2023-01-16, 00:59
Medlem
Jag är intresserad av att få ut patientjournal och eventuellt obduktionsprotokoll från en äldre släkting, som dog på 1950-talet. Någon som känner till om det överhuvudtaget är möjligt? Sparas gamla patientjournaler? Hur länge råder sekretess? Kan jag få ut journalen i egenskap av anhörig? Inte någon ur denna persons närmaste familj är längre i livet.

Bakgrunden är att jag misstänker att han led av samma ovanliga neurologiska sjukdom som jag själv har. Han dog långt innan jag föddes, men jag har hört en hel del historier om denne karl av äldre släktingar. Framför allt berättade de om hans mystiska sjukdom, som ingen visste vad det var för något på den tiden. Till slut dog han av den i relativt unga år.

Dessvärre verkar läkarna inte veta så mycket mer idag, även om de lyckats ställa en diagnos. Är helt enkelt nyfiken på om min släkting hade samma sjukdom och framför allt vad som framkom vid en eventuell obduktion (som jag inte ens vet om den genomfördes).

Har hittills bara läst lite på regionens webbplats, men hittar inte mycket info. Andra (Region Skåne t.ex.) har lite mer info om just äldre journaler. Tyvärr verkar man behöva ange en hel del uppgifter för att få fram några journaler. Jag vet bara var denna släkting bodde och hans namn, samt vilket år han dog. Inte en susning om vilka sjukhus han kan tänkas ha besökt etc.. Har inte ens koll på hans födelsedag, men det borde väl gå att luska fram på nåt sätt.
Citera
2023-01-16, 01:42
Medlem
"Tyvärr verkar man behöva ange en hel del uppgifter för att få fram några journaler. Jag vet bara var denna släkting bodde och hans namn, samt vilket år han dog. Inte en susning om vilka sjukhus han kan tänkas ha besökt etc.. Har inte ens koll på hans födelsedag, men det borde väl gå att luska fram på nåt sätt. "
Detta har folbokföringen koll på, antingen kan man ringa folkbokföringen på Skatteverket, det är nog lättast, eller kolla in Sveriges dödbok, Sveriges befolkning och liknande register som släktforskare använder, det är sökbara utdrag ur folkbokföringen som man kan få tillgång till på olika sätt. https://www.rotter.se/produkter/cd-dvd-usb/svdb Vet du någon nära släkting till personen kan det nog underlätta. Får du då personnummer underlättar det för fortsatt letande.

Så vitt jag vet sparas journaler men med tiden flyttas de i regel till centralarkiv och kanske finns på en plats i länet i stället för ute på sjukhusen. Vill minnas att sekretessen gäller 70 år efter personens bortgång, men jag kan ha fel. Sjukhusens journalarkiv borde veta mer.

En del register från sjukhus mm finns sökbara direkt på nätet, t ex här: https://sok.riksarkivet.se/

Ibland kan man ganska lätt hitta uppgifter om folk på den sidan, på efternamn och ort hittar jag t ex en äldre släkting i folkbokföringen från 1930 med dåvarande adress, utbildning, inkomst, yrke, andra familjemedlemmar i hushållet och deras födelseår. Uppgifter nyare än 70 år brukar inte gå att få fram lika lätt men har du någon farfar eller liknande, t ex om den du söker skulle vara din farbror, kan du prova att gå via farfar och kolla vilka barn han har boende hos sig. Blir så klart svårare om det är en Andersson från Stockholm jämfört med något mer ovanligt, men det kan vara kul och testa om det kommer fram något.
Senast redigerad av Wildebeest 2023-01-16 kl. 02:07.
Citera
2023-01-16, 02:04
Medlem
Sillsvins avatar
Att ta del av sjukjournaler är i princip omöjligt. Har själv kämpat i åratal med att få ta del av min farmors journaler men det tycks vara omöjligt utan samtycke från de fåtal fastrar och farbröder som fortfarande är i livet. Tvivlar på att jag kommer få ta del av dom ens med samtycke på gott och ont. Patientsekretessen är otroligt stark i Sverige. Min farmor och farfar tog livet av sig 1957 och ändå anses det ha gått för kort tid.

Som sagt har de krävt samtycke från levande barn så helt kört är det kanske inte men åtminstone jag har inte velat riva upp gamla sår. Farsan är död sedan länge men det kvittar, det är samtycke från levande barn som gäller.
Citera
2023-01-16, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Att ta del av sjukjournaler är i princip omöjligt. Har själv kämpat i åratal med att få ta del av min farmors journaler men det tycks vara omöjligt utan samtycke från de fåtal fastrar och farbröder som fortfarande är i livet. Tvivlar på att jag kommer få ta del av dom ens med samtycke på gott och ont. Patientsekretessen är otroligt stark i Sverige. Min farmor och farfar tog livet av sig 1957 och ändå anses det ha gått för kort tid.

Som sagt har de krävt samtycke från levande barn så helt kört är det kanske inte men åtminstone jag har inte velat riva upp gamla sår. Farsan är död sedan länge men det kvittar, det är samtycke från levande barn som gäller.
1957 är inte 70 år sedan, så då råder det fortfarande sekretess. Om några år borde det gå lättare, (om jag inte minns helt fel). Offentliga uppgifter från folkbokföring om födelsenummer och liknande kan man få fram när som helst, så första stegen borde TS kunna lösa oavsett, men sedan beror det ju på omständigheterna. Om vederbörande dog exempelvis -51 eller -59. På riksarkivet såg jag nyss att man kan hitta patientuppgifter från ett mentalsjukhus 1938 t ex, så där råder ju sekretessen inte längre.
Senast redigerad av Wildebeest 2023-01-16 kl. 02:37.
Citera
2023-01-16, 05:56
Medlem
Som många redan har skrivit så är sekretessen 70 år på patientjournaler.

Bör ligga i något av lands- riksarkiven i berörd del av landet.

Tipset är ju att med hjälp av skatteverket/folkbokföringen luska fram personnummer och bostadsort för din släkting. Därefter ta del av lands/riks/regionarkivet för den del av landet din släkting bodde i den aktuella tiden.
Citera
2023-01-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
"Tyvärr verkar man behöva ange en hel del uppgifter för att få fram några journaler. Jag vet bara var denna släkting bodde och hans namn, samt vilket år han dog. Inte en susning om vilka sjukhus han kan tänkas ha besökt etc.. Har inte ens koll på hans födelsedag, men det borde väl gå att luska fram på nåt sätt. "
Detta har folbokföringen koll på, antingen kan man ringa folkbokföringen på Skatteverket, det är nog lättast, eller kolla in Sveriges dödbok, Sveriges befolkning och liknande register som släktforskare använder, det är sökbara utdrag ur folkbokföringen som man kan få tillgång till på olika sätt. https://www.rotter.se/produkter/cd-dvd-usb/svdb Vet du någon nära släkting till personen kan det nog underlätta. Får du då personnummer underlättar det för fortsatt letande.

Så vitt jag vet sparas journaler men med tiden flyttas de i regel till centralarkiv och kanske finns på en plats i länet i stället för ute på sjukhusen. Vill minnas att sekretessen gäller 70 år efter personens bortgång, men jag kan ha fel. Sjukhusens journalarkiv borde veta mer.

En del register från sjukhus mm finns sökbara direkt på nätet, t ex här: https://sok.riksarkivet.se/

Ibland kan man ganska lätt hitta uppgifter om folk på den sidan, på efternamn och ort hittar jag t ex en äldre släkting i folkbokföringen från 1930 med dåvarande adress, utbildning, inkomst, yrke, andra familjemedlemmar i hushållet och deras födelseår. Uppgifter nyare än 70 år brukar inte gå att få fram lika lätt men har du någon farfar eller liknande, t ex om den du söker skulle vara din farbror, kan du prova att gå via farfar och kolla vilka barn han har boende hos sig. Blir så klart svårare om det är en Andersson från Stockholm jämfört med något mer ovanligt, men det kan vara kul och testa om det kommer fram något.

Schysst. Efter lite googlande så ser jag att du har rätt i att det är 70 år som gäller. Han dog 1952, så då har de 70 åren precis passerat. Det var ju en lycklig slump i sammanhanget. Hittar inget på den där länken , men tar det ändå som ett gott tecken och börjar luska lite. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in