Citat:
Ursprungligen postat av
Vildblom
Har mrkt ett vanligt frekommande fenomen ibland kvinnor som varit i misshandelsrelationer: De vgrar diskutera det vilket fr mig fundersam d den strsta delen i lkningsprocessen r att tala ut om det, helst med andra av samma erfarenhet fr att f bekrftat och strkt sjlvknslan a l "Jag r inte galen, det r han som felar" vilket tyvrr r en mjlighet som inte finns i sverige d ingen samlar grupper av dessa kvinnor fr att f samtala. Allt sker i slutna samtal med psykolog eller kvinnojour vilket i min mening r dligt d det alltid hjlper att hra andras erfarenheter fr att frst att dessa "mn" gr tillvga p samma stt med alla sina offer. Det bryter allts isoleringsknslan "Det r bara mig detta hnder fr att jag r s vrdels/ful/dlig.."
Har ngon hr mrkt av samma sak? Kvinnorna jag tnker p sluter in sig i sitt skal och nr de fr chansen att tala med ngon, vgrar de. Skadan fr dessa brukar vara enorm d de inte slpper ut ngonting utan hller allt inom sig och det tr p dem psykiskt spass att det kan resultera i en diagnos.
Jag gissar p att detta beror p skammen efter misshandeln (tnker p alla former frn digital till ekonomisk, fysisk, psykisk, sexuell samt matvld) och att skammen hindrar dem frn att vga prata? men skammen br ju inte ligga hos den som utsatts utan hos den som misshandlat. Skammen r HANS, inte hennes!
Lyssnar grna p input frn er andra med erfarenhet och eller tankar kring detta scenario.
Nu r jag man men jag levde i en relation i 8 r med en kvinna som misshandlade mig fysiskt och psykiskt varje dag. Jag polisanmlde aldrig, jag har aldrig gtt till en psykolog, men jag frskte att f hjlp. P den tiden fanns ingen mansjour och mnet var naturligtvis tabu. Dremot gav kvinnojouren mig std i form av respekt fr min situation. Min situation sg enligt dem exakt ut som de kvinnor de hjlpte. Deras rd handlade egentligen om polisanmlan.
P den tiden visste man inte att misshandel i nra relation var ungefr lika vanligt att frvaren var en kvinna som att frvaren var en man. Forskningen haltade. Mn anmlde pga skam inte det de blivit utsatta fr, drfr mrkertalet. Den enda samhlleliga hjlp som fanns handlade om att mannen var den som misshandlade p olika vis och att mannen skulle g i terapi. Jag tror att det krvs en enorm ppenhet fr att ngon skall tillgodogra sig den typen av terapi, och att den som r villig att deltaga egentligen inte r den som behver det.
Jag vet knappt hur jag lyckades ta mig drifrn. Det tog mig flera r att komma tillbaka och bli mig sjlv igen men jag r skadad fr livet av mina upplevelser. Jag fanns inte lngre. Inget sjlvfrtroende, ingen sjlvrespekt och jag hatade mig sjlv. Jag tror att kvinnor som blir utsatta kan knna samma sak som jag.
mnet som vi nu diskuterar i trden r ett problem som om vi inte finner ngon radikal lsning p kommer att eskalera. De flesta fattar inte heller hur man kan behandla en medmnniska illa verhuvudtaget men vi ser det varje dag. Sjuka parfrhllanden dr bda parter behandlar varandra extremt illa eller dr ena parten utvar ett frtryck. Forskning krvs, och ingen pseudovetenskap. Det behvs seris forskning om vi mnniskor skall kunna adressera problemet.