2023-11-06, 21:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Monero kan de göra olagligt men de kan inte spåra monero transaktioner så monero användare bryr sig inte. Det enda är on/off ramper vilket kan bli krångligare.
Vad tror du Monero blir värt om dom gör det olagligt, där du riskerar straff för innehav/transaktion? Vem tar ens emot Monero som betalning för något i sådant scenario?
Senast redigerad av Leaston 2023-11-06 kl. 21:33.
Citera
2023-11-06, 21:48
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Vart får du dina kryptonyheter ifrån? Är det endast flashback eller?
Detta jag säger är ju överallt på de stora kryptonyhetsidorna.

Det är självklart varför de vill att ingen ska mixa överhuvudtaget. De vill göra bitcoin så värdelöst som möjligt som en valuta.

Monero kan de göra olagligt men de kan inte spåra monero transaktioner så monero användare bryr sig inte. Det enda är on/off ramper vilket kan bli krångligare.

Länka i så fall. Det enda jag känner till är det här,

https://www.federalregister.gov/docu...f-transactions

som handlar om "record keeping" för reglerade börser av användares mixningsaktiviteter (i vid bemärkelse) och rapportering till Fincen.

Det just on-off-ramper som är problemet här, oavsett vilken kryptovaluta man använder. Går man genom en amerikansk KYC-börs så kommer man att bli registrerad och rapporterad till Fincen, om förslaget blir till verklighet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-11-06 kl. 21:51.
Citera
2023-11-06, 21:50
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad tror du Monero blir värt om dom gör det olagligt, där du riskerar straff för innehav/transaktion? Vem tar ens emot Monero som betalning för något i sådant scenario?
ja det är svårt att se hur det problemet kommer utveckla sig i denna tyranniska del av världen vi befinner oss i. Men det finns många länder där de skulle ha svårt att hindra folk att köpa/sälja med monero.
Men jag tror att folk hellre riskerar straff för att ha användit monero än att låta hela världen se alla dina bitcoin transaktioner. Ingen kommer vilja använda bitcoin. Lightning var den enda hoppet för bitcoin men om mixers är olagliga blir lightning också olagligt.
Folket vill ha kryptovaluta som inte går att kontrolleras av någon. Monero är den enda som uppfyller detta. Så antingen får alla människor ge upp på kryptovalutor och börja med cbdc vilket alla hatar, eller så kommer revolutionen genom monero.

Eller jag undrar kanske om bitcoin lightning ändå har lite hopp fortfarande i vissa enstaka länder som el salvador och kanske snart argentina. västs makt är så sjuk att det kanske inte räcker att dessa två länder gör mixers lagligt. Svårt för mig att se hur det kommer att spelas ut.

Men bitcoin ger ändå inte folket något sätt att stå emot myndigheter. Lätt att spåra igenom mixers. Jag kan spåra folk genom mixers om jag spenderar en del tid till det så jag behöver bara vara motiverad. Och det kommer byggas mer avancerade verktyg och AI som gör spårandet ännu enklare. Så monero kommer alltid ha sin plats. Svårt att säga med säkerhet hur allt med kryptos ser ut 10 eller 20 år frammåt.
Citera
2023-11-06, 21:58
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Vart får du dina kryptonyheter ifrån? Är det endast flashback eller?
Detta jag säger är ju överallt på de stora kryptonyhetsidorna.

Det är självklart varför de vill att ingen ska mixa överhuvudtaget. De vill göra bitcoin så värdelöst som möjligt som en valuta.

Du kan inte vara särskilt gammal.

Reglering är en nödvändig rites of passage för bitcoiniseringen att passera, liksom bortrensningen av oseriösa aktörer som FTX, m fl, också var en nödvändig rites of passage. Myndigheterna måste ha koll, annars blir det ingen bitcoinisering.

Hur ska det gå till att t ex köpa fastigheter/aktier med Monero om Monero är förbjudet? Vilken restaurang tar ens emot betalning i en valuta som är förbjuden, och som de riskerar straff om de tar emot? Väx upp.
Citera
2023-11-06, 22:01
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
ja det är svårt att se hur det problemet kommer utveckla sig i denna tyranniska del av världen vi befinner oss i. Men det finns många länder där de skulle ha svårt att hindra folk att köpa/sälja med monero.
Men jag tror att folk hellre riskerar straff för att ha användit monero än att låta hela världen se alla dina bitcoin transaktioner. Ingen kommer vilja använda bitcoin. Lightning var den enda hoppet för bitcoin men om mixers är olagliga blir lightning också olagligt.
Folket vill ha kryptovaluta som inte går att kontrolleras av någon. Monero är den enda som uppfyller detta. Så antingen får alla människor ge upp på kryptovalutor och börja med cbdc vilket alla hatar, eller så kommer revolutionen genom monero.

Eller jag undrar kanske om bitcoin lightning ändå har lite hopp fortfarande i vissa enstaka länder som el salvador och kanske snart argentina. västs makt är så sjuk att det kanske inte räcker att dessa två länder gör mixers lagligt. Svårt för mig att se hur det kommer att spelas ut.

Men bitcoin ger ändå inte folket något sätt att stå emot myndigheter. Lätt att spåra igenom mixers. Jag kan spåra folk genom mixers om jag spenderar en del tid till det så jag behöver bara vara motiverad. Och det kommer byggas mer avancerade verktyg och AI som gör spårandet ännu enklare. Så monero kommer alltid ha sin plats. Svårt att säga med säkerhet hur allt med kryptos ser ut 10 eller 20 år frammåt.

Folket ska stå emot myndigheter skriver du, men det är inte det BTC handlar om. Du har missförstått allting.

Bitcoiniseringen handlar om att globalt etablera något som aldrig tidigare funnits. En store of value säkrare och smidigare än guld.

Tror du att världens stora pensionsfonder har som mål att bekämpa myndigheter?
Citera
2023-11-06, 22:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Men det finns många länder där de skulle ha svårt att hindra folk att köpa/sälja med monero.
Det är redan i dag väldigt få som använder Monero.
Om den är värd $160 idag, vad tror du den är värd om det blir olagligt att befatta sig med Monero? $16? $1.6? $0.16?

Citat:
Men jag tror att folk hellre riskerar straff för att ha användit monero än att låta hela världen se alla dina bitcoin transaktioner.
Det tror inte jag. Vad lever du i för fantasi?

Citat:
Ingen kommer vilja använda bitcoin. Lightning var den enda hoppet för bitcoin men om mixers är olagliga blir lightning också olagligt.
Lighting är inte olagligt och oavsett vad du fått för dig så finns det väldigt lite som tyder på att det någonsin skulle bli olagligt.

Citat:
Folket vill ha kryptovaluta som inte går att kontrolleras av någon.
Du vet att "folket" alltid använd valutor som kontrollerats av någon central utgivare va?

Citat:
Monero är den enda som uppfyller detta. Så antingen får alla människor ge upp på kryptovalutor och börja med cbdc vilket alla hatar, eller så kommer revolutionen genom monero.
Dash, Zcash, Rose, Worldcoin, NYM och massor av fler privacy coins. Monero gör inget unikt.

Citat:
De som vill stå emot myndigheter är någon promille. Resten är ointresserad av din aspekt på samhället.
Citera
2023-11-06, 22:15
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Folket ska stå emot myndigheter skriver du, men det är inte det BTC handlar om. Du har missförstått allting.

Bitcoiniseringen handlar om att globalt etablera något som aldrig tidigare funnits. En store of value säkrare och smidigare än guld.

du har fel och borde läsa den originella visionen för bitcoin. Bitcoin var menat att vara resistant mot myndigheter och kontroll, vilket det har misslyckats med. Men ja det var OCKSÅ menat att vara en commodity så man inte förlorar värdet till myndigheternas printande.
Citera
2023-11-06, 22:16
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Länka i så fall. Det enda jag känner till är det här,

https://www.federalregister.gov/docu...f-transactions

som handlar om "record keeping" för reglerade börser av användares mixningsaktiviteter (i vid bemärkelse) och rapportering till Fincen.

Det just on-off-ramper som är problemet här, oavsett vilken kryptovaluta man använder. Går man genom en amerikansk KYC-börs så kommer man att bli registrerad och rapporterad till Fincen, om förslaget blir till verklighet.
ja, bra du hittade rätt. Det är deras strategi med off on ramper och exchanges osv och det fungerar

så ja det stämmer. Och det är en strategi som fungerar ju. Jag kommer som sagt inte att använda bitcoin som valuta, det är säkert. Mest sannolikt blir det bitcoin för spargrisen och cbdc för transaktioner, trist men så är det.

Undrar om de kommer med fler skitlagar senare som galet höga skatter eller att man inte får ha mer än kanske 20% av sin förmögenhet i bitcoin eftersom då har inte bankerna några pengar att gambla bort. Bankerna vill ju ha våra pengar så de kan ta stora risker och förlora alla våra pengar. Det är ju det som är bra med cbdc, när cbdc är igång och de tvingat alla att använda cbdc, då kommer de programmera in allt det jag sa precis. Ett steg i taget. Men jag föredrar ändå det än att använda bitcoin som valuta.
Citera
2023-11-06, 22:21
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
ja, bra du hittade rätt. Det är deras strategi med off on ramper och exchanges osv och det fungerar

så ja det stämmer. Och det är en strategi som fungerar ju. Jag kommer som sagt inte att använda bitcoin som valuta, det är säkert. Mest sannolikt blir det bitcoin för spargrisen och cbdc för transaktioner, trist men så är det.

Undrar om de kommer med fler skitlagar senare som galet höga skatter eller att man inte får ha mer än kanske 20% av sin förmögenhet i bitcoin eftersom då har inte bankerna några pengar att gambla bort. Bankerna vill ju ha våra pengar så de kan ta stora risker och förlora alla våra pengar. Det är ju det som är bra med cbdc, när cbdc är igång och de tvingat alla att använda cbdc, då kommer de programmera in allt det jag sa precis. Ett steg i taget. Men jag föredrar ändå det än att använda bitcoin som valuta.

Vi får se vad som händer. Det är förstås inte bra med en massa register hos myndigheter över bitcoinanvändare (eller moneroanvändare).

Mig personligen kommer det inte att påverka alls dock. Jag använder inte KYC-börser. Om förslaget blir verklighet har jag ytterligare skäl att fortsätta så. Senast häromdagen använde jag (mixade) bitcoin i ett större köp av rent och fint kött direkt från en gård. Den typen av användning kommer inte att påverkas av dylika register.
Citera
2023-11-06, 22:24
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster

Citat:
du har fel och borde läsa den originella visionen för bitcoin. Bitcoin var menat att vara resistant mot myndigheter och kontroll, vilket det har misslyckats med. Men ja det var OCKSÅ menat att vara en commodity så man inte förlorar värdet till myndigheternas printande.

De ursprungliga ambitionerna har att förhålla sig till verkligheten. BTC handlar inte om att stå emot myndigheter, inte på det vis du tycks inbilla dig iaf. BTC kommer dock att stå emot enskilda staters myndigheter pga att BTC är en global store of value.

Men framför allt handlar BTC om det jag skrev ovan:

"Bitcoiniseringen handlar om att globalt etablera något som aldrig tidigare funnits. En store of value säkrare och smidigare än guld."
Citera
2023-11-06, 22:38
Medlem
SithMasters avatar
Apropå att BTC är en global store of value så funderar Kina på att lansera en spot BTC ETF i Hong Kong.

https://cointelegraph.com/news/hong-...ot-bitcoin-etf

Min kommentar: De lär bli tvungna till detta om de ska kunna fortsätta konkurrera ekonomiskt med USA, när USA nu snart lanserar flera spot BTC ETF'er.

/Bitcoiniseringen fortskrider.
Citera
2023-11-07, 01:28
Medlem
oceandrives avatar
Crypto precis som one coin och all annan pyramidspel har ju funkat bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in