Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-20, 22:35
  #1
Medlem
svengörans avatar
Har alldeles nyss börjat sätta ihop en liten beredskapslåda med mat som ska räcka ca 2 veckor där
jag börjat fylla med lite av dom klassiska sakerna som tex knäckebröd, ris, pasta, konserver, pulvermos,
spritkök, och så har jag en 20 liters dunk med vatten.
Tanken är att min låda ska vara relativt underhållsfri med lång lagringstid.
Var nere på lokala ICA butiken och såg att dom hade svensk honung i glasburk, vad jag läst så verkar honung hålla hur länge som helst men jag ser sällan att det är någon som har det i sin beredskapslåda.

Kan det vara en bra idé att ha en burk honung i beredskapslådan eller ska jag satsa på något annat istället om man vill ha något sött?
Citera
2023-01-20, 22:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Har alldeles nyss börjat sätta ihop en liten beredskapslåda med mat som ska räcka ca 2 veckor där
jag börjat fylla med lite av dom klassiska sakerna som tex knäckebröd, ris, pasta, konserver, pulvermos,
spritkök, och så har jag en 20 liters dunk med vatten.
Tanken är att min låda ska vara relativt underhållsfri med lång lagringstid.
Var nere på lokala ICA butiken och såg att dom hade svensk honung i glasburk, vad jag läst så verkar honung hålla hur länge som helst men jag ser sällan att det är någon som har det i sin beredskapslåda.

Kan det vara en bra idé att ha en burk honung i beredskapslådan eller ska jag satsa på något annat istället om man vill ha något sött?
Militären brukar ju ha chokladkakor, men man har ju hittat honung i pyramiderna, som har hållit hyggligt ändå.
Citera
2023-01-20, 22:42
  #3
Medlem
All typ av socker håller väldigt länge om du förvarar det korrekt. Det beror på vad du föredrar.
Citera
2023-01-20, 23:19
  #4
Medlem
olasvenssons avatar
Honung är hälsosamt att äta. Även bra för rodnader på huden. Min fru använder honung som ansiktsmask. 🍯 Honung är bättre än chokladkaka om du gillar sött.
Citera
2023-01-20, 23:28
  #5
Medlem
Om du tycker om honung så ska du ju ha det i din låda.
Annars kan du ha strösocker i glasburkar, håller nog din livstid.
Sirap lika så.

Jag skulle föreslå att du hade några flaskor matolja, köp 4 liter och cirkulera dem på något smart sätt, att du köper en ny då och då och har den ny längst in på kö...så att säga.
se till att du alltid har flera i kön.
Citera
2023-01-20, 23:34
  #6
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Honung är hälsosamt att äta. Även bra för rodnader på huden. Min fru använder honung som ansiktsmask. 🍯 Honung är bättre än chokladkaka om du gillar sött.

Satt och läste lite om honung efter att jag postade mitt inlägg och hittade en del genom Google, tydligen finns det en hel del falsk honung i butikerna om man inte är uppmärksam på vad man köper.
Jag minns försvarets chokladkakor, Nickel, druvsocker och annat från värnplikten och jag väljer hellre ett mer hälsosamt alternativ då resten av sakerna i min låda är en kemikaliebomb, det var därför jag tänkte på honung som alternativ när jag såg det i butiken då det håller i hundratals år i rumstemperatur.
Det får bli en burk riktig svensk honung i lådan
Citera
2023-01-20, 23:37
  #7
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witgeinstein
Om du tycker om honung så ska du ju ha det i din låda.
Annars kan du ha strösocker i glasburkar, håller nog din livstid.
Sirap lika så.

Jag skulle föreslå att du hade några flaskor matolja, köp 4 liter och cirkulera dem på något smart sätt, att du köper en ny då och då och har den ny längst in på kö...så att säga.
se till att du alltid har flera i kön.

Matolja och även buljongtärningar är något jag tänkt komplettera med, är det någon speciell typ av matolja som rekommenderas?
Citera
2023-01-20, 23:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Har alldeles nyss börjat sätta ihop en liten beredskapslåda med mat som ska räcka ca 2 veckor där
jag börjat fylla med lite av dom klassiska sakerna som tex knäckebröd, ris, pasta, konserver, pulvermos,
spritkök, och så har jag en 20 liters dunk med vatten.
Tanken är att min låda ska vara relativt underhållsfri med lång lagringstid.
Var nere på lokala ICA butiken och såg att dom hade svensk honung i glasburk, vad jag läst så verkar honung hålla hur länge som helst men jag ser sällan att det är någon som har det i sin beredskapslåda.

Kan det vara en bra idé att ha en burk honung i beredskapslådan eller ska jag satsa på något annat istället om man vill ha något sött?


blir aldrig dålig.

och det kan nog va smart att ha .... tänker en situation där du levt av din lilla låda nån vecka ... och börjar bli hängig och seg tex....två-tre teskedar ren honung kan lätt pigga upp och ge koncentrationsförmåga en stund tex.
Citera
2023-01-20, 23:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Matolja och även buljongtärningar är något jag tänkt komplettera med, är det någon speciell typ av matolja som rekommenderas?

Välj det du är van vid att äta.
Är du mer intresserad av smör än olja så kör samma system med smör istället, du kan ha det längst ner i frysen och cirkulera på ett bra sätt.
Smör håller länge i rumstemperatur den dag krisen kommer.

Okej ser att du vill ha lådan underhållsfri. typ att du ska glömma bort den men att du liksom har den.

Nu kanske du inte gillar det som jag föreslår här men om du köper torkade bönor och ärtor, exempelvis kikärtor. Så kan jag lova dig att de håller många år, packa gärna i burkar om det dyke rupp nå mystiska insektsangripare.

Alla baljväxter har bra näringsvärden, och är dryga, 1 kg kikärtor räcker i många dagar.

Ska du va duktig med ditt vatten så rekommenderar jag att ha flera flaskor.
Har allt ditt vatten i en dunk blivit dåligt, så ....

Gillar man alkohol, att dricka, så tror jag nog att några flaskor sprit kan va bra att ha.
För motivationen och ångesten och så klart som inbyte mot andra varor.
__________________
Senast redigerad av Witgeinstein 2023-01-20 kl. 23:54.
Citera
2023-01-20, 23:49
  #10
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theMelvins
blir aldrig dålig.

och det kan nog va smart att ha .... tänker en situation där du levt av din lilla låda nån vecka ... och börjar bli hängig och seg tex....två-tre teskedar ren honung kan lätt pigga upp och ge koncentrationsförmåga en stund tex.

Det var lite så jag tänkte när jag kollade på vad som finns i min låda.
En motivationshöjare i form av något sött kändes som ett måste att ha
Citera
2023-01-20, 23:55
  #11
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witgeinstein

Okej ser att du vill ha lådan underhållsfri. typ att du ska glömma bort den men att du liksom har den.

Nu kanske du inte gillar det som jag föreslår här men om du köper torkade bönor och ärtor, exempelvis kikärtor. Så kan jag lova dig att de håller många år, packa gärna i burkar om det dyke rupp nå mystiska insektsangripare.

Jag köpte 500 gram röda linser och har lagt dom i 2 glasburkar, har hört att dom ska hålla länge. Tack för tipset om torkade bönor, jag tänkte även lägga ner en lapp hur allt sånt ska tillagas då jag inte vet om det finns internet den dagen jag behöver öppna min låda
Citera
2023-01-21, 00:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag köpte 500 gram röda linser och har lagt dom i 2 glasburkar, har hört att dom ska hålla länge. Tack för tipset om torkade bönor, jag tänkte även lägga ner en lapp hur allt sånt ska tillagas då jag inte vet om det finns internet den dagen jag behöver öppna min låda

Ja och torkat blir trist i smaken men inget händer.

Lägg i en flaska t -röd till.

Du kan koka dina bönor och det tar tid.. du får lite värme av spritköket ochså.
__________________
Senast redigerad av Witgeinstein 2023-01-21 kl. 00:04.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback