Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-08, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Med riktiga armhävningar menar du långsamma armhävningar och inte snabba va?

Nej, jag menar att ha kroppen i rätt position. Rak i ryggen/generellt rak kroppshållning från tå och uppåt, armarna i rätt position osv. Så att det blir musklerna som får jobba.

Man ser ju ibland folk som snarare lyfter upp kroppen med andra delar av kroppen än armarna. Då är det inte riktiga armhävningar, de använder fel teknik.
Citera
2023-01-08, 04:00
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, jag menar att ha kroppen i rätt position. Rak i ryggen/generellt rak kroppshållning från tå och uppåt, armarna i rätt position osv. Så att det blir musklerna som får jobba.

Man ser ju ibland folk som snarare lyfter upp kroppen med andra delar av kroppen än armarna. Då är det inte riktiga armhävningar, de använder fel teknik.

Det är väl uppenbart? Men riktiga armhävningar gör du långsamt, 1 i sekunden minimum. Du tjänar inte på att köra fort, tvärt om. Därför en riktig armhävning är långsam. Och då vill jag lova att du inte gör mer än 30.
Citera
2023-01-08, 04:02
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
En fullkomligt normal halvgamande Berit klarar noll.
En normal kvinna klarar en efter ansträngning, tar stopp vid två.
En normal man klarar två på ren vilja.
En 25 åring klarar 3, oavsett kön. Bättre form klarar 8.
En i lumpen-åldern klarar 10. Gör dom lumpen klarar dom 20, vid 25 blir det riktigt jävla tungt.

Så klarar man 20 vid 30-40 så är man i riktigt bra form rent relativt.
Vad fan lever du i för fantasivärld?
Att quinns klarar mycket färre generellt håller jag dock med om, vilket känns konstigt.

Att otränade (läs bukfetma och riskorn till biceps, deltroid och triceps) klara 15-20st handlar dock om felaktig teknik mer än att de är i matchform. Jag anser mig vara i normal kroppsfunktion (bär min egen vikt+20kg några minuter), klarar 15 utan sammanbrott.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-01-08 kl. 04:08.
Citera
2023-01-08, 04:05
Medlem
Citat:
Det är väl uppenbart? Men riktiga armhävningar gör du långsamt, 1 i sekunden minimum. Du tjänar inte på att köra fort, tvärt om. Därför en riktig armhävning är långsam. Och då vill jag lova att du inte gör mer än 30.

Jag kan inte köra armhävningar fort, då jag har en smärtande rygg efter en arbetsskada. Alla övningar jag gör, gör jag förhållandevis långsamt så jag hinner märka av om ryggen godtar rörelsen eller inte. Och jodå. En bra dag orkar jag göra upp till 50, med envishet och pust, stön och skrik och jävlar anamma så får jag det att fungera.
Men det vanliga är att jag kör mellan 20-25. Varför slita som ett djur? Jag är inte 20 år längre.
Citera
2023-01-08, 04:09
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag kan inte köra armhävningar fort, då jag har en smärtande rygg efter en arbetsskada. Alla övningar jag gör, gör jag förhållandevis långsamt så jag hinner märka av om ryggen godtar rörelsen eller inte. Och jodå. En bra dag orkar jag göra upp till 50, med envishet och pust, stön och skrik och jävlar anamma så får jag det att fungera.
Men det vanliga är att jag kör mellan 20-25. Varför slita som ett djur? Jag är inte 20 år längre.

Bra de! 50 st är inte illa. Jag har gjort armhävningar stort sett varje dag i 2 år men skulle aldrig klara 50. Snittar 30-35.
Citera
2023-01-08, 04:11
Medlem
Europes avatar
Jag är medelålders, lite otränad för tillfället och har gått upp och väger närmare 100 pannor igen. Jag vet att jag klarar 20, då jag har ibland har kört 3x20 när jag tränar hemma. Men då sänker jag mig och skjuter ifrån extremt långsamt, så jag borde väl klara 30 i mer normal tempo.

När jag var tonåring och tävlingssimmare, så kunde jag klara hur många som helst, det var inte en värst ansträngande övning. Känns ju att det borde vara rätt lätt med armhävningar för de flesta yngre, speciellt om man inte har övervikt, med tanke på att det inte ens är värst svårt för mig. Som jämförelse har jag nu som äldre endast klarat tre eller fyra pull ups på raken. Just nu skulle jag nog klara max en endaste. Pinsamt, men sant.
Citera
2023-01-08, 04:15
Medlem
Citat:
Bra de! 50 st är inte illa. Jag har gjort armhävningar stort sett varje dag i 2 år men skulle aldrig klara 50. Snittar 30-35.

30-35 i stort sett varje dag under 2 års tid är bra!

Jag har tränat sedan jag var i tonåren, det har blivit en livsstil. Under pandemi-restriktionstiden blev det inget på gymmet, utan mer hemma. Så då blev det en del armhävningar dagligen.
Citera
2023-01-08, 04:20
Medlem
grejigabosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Vad fan lever du i för fantasivärld?
Att quinns klarar mycket färre generellt håller jag dock med om, vilket känns konstigt.

Att otränade (läs bukfetma och riskorn till biceps, deltroid och triceps) klara 15-20st handlar dock om felaktig teknik mer än att de är i matchform. Jag anser mig vara i normal kroppsfunktion (bär min egen vikt+20kg några minuter), klarar 15 utan sammanbrott.

Jag klarar över 50 hur lätt som helst trots att åren gått.
Däremot kan du testa dina kollegor på närmarmaste arbetsplats och hör. Inte en chans att Marita klarar en endaste.
Citera
2023-01-08, 04:23
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Däremot kan du testa dina kollegor på närmarmaste arbetsplats och hör. Inte en chans att Marita klarar en endaste.
Berätta, är scrotum i marken samtliga 50 repetitioner? Om inte så ska du fan skämmas.
Citera
2023-01-08, 04:27
Medlem
Citat:

Sjukt med folk som klarar 50!

Hur kommer det sig tror du?
Är det en medfödd talang?
Har du stora muskler i förhållande till din kropp?
Citera
2023-01-08, 05:51
Medlem
F.Hansens avatar
Gissar på att män i generellt kan klara 12 och kvinnor 0,2.

De flesta kvinnor kan inte göra 1 korrekt armhävning.
Citera
2023-01-08, 05:57
Medlem
maxatdunders avatar
Klarar 50 utan problem, 75-100 om jag pushar det. Jag kör dock kontrollerad diet så har inte många extrakilo.

Jag tycker flesta killar bör kunna klara 20 st och kvinnor ska klara 10 st på knän, annars är man i dålig form
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in