Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-14, 20:15
  #1
Medlem
Hjälp!
Skulle vilja få ljudet till snygga Samsung HT-XQ100 5.1 även från nya TV:n Philips 55PUS8106/12 men den saknar ju audio out, som jag hade kopplat med tidigare.
Går detta ens eller är det helt enkelt för stor ålders- och generationsskillnad? Det finns både optisk ljudingång- och HDMI-kontakt (av någon version och generation i alla fall, men om de funkar ihop är väl långt ifrån säkert!)

Vad säger panelen – återvinningen nästa eller finns någon lösning?
Citera
2023-01-14, 20:27
  #2
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har en philips 70" av liknande modell, jag får ut 5:1 genom optisk kabel till min gamla pioneer vsx-d711 från 1999.
Citera
2023-01-14, 20:37
  #3
Medlem
franges avatar
Använd HDMI-kontakten från vad du nu får bild från, "först" till Samsungen och sedan HDMI från den till TVn.

Citat:
Connecting the Video Out to TV
- Connect the supplied video cable from the VIDEO OUTjack on the side panel of the system to the
VIDEO IN jack on your TV.
Composite Video ....... METHOD 1 (Good Quality)
- If your television is equipped with Component Video inputs, connect a component video cable
(not supplied) from the Pr, Pb and Yjacks on the side panel of the system to the corresponding
jacks on your TV.
Component ....... METHOD 2 (Better Quality)
- Connect the HDMI out to the HDMI input on your TV.
Citera
2023-01-14, 20:39
  #4
Medlem
Dakota74s avatar
Min Philips tv har 3 möjligheter. RCA kontakter och optisk utgång på baksidan och 3,5 mm "hörlursutgång" på ena sidan på bakstycket.
Citera
2023-01-14, 20:42
  #5
Medlem
s/pdif borde funka
"External Digital Optical Input Connector"
Citera
2023-01-14, 22:01
  #6
Medlem
Finns även hdmi till rca-adaptrar.
Citera
2023-01-14, 22:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarkungen
Hjälp!
Skulle vilja få ljudet till snygga Samsung HT-XQ100 5.1 även från nya TV:n Philips 55PUS8106/12 men den saknar ju audio out, som jag hade kopplat med tidigare.
Går detta ens eller är det helt enkelt för stor ålders- och generationsskillnad? Det finns både optisk ljudingång- och HDMI-kontakt (av någon version och generation i alla fall, men om de funkar ihop är väl långt ifrån säkert!)

Vad säger panelen – återvinningen nästa eller finns någon lösning?


Det borde fungera bra med att bara köpa en optisk kabel om du kopplar TVn direkt till högtalarsystemet. Ett annat alternativ kan vara att köra med en 3.5mm->RCA-kabel från TVns hörlursuttag till högtalarsystemet, men om du får tillräckligt bra ljudåtergivning den vägen vet jag inte.
Citera
2023-01-15, 10:24
  #8
Medlem
Waterlilys avatar
Det borde fungera. TV:n har optisk S/PDIF (Toslink) utgång och din Samsung har optisk S/PDIF (Toslink) ingång. Så skaffa en Toslink optisk kabel och anslut till apparaterna.

Sen måste du i TV:n ställa in att ljudet ska matas ut till externt ljudsystem via optiska utgången och i Samsungen konfigurera att ljudet för TV-ljud ska plockas från den optiska ingången.

Sen för att få 5.1-ljud att överföras måste man i TV:n välja att inte konvertera ljudet. Valet kan heta ”auto”. Dvs välj inte läge ”PCM” som är bara tvåkanaligt stereoljud.

Vänligen Näckrosen
__________________
Senast redigerad av Waterlily 2023-01-15 kl. 10:27.
Citera
2023-01-15, 12:24
  #9
Medlem
Tack för alla svar!

Testade först med en HDMI-kabel, men det gav inget TV-ljud i surroundsystemet. Men det finns ju en mängd versioner ser jag och såvitt jag läst krävs HDMI-ARC för att kunna få ljudet TV->surround, något som kanske saknas på surroundet.

Då står hoppet till optisk TosLink! Hoppas den inte har en massa inkompatibla versioner, men det verkar inte så vad jag läst! Eller?

Jag berättar hur det gick när jag skaffat rätt kabel.
Citera
2023-01-15, 13:48
  #10
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarkungen
Tack för alla svar!

Testade först med en HDMI-kabel, men det gav inget TV-ljud i surroundsystemet. Men det finns ju en mängd versioner ser jag och såvitt jag läst krävs HDMI-ARC för att kunna få ljudet TV->surround, något som kanske saknas på surroundet.

Då står hoppet till optisk TosLink! Hoppas den inte har en massa inkompatibla versioner, men det verkar inte så vad jag läst! Eller?

Jag berättar hur det gick när jag skaffat rätt kabel.

Toslink med S/PDIf är gammalt och vad jag vet har det inte hänt något som gör att det inte fungerar. Den kan överföra PCM, Dolby Digital och dts (och kanske något annat mindre känt format). Jag kör med Toslink mellan min TV från 2022 till surroundsystemet (som saknar ARC) från 2010 utan problem.

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-02-01, 21:37
  #11
Medlem
Det gick galant! Inga inkompatibla versioner eller generationer som krånglade. Tack alla!
Citera
2023-02-01, 21:43
  #12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarkungen
Tack för alla svar!

Testade först med en HDMI-kabel, men det gav inget TV-ljud i surroundsystemet. Men det finns ju en mängd versioner ser jag och såvitt jag läst krävs HDMI-ARC för att kunna få ljudet TV->surround, något som kanske saknas på surroundet.

Då står hoppet till optisk TosLink! Hoppas den inte har en massa inkompatibla versioner, men det verkar inte så vad jag läst! Eller?

Jag berättar hur det gick när jag skaffat rätt kabel.
ARC är en funktion i TVn (sändaren), inte i 'surroundet' (mottagaren), så har din TV HDMI ARC (vilket den lär ha) betyder det att den kan skicka ljud tillbaka till förstärkaren via den HDMI-kabel som skickar bild till TVn från t ex en blurayspelare. Den använder alltså HDMI-kabeln 'baklänges'-
Men är du nöjd med Toslink så är det bra. Du får dock inte de högupplösta ljudformaten från din TV, utan komprimerad Dolby Digital/DTS.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback