Citat:
Ursprungligen postat av
Mo Cuishle
Hello FB-friends,
Jag har läst en del litteratur sista 5-6 åren angående privatekonomi, sparande, investeringar m.m.
Även tagit del av annat material, typ kurser, podcasts, bloggar, mentorer mm.
Har försökt sammanställa en "modell" för hur man blir rik i Sverige.
Trött på att vara vanlig inkomsttagare med räkningar, lån m.m.
Kanske känner du igen dig!
Har summerat dessa punkter, väldigt enkelt.
Hur man blir rik i Sverige:
1. Höj din inkomst
2. Minska dina kostnader
3. Skapa en buffert - emergency cash / krockkudde / funds till vardagen
4. Lär dig investera - skapa en bra portfölj och utveckla denna över lång tid
5. Öka din kunskap (läs, lyssna och lär!)
6. Minska skatter/avgifter (lär dig skatteregler, gör avdrag m.m., hitta investeringar med låga avgifter)
7. Överväg att flytta utomlands (hitta ett bättre ställe för rika personer, gör research om detta)
Skulle nu önska dina idéer/synpunkter på detta.
Såga den hur mycket du vill, skjut in egna punkter, brainstorma...
Frågan är: Hur blir man rik i Sverige?
Tack på förhand!
Vad menar du med rik?
Jag har pengar på mitt ISK så att jag skulle kunna gå i pension nu (i 60-årsåldern), och skulle kunna leva gott bara på avkastningen.
Riktigt gott då jag får in ytterligare några miljoner när jag säljer mitt företag om några år.
Med det sagt så hade jag en liten buffert på kanske 50-80 000:- när jag var i 35-årsåldern, men inget sparande i övrigt.
Jag köpte min bostad, en billig gård med renoveringsbehov, innan jag var 25, och betalade av lånen så fort jag kunde.
Bor med andra ord billigt.
När barnen blev lite större startade jag eget och jobbade mycket under ett antal år, vilket genererade en hel del pengar som gick/går till fonder och aktier.
Mitt recept:
Måste du låna till bostad, så betala av lånen asap.
Bo billigt.
Prioritera sparande/investerande när det är lämpligt, men glöm inte att leva livet också.