Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-22, 19:32
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Intressant. Transaktioner för nästan 500 miljarder SEK på en enda dag. Sätter saker och ting i perspektiv.

Det är lite en vink till det jag talat om när jag menar att Bitcoin kommer användas av den globala import/exporthandeln där transaktionskostnader på några hundra kronor är en spottstyver när det är miljonsummor som byter händer.

Vi får se vad BRICS conference 22-24 oktober mynnar ut i..

Ryssland har ju antagit ett lagförslag som legaliserar användande av Bitcoin och kryptovaluta i internationell handel.
Citera
2024-10-22, 19:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Intressant. Transaktioner för nästan 500 miljarder SEK på en enda dag. Sätter saker och ting i perspektiv.

Det är lite en vink till det jag talat om när jag menar att Bitcoin kommer användas av den globala import/exporthandeln där transaktionskostnader på några hundra kronor är en spottstyver när det är miljonsummor som byter händer.
Vad ser du för tecken på att någon utöver möjligtvis de som ”importerar” vapen och narkotika använder sig av bitcoin? Är du helt från vettet?
Citera
2024-10-22, 19:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Ser detta ut som att intresset är helt enormt stort?

https://imgur.com/a/4b7RDnj

https://imgur.com/a/oG8o4yb

Ni börjar bli riktigt patetiska, det är liksom inte ens underhållande längre att sätta er på plats eftersom det är som att vinna över intellektuellt handikappade i en debatt.

Bitcoin kommer att revolutionera "den globala import/exporthandeln" när som helst nu
Citera
2024-10-22, 19:47
Medlem
Vad är mest energikrävande gällande BitCoin? Att gräva eller att göra transaktioner? Tänker att när det är färdiggrävt så kanske energiförbrukningen på grund av krypto kan störtdyka om alla ensas att använda BitCoin enbart och inte de femtitusen andra som finns?
Citera
2024-10-22, 20:00
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vad är mest energikrävande gällande BitCoin? Att gräva eller att göra transaktioner? Tänker att när det är färdiggrävt så kanske energiförbrukningen på grund av krypto kan störtdyka om alla ensas att använda BitCoin enbart och inte de femtitusen andra som finns?

Att göra transaktioner kräver ingen energi alls egentligen, utom möjligen indirekt pyttelite genom höjda intäkter till brytarna, vilket medför högre hashkraft, svårighet och troligen elförbrukning.

Den viktigaste anledningen till ökad elförbrukning är om priset per bitcoin ökar, ty då kommer blockbelöningen att bli mer värd, vilket leder till att fler brytare ansluter sig och konkurrerar om belöningen. Samtidigt ökar även nätverkets säkerhet (nätverkets hashkraft).
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-22 kl. 20:30.
Citera
2024-10-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Bitcoin Surpasses Visa and Mastercard in Transaction Volume!

https://www.cointribune.com/en/bitco...action-volume/

Argumentet att bitcoin används av endast skummisar kan således placeras på soptippen fr o m nu.
Det var en av de vimsigare och mer osakliga artiklarna på länge, till och med för att komma från en kryptosajt.

Jämför han börsvärden mellan BTC, Mastercard inc. och Visa Inc? Jämför han antal transaktioner eller handelsvolymer på börsen? Jämför han transaktionsvolymer som processas inom respektive system? Jämför han ens jämförbara tal? Var kommer argumentet mot skummisar in i bilden?

Jag har sagt det förr, men ni måste verkligen sluta läsa sidor som har Crypto, Coin eller Bit i namnet, det är en 100% garanti för att sidan är skräp.
Citera
2024-10-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det var en av de vimsigare och mer osakliga artiklarna på länge, till och med för att komma från en kryptosajt.

Jämför han börsvärden mellan BTC, Mastercard inc. och Visa Inc? Jämför han antal transaktioner eller handelsvolymer på börsen? Jämför han transaktionsvolymer som processas inom respektive system? Jämför han ens jämförbara tal? Var kommer argumentet mot skummisar in i bilden?

Jag har sagt det förr, men ni måste verkligen sluta läsa sidor som har Crypto, Coin eller Bit i namnet, det är en 100% garanti för att sidan är skräp.

Det blir mer och mer uppenbart att det är fråga om magiskt tänkande och religion snarare än saklighet: de nappar på varenda bete och är helt oförmögna att sålla information. Låter det positivt för Bitcoin så måste det vara sant! Står det att Jesus återuppstod efter tre dagar så måste det vara så!
Citera
2024-10-22, 22:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Du har missförstått. Det som energin går åt till är att producera block ( och verifiera dessa). I dessa block läggs sedan transaktionerna som folk vill betala för att göra. De som betalar mest får förtur i dessa block framför de som har mindre bråttom.
Till detta så kan man även ”gräva” fram Bitcoin som en sorts bonus (som minskar i storlek över tid). Detta enkom för att skapa incitament att skapa infrastruktur för att spendera energi för att gräva fram block överhuvudtaget. I framtiden är det tänkt att miningbolagen skall gå runt enkom på transaktionsavgifter.
Citera
2024-10-22, 22:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du har missförstått.
Du menar på samma sätt som du helt missförstod volymerna som du höjde till skyarna alldeles nyligen?
Citera
2024-10-22, 23:32
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Men herregud, du tror väl inte på allvar att Bitcoins transaktionsvolymer på ett rimligt sätt kan sättas i relation till VISA och Mastercard? De sistnämnda är ju köp och säljtransaktioner för varor och tjänster. Bitcointransaktioner kan vara rena förflyttningar mellan olika adresser utan att någon vara eller tjänst byter ägare.

Med ditt resonemang skulle det vara ett fantastiskt tecken på att jag har god ekonomi om jag skickade pengar fram och tillbaka mellan mitt lönekonto och sparkonto varje dag.

"Kolla, kolla! Vilken transaktionsvolym! PolisenOrebro har flyttat sju miljoner kronor totalt under augusti!"

Och en person som inte flyttat på sina tillgångar på 100 miljoner, förutom ett köp av en Ferrari på fem miljoner, skulle han framstå som mindre framgångsrik.

Om du nu vill leta så intensivt efter goda nyheter så finns det ju ändå market cap i förhållande till andra marknader som iaf ger en fingervisning om storleken, rent ekonomiskt.

Om du hade svårt att förstå mitt exempel så får du ett bonusexempel!

Ponera att Bitcoin börjar falla mot noll och en stor andel av alla ägare paniksäljer under ett dygn: med ditt sätt att resonera vore den enorma transaktionsvolymen ett fantastiskt styrketecken för Bitcoin ...

Håller med om att artikeln inte är något vidare, men transaktionsvolymen mätt i dollar är definitivt ett viktigt mått för att se hur bitcoiniseringen fortgår. Det är så ökad användning kommer att se ut. Det kommer inte att bli nämnvärt fler transaktioner onchain, men det kommer att bli större värde av transaktionerna, vilket i brist på bättre kan mätas i dollar.

Om du tycker att artikeln är dålig (vilket den är) kan du söka upp originalkällan glassnode. Eventuellt kan de även, som du underförstått efterlyser, i något mått ha sorterat bort spam (vilket är lätt) och uppenbara transaktioner inom samma entitet (vilket kan göras probabilistiskt).
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-22 kl. 23:38.
Citera
2024-10-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Håller med om att artikeln inte var något vidare, men transaktionsvolymen mätt i dollar är definitivt ett viktigt mått för att se hur bitcoiniseringen fortgår. Det är så ökad användning kommer att se ut. Det kommer inte att bli nämnvärt fler transaktioner onchain, men det kommer att bli större värde av transaktionerna, vilket i brist på bättre kan mätas i dollar.

Om du tycker att artikeln är dålig (vilket den är) kan du söka upp originalkällan glassnode. Eventuellt kan de även, som du underförstått efterlyser, i något mått ha sorterat bort uppenbara transaktioner inom samma entitet, vilken kan göras probabilistiskt.

Håller med om att det hade varit önskvärt med data rensad utefter kriterier som gör jämförelserna mer relevanta.
Citera
2024-10-23, 06:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Håller med om att artikeln inte är något vidare, men transaktionsvolymen mätt i dollar är definitivt ett viktigt mått för att se hur bitcoiniseringen fortgår.
Verkar som att vi enligt dina kriterier nådde peak bitcoinisering för drygt tre år sedan då:

https://imgur.com/a/4b7RDnj

Citat:
Om du tycker att artikeln är dålig (vilket den är) kan du söka upp originalkällan glassnode.
Det gjorde jag som sagt redan tidigare och postade grafen men du ”råkade” väl missa denna.

Citat:
Eventuellt kan de även, som du underförstått efterlyser, i något mått ha sorterat bort spam (vilket är lätt) och uppenbara transaktioner inom samma entitet (vilket kan göras probabilistiskt).
Det har de högst sannolikt inte gjort.

En lustig observation utifrån datan: vad var det som hände i november 2022 som gjorde att volymen rasade tvärt och har aldrig återhämtat sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in