Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-29, 14:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur yttrar sig din överrörlighet i ryggen?

Det var förr. Nu är ryggen förstörd. Men innan var ryggen som andra leder, de rör sig åt båda hållen och det tar jättemycket kraft att hålla sig rak.
Citera
2023-01-29, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det var förr. Nu är ryggen förstörd. Men innan var ryggen som andra leder, de rör sig åt båda hållen och det tar jättemycket kraft att hålla sig rak.

Aj aj! Jag vet hur det är att ha en kvaddad rygg... Gå till en sjukgymnast och få bra och stärkande övningar, så kanske du på sikt kan göra armhävningar!
Citera
2023-01-29, 15:10
Medlem
snooper123s avatar
Är missbildad vid bröstet så jag klarar bara 5st.

Men det normala är väl 10?
Citera
2023-01-29, 15:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Aj aj! Jag vet hur det är att ha en kvaddad rygg... Gå till en sjukgymnast och få bra och stärkande övningar, så kanske du på sikt kan göra armhävningar!

Haha, armhävningar är inte mitt mål utan att kunna stå och gå mer normalt. Inväntar röntgen först så de ser vilka kotor som krossats så man gör rätt övningar.
Citera
2023-01-29, 15:36
Medlem
Citat:
Haha, armhävningar är inte mitt mål utan att kunna stå och gå mer normalt. Inväntar röntgen först så de ser vilka kotor som krossats så man gör rätt övningar.

Vad har hänt med dig och din rygg?
Citera
2023-01-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Inte enbart styrka utan också rörlighet och kroppskontroll. Funktionell tyrka m a o.
Jag vet att många lyftare brukar fnysa åt tester av muskulär uthållighet. Men faktum är ju att det ofta är just det som sätts på prov utanför gymmet.

Ökar du din styrka så ökar du även uthålligheten som oftast i aktiviteter där styrka överhuvud taget är en faktor.
Tex om cykling har en "RPE"(rate of percieved exertion) av 15 och du blir såpass stark att du tar ner den siffran till 14 så kommer du såklart att klara av att cykla snabbare/längre.

Och armhävningar kan absolut användas som en styrkeövning då dessa kan göras riktigt svåra till den grad att man förutom i undantagsfall kan användas i resten av livet. Inte enbart ett uthållighetstest m a o.

Och om "funktionell styrka" måste jag nog säga bullshit... Det kan sägas om precis varende övning, ordet är överanvänt och saknar betydelse. En bra övning kan det dock absolut vara vid korrekt utförande.
Citera
2023-01-30, 03:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Vad har hänt med dig och din rygg?

Vet ej än men troligen genetisk benskörhet, min far har det, och fick troligen en kompression. Sjukvården skyllde på reumatism sjukdom, fick inte ens en undersökning, och tillsagd att jag måste ta kortison annars avslutar de. Blir lovad undersökning om kortison inte hjälper. Kortisonet hjälpte troligen till att mosa 1-3 kotor till. Då kastade läkaren ut mig trots löfte. Sedan hade jag ingen läkare på ett år. Min förra sa inbillning. Min nuvarande har skrivit helt deformerad rygg. Hon tittade på ryggen, det gjorde inte han. Så det mesta är skadad av sjukvården.

Men det är ingen fara. Jag är van. De har felbehandlat 4 ggr innan med nära dödlig utgång.

Jag antar att jag förtjänar det, ser ingen annan orsak.
Citera
2023-01-30, 11:46
Medlem
Citat:
Vet ej än men troligen genetisk benskörhet, min far har det, och fick troligen en kompression. Sjukvården skyllde på reumatism sjukdom, fick inte ens en undersökning, och tillsagd att jag måste ta kortison annars avslutar de. Blir lovad undersökning om kortison inte hjälper. Kortisonet hjälpte troligen till att mosa 1-3 kotor till. Då kastade läkaren ut mig trots löfte. Sedan hade jag ingen läkare på ett år. Min förra sa inbillning. Min nuvarande har skrivit helt deformerad rygg. Hon tittade på ryggen, det gjorde inte han. Så det mesta är skadad av sjukvården.

Men det är ingen fara. Jag är van. De har felbehandlat 4 ggr innan med nära dödlig utgång.

Jag antar att jag förtjänar det, ser ingen annan orsak.

Klart du inte förtjänar detta elände! Kan du inte gå till annan läkare och se över ryggen? Har de konstaterat benskörhet på dig? Och om så är fallet, har de satt in dig på D-vitamin och kalcium tabletter?

Och hur går det med ditt jobb? Jag har för mig att du har skrivit att du är lokalvårdare och det kräver ju en hel del av ryggen... Så. Hur går det?

Sorry att jag gåt off topic, men låter som du verkligen behöver god hjälp med din rygg. Inte så att du ska kunna göra armhävningar, utan för att kunna leva ett bra liv.
Citera
2023-01-30, 20:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Klart du inte förtjänar detta elände! Kan du inte gå till annan läkare och se över ryggen? Har de konstaterat benskörhet på dig? Och om så är fallet, har de satt in dig på D-vitamin och kalcium tabletter?

Och hur går det med ditt jobb? Jag har för mig att du har skrivit att du är lokalvårdare och det kräver ju en hel del av ryggen... Så. Hur går det?

Sorry att jag gåt off topic, men låter som du verkligen behöver god hjälp med din rygg. Inte så att du ska kunna göra armhävningar, utan för att kunna leva ett bra liv.

Jo, jag har en Ok läkare nu. Vi får se efter röntgen. Jag är tack och lov förtidspensionär, tidigare djurskötare och även städare.
Citera
2023-02-01, 02:48
Medlem
Citat:
Jo, jag har en Ok läkare nu. Vi får se efter röntgen. Jag är tack och lov förtidspensionär, tidigare djurskötare och även städare.

Jag håller tummarna för dig. Berätta gärna hur det har gått.
Blev du förtidspensionär pga. ryggen?
Ja, det är två yrken där man behöver ha en stark rygg.
Citera
2023-02-01, 07:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag håller tummarna för dig. Berätta gärna hur det har gått.
Blev du förtidspensionär pga. ryggen?
Ja, det är två yrken där man behöver ha en stark rygg.

Nej, för psyk, NPF och sjukdomar som skapar stark trötthet och infektionsbenägenhet. Så tur i oturen att inte behöva bråka med FK. Det som är jobbigt är att även om det sitter i ryggen så gör det mig dum, svårt följa med i filmer och förr skrev jag. En sorg att inget värt får vara kvar. Googlade och mesta med ryggen kan ge kognitiva nedsättningar.

OnT. Nu när ryggen är helt stel kanske jag kan göra en armhävning.
Citera
2023-02-01, 15:34
Medlem
Citat:
Nej, för psyk, NPF och sjukdomar som skapar stark trötthet och infektionsbenägenhet. Så tur i oturen att inte behöva bråka med FK. Det som är jobbigt är att även om det sitter i ryggen så gör det mig dum, svårt följa med i filmer och förr skrev jag. En sorg att inget värt får vara kvar. Googlade och mesta med ryggen kan ge kognitiva nedsättningar.

OnT. Nu när ryggen är helt stel kanske jag kan göra en armhävning.

Aj då, då får man passa sig för kognitiva nedsättningar (jag har också en kvaddad rygg).

gör inga armhävningar förens du vet att du får. Hör med din läkare innan du tar dig vatten över huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in