Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-20, 12:44
  #1
Medlem
Hej!
Jag planerar eventuell resa till Australien och Nya Zeeland. Jag är dömd för brott vid 5 tillfällen (narkotikabrott, ringa narkotikabrott, vapenbrott och olaga hot). Påföljderna har varit böter, ungdomsvård och skyddstillsyn.

Läst att man inte får resa in i Australien eller Nya Zeeland om man suttit i fängelse mer än sammanlagt 12 månader, vilket då inte borde utgöra ett hinder för mig. E-visa verkar jag också kunna få. Men om jag sitter på planet och ska fylla i formulär och får frågor om droger och brott- hur ska jag göra då? Jag vill ju helst svara ärligt men kommer jag riskera att bli nekad inresa då?

Jag har verkligen inte tänkt begå några brott om jag kommer in i Australien. Vill bara turista traditionellt och hederligt.
Citera
2023-01-20, 12:47
  #2
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Vad skulle vara problemet med att erkänna dina brott, om det inte spelar någon roll?

Du har ju redan besvarat din egen fråga.
Citera
2023-01-20, 13:00
  #3
Medlem
Blaze.s avatar
Jag tror inte det är värt att vara ärlig i en sån situation. Du kan nämna ringa narkotika och säga att du åkt dit för lite gräs eller nåt men det andra hade jag hållt tyst om. Men dom har ju beviljat ditt visum och där får du väl fylla i om du blivit dömd osv?
Citera
2023-01-20, 13:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Jag tror inte det är värt att vara ärlig i en sån situation. Du kan nämna ringa narkotika och säga att du åkt dit för lite gräs eller nåt men det andra hade jag hållt tyst om. Men dom har ju beviljat ditt visum och där får du väl fylla i om du blivit dömd osv?

Stod inte på e-visat men sett på Gränsbevakarna Australien på tv och då får de tydligen fylla i formulär på flygplanet om diverse och det inte bra ut tas de ut på kontroll och kan eventuellt nekas inresa.
Citera
2023-01-20, 13:28
  #5
Medlem
Finns dina domar kvar i registret eller har du blivit gallrad?
Citera
2023-01-20, 13:47
  #6
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Håll truten! Om du nämner vapenbrott och annat kul så risker du definitift att bli hemskickad. Kommer du dit och inte har en massa mat i väskan finns det inget att kolla om du inte kryssat i mat och vapen och div våldsbrott.
Citera
2023-01-20, 14:23
  #7
Medlem
Ljug bara. Hur fan ska de veta? De har inte tillgång till svenska brottsregister, kanske deras underrättelsetjänst men någon loser i gränskontrollen kommer inte ta sig tid att göra någon stor utredning.
Citera
2023-01-20, 14:35
  #8
Medlem
fikasugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YELLOWSUPERCAR
Ljug bara. Hur fan ska de veta? De har inte tillgång till svenska brottsregister, kanske deras underrättelsetjänst men någon loser i gränskontrollen kommer inte ta sig tid att göra någon stor utredning.

Är du dum eller? Försöker du lura han att åka. Klart dom kan se alla domar och brott han är dömd för.
Ingen ide att du åker, du blir tillbaka skickad. Du kommer inte in oavsett om du vill turista bara. Bara att glömma. Sök på deras ambassad i Stockholm istället och berätta sanningen där så får du se.
Citera
2023-01-20, 14:56
  #9
Medlem
Är du? Så här säger lawline:
"Vissa andra myndigheter kan få ut personuppgifter ur registret för ett särskilt ärende, om de begär det. Det är Rikspolisstyrelsen som prövar om uppgifter ska lämnas ut. Regeringen kan besluta att andra myndigheter får direktåtkomst till belastningsregistret. Utländska polis-, skatte- och tullmyndigheter, åklagarmyndigheter och allmänna domstolar kan få uppgifter ur registret om de behövs för den deras brottsbekämpande verksamhet i särskilt ärende. I andra fall får uppgifter endast lämnas ut när det finns särskilda skäl. Utländska ambassader eller myndigheter har alltså inte någon egen tillgång till vårt belastningsregister."

Alltså, de kan inte göra en rutinkontroll utan något bra skäl till det. Och nu menar jag officiellt, om ts är under lupp av australiensk underrättelsetjänst förutsätter jag att de har tillgång till informationen. Men om han är det är han ju väldigt dum om han åker dit frivilligt.
Citera
2023-01-20, 16:30
  #10
Moderator
yz44s avatar
Du bör kontakta ambassaden och be om att få lämna uppgifterna föt bedömning i förhand.
Dumt att riskera hela semestern om det går att undvika.
Citera
2023-01-20, 16:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fikasugen
Är du dum eller? Försöker du lura han att åka. Klart dom kan se alla domar och brott han är dömd för.
Ingen ide att du åker, du blir tillbaka skickad. Du kommer inte in oavsett om du vill turista bara. Bara att glömma. Sök på deras ambassad i Stockholm istället och berätta sanningen där så får du se.
Hur fan kan dom se det? Inte så att Sverige delar med sig av sådant till andra länder.
Man brukar få en blankett att fylla i och dör brukar en fråga vara om man gjort något olagligt någon gång och om man är straffad tidigare.

Svarar man nej på detta så har jag iaf aldrig hört om att landet kollat upp det och inte släppt in en.

Australien är iaf skit hårda, vet en vars morsa hade ett ringa narkotikabrott som var 30 år gammalt och pga det så släpptes hon inte in i landet, där var hon själv ärlig och skrev i blanketten ringa narkotika för över 30 år sedan.
Citera
2023-01-20, 17:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Hur fan kan dom se det? Inte så att Sverige delar med sig av sådant till andra länder.
Man brukar få en blankett att fylla i och dör brukar en fråga vara om man gjort något olagligt någon gång och om man är straffad tidigare.

Svarar man nej på detta så har jag iaf aldrig hört om att landet kollat upp det och inte släppt in en.

Australien är iaf skit hårda, vet en vars morsa hade ett ringa narkotikabrott som var 30 år gammalt och pga det så släpptes hon inte in i landet, där var hon själv ärlig och skrev i blanketten ringa narkotika för över 30 år sedan.

Om jag nu vill in i Australien tror du det är större sannolikhet att släpps in om jag ljuger på formuläret och sedan bara uppträder artigt och lugnt? Om jag börjar prata om att ha rökt cannabis etc så kanske de bara blir mer intresserade och börjar ställa fler jobbiga frågor..

Har tänkt om lite nu för övrigt och funderar på att kanske åka till typ Chile eller Peru istället. Jag vill mest bara åka jävligt långt bort för sakens skull och också få lite värme.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3503003

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback