Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
Igår, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Två fel. Grattis!

Tack

Jag lever på avkastningen sedan några år tillbaka så nått rätt måste ja ju göra.
Citera
Igår, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Beror ju på om man kör Aktiefondkonto eller ISK

Håller fortfarande inte med om 4% men siktar man på de så blir de ju inte speciellt svårt att lyckas.

4% över inflationen möjligen.

Edit.

Eller har ja missuppfattat dig och du menar att man ska räkna med 4% i genomsnittlig utdelning med 30% skatt på?

Jag menar på att räknar du med 4% avkastning
Dvs du tar ut 4% av ditt kapital årligen så kommer du med allra största sannolikhet aldrig få slut på pengar under din livstid.

Sedan kommer ju skatt äta av uttaget/avkastningen oavsett i vilken form du har tillgångarna.
ISK eller VP-konto.

Givetvis ska man räkna med sämsta möjliga förutsättningar om det ska vara kaptalavkastning som står för ens omkostnader.
Går det bättre än så Grattis. Då kan du ju ta mer i kontantuttag nästa år och ändå hålla 4%.
Citera
Igår, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Jag menar på att räknar du med 4% avkastning
Dvs du tar ut 4% av ditt kapital årligen så kommer du med allra största sannolikhet aldrig få slut på pengar under din livstid.

Sedan kommer ju skatt äta av uttaget/avkastningen oavsett i vilken form du har tillgångarna.
ISK eller VP-konto.

Givetvis ska man räkna med sämsta möjliga förutsättningar om det ska vara kaptalavkastning som står för ens omkostnader.
Går det bättre än så Grattis. Då kan du ju ta mer i kontantuttag nästa år och ändå hålla 4%.

Jag brukar ta ut 6-10% årligen men aldrig mer än jag dragit in det året så portföljen växer varje år trots de ja tar ut. Varav ungefär hälften är utdelningar och andra halvan försäljningar. Klarar mig dessutom utan att ta ut något om det skulle vara ett riktigt skitår.
Senast redigerad av johannes89 Igår kl. 18:09.
Citera
Igår, 18:55
Medlem
Citat:
Jag brukar ta ut 6-10% årligen men aldrig mer än jag dragit in det året så portföljen växer varje år trots de ja tar ut. Varav ungefär hälften är utdelningar och andra halvan försäljningar. Klarar mig dessutom utan att ta ut något om det skulle vara ett riktigt skitår.

Bara,att gratulera då du är bättre än de flesta.
Citera
Igår, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ett vanligt sätt för idioter att bli fattiga och hamna i skuldfällor på är att lägga pengar på spel.

Frågor på det?

Bättre att lägga pengarna på att köpa aktier i spelbolagen.
Citera
Igår, 19:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Tack

Jag lever på avkastningen sedan några år tillbaka så nått rätt måste ja ju göra.
Haha, med den strategin kommer pengarna ta slut ganska fort.
Citera
Igår, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Haha, med den strategin kommer pengarna ta slut ganska fort.

Du brukar ju skriva rätt vettigt,så nu blir jag nyfiken på vad du menar.

Jag lever på mina aktieutdelningar/räntor från företagsobligationer.
Säljer aldrig några aktier oavsett upp eller nedgång,de (utdelningen) är ju mitt levebröd.

När obligationerna kommer till inlösen återinvesteras beloppet i nya.
F.n 5.75-9% kupong beroende på land bolag och löptid. Dock samtliga BBB eller bättre kreditvärdighet.
Citera
Igår, 19:54
Medlem
Problemet är att ytterst få arbete som anställd gör dig rik. Man tjänar inte så mycket netto i Sverige. En för många essentiell aspekt är att pengarna i sig drar in pengar. För en signifikant avkastning krävs dock ett betydande sparande i (högpresterade) fonder och aktier. Många har inte tillgångar nog att ha ett sådant pass stort sparande.

Öka sina tillgångar kan man alltid göra. Att bi rik är en annan fråga.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in