mycket att göra efter 2. tänkte om jag kan ta mig en tupplur på 2 timmar. drar och tränar klockan 5 så jag äter precis när jag vaknat som blir klockan 4.

vet att sova e bra för att kroppen ska växa men tänke om de bara gällde 8timmars sov regeln.

tacksam för alla svar

Det här kanske är något för dig: http://www.powersleep.org/powersleep.htm
Citera
2006-07-19, 00:55
Medlem
KönsKlass avatar
Det är inga problem att ta en tupplur. Jag tar alltid en tupplur på mellan 1-2 timmar dagligen innan träning. Speciellt nu över sommaren då man blir lite dåsig av det mesta. Äter man bara rätt och inte slarvar så ger tuppluren ett rejält uppsving för mig och min träning. Jag orkar mer, både i styrka och vad det gäller längden på träningspassen. Äter jag dock inte som jag ska så har knappt tuppluren någon verkan alls.
Citera
2006-07-19, 07:51
Bannlyst
Ta en Powernap på 20min inte mera.
Citera
2006-07-19, 08:26
Bannlyst
Sov inte för länge då kroppen blir seg och slö. 20 minuter räcker.
Citera
2006-07-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Det är inga problem att ta en tupplur. Jag tar alltid en tupplur på mellan 1-2 timmar dagligen innan träning. Speciellt nu över sommaren då man blir lite dåsig av det mesta. Äter man bara rätt och inte slarvar så ger tuppluren ett rejält uppsving för mig och min träning. Jag orkar mer, både i styrka och vad det gäller längden på träningspassen. Äter jag dock inte som jag ska så har knappt tuppluren någon verkan alls.

jo kan hålla med att man blir lätt dåsig av de varma vädret nu på sommaren och man blir lätt trött därför jag tänkte om jag tar 2timmars sömn ibland när jag inte gör något kanske skulle vara bättre för kroppen istället för att gå runt och inte göra något och man e dåsig. jag äter rätt så de e lungt.

ni andra vaffö jusst bara 20min?
Citera
2006-07-19, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pancamo
ni andra vaffö jusst bara 20min?

Det är precis lagom så man ska känna sig piggare efter och det sabbar
inte nattsömnen.
Citera
2006-07-19, 14:58
Medlem
Washuwants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coreblast
Det är precis lagom så man ska känna sig piggare efter och det sabbar
inte nattsömnen.

håller med
Citera
2006-07-19, 15:30
Medlem
kultingens avatar
Det är väll att efter ca 1 timmes sömn kommer man in i ett djupare "stadium" vilker gör att man troligen inte alls blir piggare än om man sovit i 20 min.

Det är som ibland när man vaknar och lyckas pricka in uppvaknandet i "rätt" stadium, man är hur pigg som helst, även om man kanske inte sovit så länge.
Citera
2006-07-19, 16:57
Medlem
Orrozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Det är väll att efter ca 1 timmes sömn kommer man in i ett djupare "stadium" vilker gör att man troligen inte alls blir piggare än om man sovit i 20 min.

Rätt fast tvärtom

Det är under djupsömnen som kroppen återhämtar sig. Ju tröttare man är desto mer djupsömn får man. Om man är trött så hamnar man direkt i djupsömn, men när kroppen har laddat upp sig tillräckligt så hamnar man i lättare sömn, vilket är ganska onödigt.
Citera
2006-07-19, 17:18
Medlem
KönsKlass avatar
Skulle tro att en nap pajar nattsömnen om man inte aktiverar sig under dagen. Vid hård träning har jag då aldrig stött på att 1-2 timmars vila skulle sabba min nattsömn. Jag däckar i säng varje natt ändå. Måste nog vara en skröna.
Citera
2006-07-19, 17:22
Bannlyst
http://susning.nu/Powernap
http://en.wikipedia.org/wiki/Powernap

Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Skulle tro att en nap pajar nattsömnen om man inte aktiverar sig under dagen. Vid hård träning har jag då aldrig stött på att 1-2 timmars vila skulle sabba min nattsömn. Jag däckar i säng varje natt ändå. Måste nog vara en skröna.

Bara för att man somnar så behöver det inte bli en bra sömn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in