Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Men herregud, du tror väl inte på allvar att Bitcoins transaktionsvolymer på ett rimligt sätt kan sättas i relation till VISA och Mastercard? De sistnämnda är ju köp och säljtransaktioner för varor och tjänster. Bitcointransaktioner kan vara rena förflyttningar mellan olika adresser utan att någon vara eller tjänst byter ägare.
Med ditt resonemang skulle det vara ett fantastiskt tecken på att jag har god ekonomi om jag skickade pengar fram och tillbaka mellan mitt lönekonto och sparkonto varje dag.
"Kolla, kolla! Vilken transaktionsvolym! PolisenOrebro har flyttat sju miljoner kronor totalt under augusti!"
Och en person som inte flyttat på sina tillgångar på 100 miljoner, förutom ett köp av en Ferrari på fem miljoner, skulle han framstå som mindre framgångsrik.
Om du nu vill leta så intensivt efter goda nyheter så finns det ju ändå market cap i förhållande till andra marknader som iaf ger en fingervisning om storleken, rent ekonomiskt.
Om du hade svårt att förstå mitt exempel så får du ett bonusexempel!
Ponera att Bitcoin börjar falla mot noll och en stor andel av alla ägare paniksäljer under ett dygn: med ditt sätt att resonera vore den enorma transaktionsvolymen ett fantastiskt styrketecken för Bitcoin ...
Håller med om att artikeln inte är något vidare, men transaktionsvolymen mätt i dollar är definitivt ett viktigt mått för att se hur bitcoiniseringen fortgår. Det är så ökad användning kommer att se ut. Det kommer inte att bli nämnvärt fler transaktioner onchain, men det kommer att bli större värde av transaktionerna, vilket i brist på bättre kan mätas i dollar.
Om du tycker att artikeln är dålig (vilket den är) kan du söka upp originalkällan glassnode. Eventuellt kan de även, som du underförstått efterlyser, i något mått ha sorterat bort spam (vilket är lätt) och uppenbara transaktioner inom samma entitet (vilket kan göras probabilistiskt).