Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-29, 13:50
Medlem
Avskyr liberalism och liberaler i synnerhet Liberalapartiet. r det inte s att du mste lida av en allvarlig psykisk strning fr att sympatisera med denna ideologi.

Har aldrig trffat en normal liberal. De tillber marknaden, profiten och individen. De hatar nationalstaten, traditioner och krnfamiljen.

De kskar hbtq och andra perversiteter. lskar islam men hatar allt svenskt.

Hller ni med att liberalism r en psykiskt sjukdom? Har ni trffat ngon normal liberal?
Citera
2023-01-29, 13:59
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Avskyr liberalism och liberaler i synnerhet Liberalapartiet. r det inte s att du mste lida av en allvarlig psykisk strning fr att sympatisera med denna ideologi.

Har aldrig trffat en normal liberal. De tillber marknaden, profiten och individen. De hatar nationalstaten, traditioner och krnfamiljen.

De kskar hbtq och andra perversiteter. lskar islam men hatar allt svenskt.

Hller ni med att liberalism r en psykiskt sjukdom? Har ni trffat ngon normal liberal?

Marknaden och profiten vet jag inte, men individen r suvern. Nu r jag frsts individualanarkist och inte libertarian.

Nationalstaten, krnfamiljen och traditioner r trams. Allt lidande i Ukraina beror p tron p nationalstaten eller staten verhuvudtaget, eftersom Rysslands "ansprk" bygger p ett frvridet resonemang.

Jag hatar islam, men jag fraktar den svenska fegheten och bristen p frihetskrlek.

Vem som knullar med vem angr inte dig s lnge allt r frivilligt.
Citera
2023-01-30, 12:24
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Marknaden och profiten vet jag inte, men individen r suvern. Nu r jag frsts individualanarkist och inte libertarian.

Nationalstaten, krnfamiljen och traditioner r trams. Allt lidande i Ukraina beror p tron p nationalstaten eller staten verhuvudtaget, eftersom Rysslands "ansprk" bygger p ett frvridet resonemang.

Jag hatar islam, men jag fraktar den svenska fegheten och bristen p frihetskrlek.

Vem som knullar med vem angr inte dig s lnge allt r frivilligt.

Jag skulle istllet lgga skulden fr Ukrainakriget p den liberala imperialism och det storhetsvansinne som USA manifesterar. Rent generellt tycks liberaler lida av hybris och en vertro p den liberala modellen. Det resulterar i att liberaler har svrt fr att andra lnder och folk vljer ngon annan samhllsmodell. Till varje pris ska den liberala ordningen tryckas ned i halsen p folk. Meddelst hot och utpressning om inte annat. Vilket frsts resulterar i konflikter.
Citera
2023-01-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Jag skulle istllet lgga skulden fr Ukrainakriget p den liberala imperialism och det storhetsvansinne som USA manifesterar. Rent generellt tycks liberaler lida av hybris och en vertro p den liberala modellen. Det resulterar i att liberaler har svrt fr att andra lnder och folk vljer ngon annan samhllsmodell. Till varje pris ska den liberala ordningen tryckas ned i halsen p folk. Meddelst hot och utpressning om inte annat. Vilket frsts resulterar i konflikter.
Liberala lnder fungerar s otroligt mycket bttre n konservativa att det inte rder ngon som helst tvekan om att det r det objektivt bttre systemet. De som vljer bort den liberala modellen gr det uteslutande p grund av att de inte frstr sitt eget bsta.
Citera
2023-01-30, 13:15
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Liberala lnder fungerar s otroligt mycket bttre n konservativa att det inte rder ngon som helst tvekan om att det r det objektivt bttre systemet. De som vljer bort den liberala modellen gr det uteslutande p grund av att de inte frstr sitt eget bsta.

Gemene man i ett konservativt eller fascistiskt samhlle r ju bara ngot som de med den verkliga makten kan gra som de vill med, ungefr som nr Hitler lt mrda alla verkliga ledarfigurer inom SA. Det mrkliga r att de verkar helt omedvetna om detta.
Citera
2023-01-30, 16:15
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:

Jag har nrdat in mig lite i grekisk, egyptisk och nordisk mytologi och insett hur intelligent detta system av Gudar faktiskt var fr att vi skulle frst oss sjlva och vr omvrld. Betydligt mer realistisk. Allt r baserat p observation och skdning av vr milj och den mnskliga sjlen, s har man byggt upp Gudar som metaforer fr att representera olika aspekter av den mnskliga kollektiva sjlen.

Kristendomen mste ju ha bromsat mnsklig utveckling i ver tv tusen r med sin dogmatiska och trngsynta vrldsskdning, och ftt mnniskor till de baktstrvare som du sjlv instinktivt hatar.

Jag ser lite p politisk korrekta mnniskor idag som en annan form av kristendom, styrd av rdsla precis som kristendomen har styrt massorna av rdsla fr att inte hamna i helvetet. Idag styrs folk av klimatngest och rdsla fr att nazismen ska genomuppst. En rdsla som slr ut all logik och gr dem till dogmatiska zombies p twitter eller p gatorna dr de ropar samma hjrndda ramsor "inga rasister p vra gator" i 50 r utan frndring. De fljer enkla dogmatiska hjrndda talkingpoints som de bygger upp sin onyanserade vrldsskdning p, som r totalt irrationellt nr man vl stter sig in i logiken. Fr dessa mnniskor som r starkt styrda av rdsla, s kan du absolut applicera determinismen p dem. De r frutsgbara. Kan man frst deras ide-logik, dvs den politiskt korrekta ideologi s kan man frutsp hur woke-mobben kommer reagerar i olika situationer.

Men alla mnniskor som tnker och reflekterar nr hgre medvetenhet, och blir medveten om sina knslor, tankar, behov och annat som styr en, men kan d uppn fri vilja av att gra medvetna val.

De tyranner som styr vr vrld idag vill ha folk i en slags zombie-mental state, fr d kan de styra folk och massorna. Det r vl skert det du ocks nskar att gra hr, och det r drfr du frsker vertyga folk om determinismen. Kan det ha att gra med att du ser ned p andra och tnker att du sjlv str ver dem med ditt intellekt, visdom och gudomlig vilja?

Odin representerar frmst visdom och intellekt.
Tor representerar vilja och styrka.

Ngot som vra frfder och de Grekiska filosoferna redan visste existerade. Inget r nytt under solen.
Citera
2023-01-30, 18:25
Medlem
Endevils avatar
Citat:

Ja, det hr r exakt det dr liberala Messiaskomplexet jag menade. Om du nu inte trollar frsts. Total brist p sjlvinsikt och sjlvkritik i ditt inlgg. Inbillar du dig verkligen att det finns en objektiv mttstock p omdmet fungerar mycket bttre? Och du fattar uppenbarligen inte heller att den liberala samhllsmodellen bara existerat en vldigt kort tid i mnsklighetens historia.
Citera
2023-01-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ja, det hr r exakt det dr liberala Messiaskomplexet jag menade. Om du nu inte trollar frsts. Total brist p sjlvinsikt och sjlvkritik i ditt inlgg. Inbillar du dig verkligen att det finns en objektiv mttstock p omdmet fungerar mycket bttre? Och du fattar uppenbarligen inte heller att den liberala samhllsmodellen bara existerat en vldigt kort tid i mnsklighetens historia.
Sjlvklart finns det en objektiv mttstock. Det enda som mnniskan strvar efter r hg levnadsstandard. Den liberala samhllsmodellen r verlgset bst p att uppn detta, just eftersom den erknner att detta r det enda som spelar ngon roll. Den frsker inte sga t folk vad de vill ha, den lyssnar till vad de faktiskt vill ha.

Modellen m ha existerat under en vldigt kort tid, men har trots detta lyckats producera positiva resultat utan dess like.
Citera
2023-01-31, 11:24
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Sjlvklart finns det en objektiv mttstock. Det enda som mnniskan strvar efter r hg levnadsstandard. Den liberala samhllsmodellen r verlgset bst p att uppn detta, just eftersom den erknner att detta r det enda som spelar ngon roll. Den frsker inte sga t folk vad de vill ha, den lyssnar till vad de faktiskt vill ha.

Modellen m ha existerat under en vldigt kort tid, men har trots detta lyckats producera positiva resultat utan dess like.

Nej, det finns ingen objektiv mttstock. Du resonerar exakt som en religis sekterist. Dessutom har du kpprtt fel fr om mnniskan enbart efterstrvade hgsta mjliga levnadsstandard fr egen del s skulle hon aldrig bilda familj exempelvis. Du har ven fel om att en liberal samhllsmodell r den enda som leder till hg levnadsstandard. Ngot som dagens Kina r ett levande bevis p.
Citera
2023-01-31, 12:46
Medlem
Citat:
Nej, det finns ingen objektiv mttstock. Du resonerar exakt som en religis sekterist. Dessutom har du kpprtt fel fr om mnniskan enbart efterstrvade hgsta mjliga levnadsstandard fr egen del s skulle hon aldrig bilda familj exempelvis. Du har ven fel om att en liberal samhllsmodell r den enda som leder till hg levnadsstandard. Ngot som dagens Kina r ett levande bevis p.
Det r ett vetenskapligt faktum att allt vi ngonsin gr r fr att vi sjlva ska f det s bra som mjligt. Alla handlingar krver nmligen en motivation, och det gr inte att motivera en handling p ngot annat stt. Alla som bildar familj gr det eftersom de tror att de sjlva kommer trivas bst med den livsstilen, den finns inget annat skl till att bilda familj, inte ens i teorin.

Att kineserna skulle ha hg levnadsstandard r dagens skmt.
Citera
2023-01-31, 13:17
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Det r ett vetenskapligt faktum att allt vi ngonsin gr r fr att vi sjlva ska f det s bra som mjligt. Alla handlingar krver nmligen en motivation, och det gr inte att motivera en handling p ngot annat stt. Alla som bildar familj gr det eftersom de tror att de sjlva kommer trivas bst med den livsstilen, den finns inget annat skl till att bilda familj, inte ens i teorin.

Att kineserna skulle ha hg levnadsstandard r dagens skmt.

Vilken vetenskap r det du stdjer dig p om jag fr frga? Fr inte r det biologi eller evolutionspsykologi i alla fall. Symptomatiskt att du bara har svammel som motargument nr jag refererade till familjebildning. Fr det motsger ju ditt tidigare pstende om att mnniskan enbart efterstrvar hg levnadsstandard fr egen del.

Bevisligen har Kina under flera decennier betydligt snabbare n liberala vst lyckats hja levnadsstandarden fr sin befolkning. Med en icke-liberal samhllsmodell. Faktum r att liberala vst egentligen stagnerat sedan ver 40 r tillbaka. Nstan allt kat vlstnd i vst sen dess beror p kad skuldsttningsgrad.
Citera
2023-01-31, 13:31
Medlem
Citat:
Vilken vetenskap r det du stdjer dig p om jag fr frga? Fr inte r det biologi eller evolutionspsykologi i alla fall. Symptomatiskt att du bara har svammel som motargument nr jag refererade till familjebildning. Fr det motsger ju ditt tidigare pstende om att mnniskan enbart efterstrvar hg levnadsstandard fr egen del.

Bevisligen har Kina under flera decennier betydligt snabbare n liberala vst lyckats hja levnadsstandarden fr sin befolkning. Med en icke-liberal samhllsmodell. Faktum r att liberala vst egentligen stagnerat sedan ver 40 r tillbaka. Nstan allt kat vlstnd i vst sen dess beror p kad skuldsttningsgrad.
Rent biologiskt strvar hjrnan endast efter att tillfredsstlla de fysiska och psykiska behov naturen har gett oss, jo. Allt vi ngonsin gr och kan gra gr vi fr att tillfredsstlla dessa behov och drmed sjlva m bttre, ingenting annat spelar ngon roll. Vi efterstrvar endast levnadsstandard fr andra om det ven gynnar oss sjlva. Vra familjemedlemmar har endast som syfte fr oss att frgylla vrt eget liv p olika stt, rent tekniskt s gr vi aldrig ngonsin ngot fr deras skull.

Kina har hjt levnadsstandarden frn 1800-talsniv till 1900-talsniv genom att industrialisera landet. Detta kan vilket land som helst gra. Nu nr det r gjort har dock denna hjning i levnadsstandard i Kina avtagit, fast n de inte ens kommit i nrheten av den i Vst. Hr i Vst fr vi det dremot fortsatt bara bttre och bttre. Det r endast ett ftal bittra och misslyckade personer som klagar och inte vill knnas vid detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in