Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det är lite samma som man frågar folk när det gäller löpning. Folk tror att dom kan springa en kilometer på 4 minuter otränade. Har sett många gånger som tränare. Man ser paniken efter 100 meter; "Det kan inte vara möjligt att det ska gå såhär fort" =)

Jag är en lätt och klen löpare. Jag klarar kanske 12 strikta som otränad och kan komma upp i 25 efter ett par veckor med armhävningspass. Visst finns det säkert lönnfeta snubbar som kan klämma 30 strikta men tror knappast det är vanligt, förmodligen väldigt ovanligt.

Ni som hävdar att ni kan göra 30 strikta helt otränade kan väl fota er kropp, filma och lägga upp så att man får se?
Vad har du för mejladress?
Eller hur lägger jag upp bilder här?
Går det att slänga upp foton direkt?
Citera
2023-01-11, 20:08
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Kan de flesta män göra 10st korrekta armhävningar?
Nej, nyckelordet är "korrekta" ah
Hur många tycker ni att man ska klara av som man för att vara någorlunda stark?
20-30st, obs någorlunda stark
Är armhävningar ett mått på styrka?
Ja, inte enda, men ändå
Hur många klarar ni av på ett set?
Vet ej idag, när jag tränade en viss sport klarade jag 60 korrekta, men det var jobbigt
Skiljer det mycket på hur många man klarar av beroende på ålder?
Javisst, men allmänna hälsotillståndet och vikten avgör. Om man hållit sig någorlunda i trim, ingen skillnad
Se ovan, fetat
Senast redigerad av Tomtekukar 2023-01-11 kl. 20:16.
Citera
2023-01-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Är du verkligen nere med bröstet nuddande golvet varje gång där?
Är det definitionen av en korrekt armhävning? Jag är lite osäker.
Googlade och enligt https://www.quora.com/Does-a-proper-...ouch-the-floor (men det är ju verkligen ingen bra källa, bara massa random personer som svarar) så säger några av svaren
* I never let my chest touch the floor
* According to the standard push ups: no, but if you want to increase the difficulty...
* If you look at the military every branch varies in regards to their standards as to what qualifies as a quality push-up...
Citera
2023-01-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Bröstkorgens nedre går ju i men inte brösten iaf

Men du har rätt att det är nivå skillnad på det.

Men så tror jag inte dom gör dom som gör 500

Det är överdrivet.
Bild nedan inget bröst

http://www.google.com/search?q=armh%...h2Ihmo8dAowqaM

Perfekta armhävningar om du vill göra det enkelt för dig

Nu framstår jag som Armhävnings-Hitler & en allmänt jobbig jävel men dom du länkar ser jag som halvreps eftersom dom bara går till 90 grader i armbågen.

Personligen är min favorit armhävningar med romerska ringar och fötterna på något för då kan man gå hur djupt som helst
Citera
2023-01-12, 12:21
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Vad har du för mejladress?
Eller hur lägger jag upp bilder här?
Går det att slänga upp foton direkt?

Oj, det finns nog många tjänster att ladda upp bilder och korta videoklipp för att länka. Jag har dålig koll
Citera
2023-01-12, 20:15
Medlem
Kan nog ganska enkelt trycka 100. I princip samma rörelse som bänkpress, så har man tränat lite av det så bör man nog kunna ta en 30-40 utan bekymmer.
Citera
2023-01-29, 02:35
Medlem
0xgh64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Varför så hooked på armhävningar? De flesta klarar 10 armhävningar. Man bör klara 25-30 för att vara någorlunda stark. Är armhävningar ett mått på styrka? Vilket jävla mått på styrka snackar du om? Sluta snacka strunt, ner på knä och gör armhävningar, inga fler ursäkter. Börja med 15 per gång/dag sen öka på.

Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Är du seriös med det skitsnacket. En i lumpen åldern klarar 10? Bättre form 8? Haha va? Jag slår vad att folk i lumpen klarar minst 40. Och att klara 20 st i 20-30 års ålder är inget annat än normalt. Är du fet eller?
Arg, kanske om man gör armhävningar på knä som du beskriver. Vad är någorlunda stark? Kanske du som är fet?
Citera
2023-01-29, 02:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, jag menar att ha kroppen i rätt position. Rak i ryggen/generellt rak kroppshållning från tå och uppåt, armarna i rätt position osv. Så att det blir musklerna som får jobba.

Man ser ju ibland folk som snarare lyfter upp kroppen med andra delar av kroppen än armarna. Då är det inte riktiga armhävningar, de använder fel teknik.

Jag var stark en gång men kunde aldrig göra armhävningar. Tror det beror på överrörlighet i ryggen.
Citera
2023-01-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag var stark en gång men kunde aldrig göra armhävningar. Tror det beror på överrörlighet i ryggen.

Hur yttrar sig din överrörlighet i ryggen?
Citera
2023-01-29, 10:34
Medlem
Massajens avatar
Det finns olika typer av armhävningar med olika svårighetsgrad.
Jag tror dom flesta menar standardtypen dvs kroppen rak, tår i golvet och full rörelsebana.
De flesta kvinnor dvs mer än 50 procent av populationen mellan 20 och 70 klarar inte den enda. Motsvarande för män skulle jag gissa 2 a 3.
Ser du sedan tii folk som frekventerar friskis gym, skidspår etc.blir det en annan sak.
Citera
2023-01-29, 12:54
Medlem
Armhävningar är ett märkligt mått på styrka men jag tror att de flesta innehar styrka att klara av ett par beroende på kroppsvikt. Men det handlar om att det är ytterst få som har kunskapen och inövat den teknik som krävs av en korrekt utförd armhävning.

Så det viktigaste för att kunna göra armhävningar är inte styrka, utan färdighet och kroppsvikt( läs fettmassa).
Citera
2023-01-29, 14:49
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Armhävningar är ett märkligt mått på styrka men jag tror att de flesta innehar styrka att klara av ett par beroende på kroppsvikt. Men det handlar om att det är ytterst få som har kunskapen och inövat den teknik som krävs av en korrekt utförd armhävning.

Så det viktigaste för att kunna göra armhävningar är inte styrka, utan färdighet och kroppsvikt( läs fettmassa).
Inte enbart styrka utan också rörlighet och kroppskontroll. Funktionell tyrka m a o.
Jag vet att många lyftare brukar fnysa åt tester av muskulär uthållighet. Men faktum är ju att det ofta är just det som sätts på prov utanför gymmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in