Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-20, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Snart har dom även Bitcoin som tillgångar, det har Trump gjort tydligt. Typ det sista erkännandet som Bitcoin behövde då det ger legitimitet om något.
*BTC menar du… kanske är dom tillräckligt smarta att köpa osplittade!
Citera
Igår, 18:01
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Alla pyramidspel kraschar.
Men det går att tjäna rejält med pengar innan kraschen.
Jag tippar på att kraschen kommer i kedjans svagaste och mest känsliga del.
Hur man får ut BTC i riktiga pengar.

Det här inlägget förstår jag inte alls.

Bitcoin är definitivt inte ett pyramidspel, vilket har utretts här: (FB) Bitcoin är ett pyramidspel, ponzi eller dylikt-tråden

Och hur skulle bitcoinpriset kunna krascha av om det blir svårt att växla bitcoin till fiat? Är det inte tvärtom i så fall?
Senast redigerad av Stopp.Belagg Igår kl. 18:05.
Citera
Igår, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Eftersom det numera saknas en tråd om allmänna argument för bitcoin, så startar jag en nu. Fokus för tråden är inte främst om det är en god idé att köpa eller sälja bitcoin utan mer allmänt om fördelar och nackdelar med bitcoin och bitcoiniseringen.

En viktig fördel enligt mig är att bitcon ger en möjlighet att kringgå banksystemet, vilket börjar bli alltmer förtryckande och politiserat. Här är ett färskt exempel på hur samma bank som inte tillåter svenska alternativmedier som kunder, på grund av en föregiven risk för penningtvätt och terrorfinansiering, tillåter insamling till bland annat PKK.

Här samlar PKK in pengar via konton i SEB
https://www.friatider.se/har-samlar-...r-konton-i-seb

PKK är alltså, till skillnad från svenska alternativmedier, klassad som en terroristorganisation i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kurdis...oristklassning

Detta är inte ett exklusivt svenskt problem. Det är välbekant hur banksystemet användes i Kanada för att trycka ner lastbilschaufförerna som protesterade mot Kanadas brutala covidlagar.

https://www.foxnews.com/media/canadi...account-frozen
https://www.newsweek.com/banks-have-...rotest-1680649

I Iran övervägde regeringen att låta frysa bankkonton för kvinnor som vägrar bära huvudduk:

https://cointelegraph.com/news/iran-...o-wear-a-hijab

Kina ska vi inte tala om. Där används banksystmet som en viktig del i kommunistpartiets kontrollapparat.

Bitcoin ger en möjlighet för individen att kringå banksystemet och redan i dag klara sig hyfsat även om man blir utestängd från sin bank. I förlängningen kommer bitcoin kunna göra banksystemet helt irrelevant. Detta är enligt min mening ett av de viktiga argumenten för bitcoin. Bitcoin kan frigöra oss från banksystemet.

”Gå runt banksystemet”?

Det enda man läser om är ju för fan hur folk undrar eller oroar sig för hur de ska växla in sina BitCoin mot riktiga pengar och hur de ska kunna lura banksystemet.

Jag har aldrig läst om någon som har gjort sig miljonvinster på BitCoin och som har gått och köpt en fastighet eller en bil eller någonting annat med dom BitCoinen.

Det enda jag läser om är hur de ska kunna få ut kontanter av sitt BitCoin innehav, kontanterna som var skälet till att de skaffade BitCoin in the first place.
Citera
Igår, 18:22
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
”Gå runt banksystemet”?

Det enda man läser om är ju för fan hur folk undrar eller oroar sig för hur de ska växla in sina BitCoin mot riktiga pengar och hur de ska kunna lura banksystemet.

Jag har aldrig läst om någon som har gjort sig miljonvinster på BitCoin och som har gått och köpt en fastighet eller en bil eller någonting annat med dom BitCoinen.

Det enda jag läser om är hur de ska kunna få ut kontanter av sitt BitCoin innehav, kontanterna som var skälet till att de skaffade BitCoin in the first place.

Jaha.

Det beror väl på var du läser.

Jag ser inget problem med att vissa väljer att sälja sina bitcoin för fiat, även om det hittills har visat sig vara en ytterst dålig idé rent ekonomiskt.

Inte så många fastigheter i Sverige är till salu för bitcoin. Om man utan mäklare köper en fastighet från någon man känner som vill ha bitcoin som sparande, kan man dock utan svårighet göra affären i bitcoin.

Bilar är inte helt ovanligt att folk köper för bitcoin, internationellt. En enkel youtubesökning ger flera exempel: https://www.youtube.com/results?sear...r+with+bitcoin
Senast redigerad av Stopp.Belagg Igår kl. 18:26.
Citera
Igår, 18:36
Medlem
Citat:

Det här inlägget förstår jag inte alls.

Bitcoin är definitivt inte ett pyramidspel, vilket har utretts här: (FB) Bitcoin är ett pyramidspel, ponzi eller dylikt-tråden

Och hur skulle bitcoinpriset kunna krascha av om det blir svårt att växla bitcoin till fiat? Är det inte tvärtom i så fall?
Du kan länka till vad du vill, men en valuta som stiger för att någon sitter med ett gäng datorer och minar/genererar mer pengar är dömt att krascha.
Det finns inget reellt värda i BTC, ungefär lika idiotiskt som NTF konst.
Däremot har jag aldrig påstått att det är dumt att investera i BTC, bara man är medveten om riskerna eller att det kan bli mycket dålig stämning en dag.
Att få ut BTC till äkta valuta kan stoppas av politiska beslut, hackade Wallets etc.
Ingen vet, men var så säker att det kommer.
Citera
Igår, 18:53
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Du kan länka till vad du vill, men en valuta som stiger för att någon sitter med ett gäng datorer och minar/genererar mer pengar är dömt att krascha.
Däremot har jag aldrig påstått att det är dumt att investera i BTC, bara man är medveten om riskerna eller att det kan bli mycket dålig stämning en dag.
Att få ut BTC till äkta valuta kan stoppas av politiska beslut, hackade Wallets etc.

Nej, det kommer aldrig att gå att hindra folk att byta bitcoin mot fiat medelst lagstiftning. Dessutom går utvecklingen åt motsatt håll. Tillträdande presidenten i USA och en stor del av kongressen vann valet med en uttalat bitcoinvänlig valplattform.

Ett råd i all välmening: Sätt dig in bättre i bitcoinfrågan.
Citera
Igår, 18:58
Medlem
Citat:
Nej, det kommer aldrig att gå att hindra folk att byta bitcoin mot fiat medelst lagstiftning. Dessutom går utvecklingen åt motsatt håll. Tillträdande presidenten i USA och en stor del av kongressen vann valet med en uttalat bitcoinvänlig valplattform.

Ett råd i all välmening: Sätt dig in bättre i bitcoinfrågan.
Tack för rådet.
Ett råd till dig i all välmening.
Inget är säkert när det gäller investeringar, speciellt inte i nya oprövade lösningar.
Citera
Igår, 19:00
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Tack för rådet.
Ett råd till dig i all välmening.
Inget är säkert när det gäller investeringar, speciellt inte i nya oprövade lösningar.

Det är sant. Inget är helt säkert. Bitcoin på en hårdvaruplånbok är dock bland det mest säkra man kan äga.
Citera
Igår, 20:08
Medlem
SEC Chair Gary Gensler will step down Jan. 20, making way for Trump replacement..
https://www.cnbc.com/2024/11/21/sec-...placement.html
Citera
Igår, 21:59
Medlem
MrEarlGreys avatar
Citat:

Äkta valuta, vad är det för något?

Nej det kommer absolut inte.
Citera
Igår, 22:26
Medlem
Citat:
Jaha.

Det beror väl på var du läser.

Jag ser inget problem med att vissa väljer att sälja sina bitcoin för fiat, även om det hittills har visat sig vara en ytterst dålig idé rent ekonomiskt.

Inte så många fastigheter i Sverige är till salu för bitcoin. Om man utan mäklare köper en fastighet från någon man känner som vill ha bitcoin som sparande, kan man dock utan svårighet göra affären i bitcoin.

Bilar är inte helt ovanligt att folk köper för bitcoin, internationellt. En enkel youtubesökning ger flera exempel: https://www.youtube.com/results?sear...r+with+bitcoin

Inte ”kan man”. Ta fram fastighetsannonsen, eller fastighetsöverlåtelsen, där man betalat med BitCoin, den är jag väldigt intresserad av.

Är det 1000 fastighetsköp som genomförs med bitcoin varje år i Sverige?
Citera
Igår, 22:34
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Inte ”kan man”. Ta fram fastighetsannonsen, eller fastighetsöverlåtelsen, där man betalat med BitCoin, den är jag väldigt intresserad av.

Är det 1000 fastighetsköp som genomförs med bitcoin varje år i Sverige?

Jo, det är bara att anmäla överlåtelsen till lantmäteriet. Affären bevittnas skriftligen av två personer. Betalningsmedlet anges inte i sammanhanget och är inget lantmäteriet är intresserad av.

Jag har ingen uppgift om hur många sådana köp som görs i nuläget, och det spelar inte heller någon roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in