• 1
  • 2
2023-01-29, 10:24
Medlem
Forskare och filosofer är väl ganska eniga idag om att våran verklighet är skapad av våran egna hjärna. Det vi ser och allt på jorden/universum är skapad av hjärnan egentligen väldigt uppenbart men många tänker nog inte på det. Men tror inte ni det är många dimensioner/lager av allt?. Typ som Matias De Stefano pratar om?. Men om allt är uppbyggt på ett sådant sätt vad händer när man dör?. Jag tror man bara går tillbaks till ursprungsformen/energin igen. Som man egentligen har varit hela tiden. Energi kan inte förgöras?, bara ändra form.
Citera
2023-01-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liveyourpassion
Forskare och filosofer är väl ganska eniga idag om att våran verklighet är skapad av våran egna hjärna. Det vi ser och allt på jorden/universum är skapad av hjärnan egentligen väldigt uppenbart men många tänker nog inte på det. Men tror inte ni det är många dimensioner/lager av allt?. Typ som Matias De Stefano pratar om?. Men om allt är uppbyggt på ett sådant sätt vad händer när man dör?. Jag tror man bara går tillbaks till ursprungsformen/energin igen. Som man egentligen har varit hela tiden. Energi kan inte förgöras?, bara ändra form.

vem skapade hjärnan då?
Citera
2023-01-29, 10:31
Medlem
espiyes avatar
Det har funnits som idé väldigt länge. Det är ungefär det som mikrokosmos och makrokosmos uttrycker. Ett hologram bevarar information om helheten i sina mindre delar. Även Leibniz monadlära hade samma tanke. Fast hos Leibniz var det inte traderat utan han kom fram till det genom strikta logiska principer.

En annan uråldrig princip du uttrycker är mentalism.
Citera
2023-01-29, 10:36
Medlem
Citat:
Hjärnan är det i särklass det mest unika som skapats.
Den utvecklas ständigt. Ingenting går att mäta i jämförelse.
Man kan fråga sig vad målet är?

Kanske skulle hjärnan haft en "spärr" som gjort den omöjlig att utvecklas mer än övriga hjärnor från djurriket?

För logiken talar (tyvärr) sitt tydliga språk.. hur mer vi utvecklas, desto närmare undergång..

Det är kanske så det var "tänkt"..
Precis som stjärnor föds och dör..

Anledningen vet vi inte.
Citera
2023-01-29, 10:54
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
vem skapade hjärnan då?

Du? Du måste skilja på begreppet medvetande och ditt fysiska du som egentligen inte existerar.
Citera
2023-01-29, 11:57
Medlem
particulum1s avatar
Finner iden vara extrem att hjärnan skapar verkligheten eller universum.
Ett rimlig ide är att hjärnan skapar tolkningen eller uppfattningen om verkligheten eller universum.

Edit. Upplevelsen utav verkligheten eller universum är också ett bra ord i kontexten; att hjärnan skapar upplevelsen utav verkligheten eller universum.

Det är en väldigt stor skillnad i innebörden mellan dessa två idéer.
Senast redigerad av particulum1 2023-01-29 kl. 12:02.
Citera
2023-01-29, 12:22
Medlem
Ännu en Youtuber som drar in 300 000 i månaden på dravel.
https://moneypromax.com/matias-de-st...ge-wife-story/
Citera
2023-01-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
vem skapade hjärnan då?

Bra fråga. Rätt svar måste ändå vara att mother nature skapade the brain. Vad gissar du på?
Citera
2023-01-29, 17:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Beror på vad du menar med "våran verklighet". Om du menar din egen uppfattning av den objektiva verkligheten så är det klart att din egen hjärna skapar denna. Om du har fel på hjärnan så kan din uppfattning bli skev etc.

Men den objektiva verkligheten är det ingen hjärna som skapar. Det finns en sådan objektiv verklighet som ser likadan ut för alla, låt vara att din subjektiva tolkning av den objektiva verkligheten kan skiljas sig från min.

Att påstå att forskare och filosofer är "ganska eniga" om att verkligheten formas av hjärnan stämmer inte, vad jag känner till. I så fall vore det bra med en källa till uppgift om sådan enighet.
Citera
2023-01-30, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Beror på vad du menar med "våran verklighet". Om du menar din egen uppfattning av den objektiva verkligheten så är det klart att din egen hjärna skapar denna. Om du har fel på hjärnan så kan din uppfattning bli skev etc.

Men den objektiva verkligheten är det ingen hjärna som skapar. Det finns en sådan objektiv verklighet som ser likadan ut för alla, låt vara att din subjektiva tolkning av den objektiva verkligheten kan skiljas sig från min.

Att påstå att forskare och filosofer är "ganska eniga" om att verkligheten formas av hjärnan stämmer inte, vad jag känner till. I så fall vore det bra med en källa till uppgift om sådan enighet.

Skjuter atomer genom ett hål

https://youtu.be/Bq69-MI9TA0
Citera
2023-02-01, 19:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag kan inte hålla med. Våran bild av verkligheten skapas av vår hjärna utifrån signaler från sinnena. Inte verkligheten själv. Var det så, skulle våran hjärna kunna skapa materia. Finns ingen som kunnat visa det.

När man dör slutar hjärnan att fungera och man kan inte uppleva något mer, någonsin.
Citera
2023-02-03, 22:23
Medlem
Asså vad som är verkligheten kan säkert definieras på olika sätt men jag menar inte heller att utan hjärnan så existerar ingenting. Utan själva formen/tid/rum på det sättet vi ser allt är ju skapat av hjärnan. Men det som finns utan JAGET (Medvetanded) som existerar utanför tid/rym/tredje dimensionen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in