• 1
  • 2
2023-02-01, 08:47
Medlem
Hej, funderar på att låna ut pengar till privatpersoner genom swish, typ som p2p lån.

Om jag gör detta på ett organiserat vis och till ganska många personer och alla pengar jag tjänar på ränta, lånar jag ut igen.

Är detta lagligt utan att få licens från FI ?

Har typ ett kapital på 200 000 som jag tänkte låna ut i omgångar till swish till olika personer.

Jag kontaktade FI för ngra veckor sedan för att höra mig för. Fick inte direkt svar på tal. Utan svaret jag fick var typ att sålänge jag inte registrerade det som ett AB har jag inte skyldighet att söka om tillstånd från FI. Så om jag skulle bedriva det som en enskild firma, uppfattar jag det som att jag inte måste ha tillstånd från FI?

De lagar som finns som kräver att du måste ha tillstånd för att ge konsumentkrediter och allt det där är ju för AB, men det är ett gråområde för privat/enskild firma verkar det som.

Men juristen ville inte uttala sig om det var lagligt eller inte. Bara att lagen säger att man måste ha tillstånd från FI för verksamhet som är ett aktiebolag. Om man ska låna ut som företagsverksamhet.

Så är fortfarande osäker på om det är lagligt att köra det privat eller som en enskild firma om man vill låna ut pengar via swish för att tjäna på det, och till ett större klientel.

Min högst begränsade uppfattning är att sålänge jag betalar skatt på vinsten och deklarerar korrekt, samt inte registrerar verksamheten som ett AB. Är jag inte skyldig att ha tillstånd från FI eller ngn annan myndighet. Utan kan köra på lugnt utan problem sålänge jag skattar på vinsten?

Någon som har bättre koll?
Citera
2023-02-01, 08:50
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Hur tänkte du sköta indrivning när folk inte betalar då?
Citera
2023-02-01, 09:29
Medlem
Som jag förstått det är gränsen väldigt otydlig.
Dels är gränsen hur mycket vinst du kan göra som privatperson innan du måste starta ett företag. Och när du blir ett företag behöver du deras godkännande.

Men du kan ju testa den gränsen så får domstolar avgöra vart gränsen går.

Problemet för dig skulle nog snarare handla om risk. Pga att du inte har samma skydd från kronofogden då du räknas som privatperson så måste du ta ut mycket högre ränta vilket gör att du förlorar mot etablerade banker gällande de som har möjlighet att betala. Så du får rikta in dig mot personer som inte ens får lån av Bluestep. Och du hamnar sist i alla framtida skuldsaneringar. Vilket gör att du inte kommer kunna gå med så mycket vinst om du ens går plus.
Citera
2023-02-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Som jag förstått det är gränsen väldigt otydlig.
Dels är gränsen hur mycket vinst du kan göra som privatperson innan du måste starta ett företag. Och när du blir ett företag behöver du deras godkännande.

Men du kan ju testa den gränsen så får domstolar avgöra vart gränsen går.

Problemet för dig skulle nog snarare handla om risk. Pga att du inte har samma skydd från kronofogden då du räknas som privatperson så måste du ta ut mycket högre ränta vilket gör att du förlorar mot etablerade banker gällande de som har möjlighet att betala. Så du får rikta in dig mot personer som inte ens får lån av Bluestep. Och du hamnar sist i alla framtida skuldsaneringar. Vilket gör att du inte kommer kunna gå med så mycket vinst om du ens går plus.

Ja exakt. Om jag flyttar 400k fram och tillbaka varje månad på mitt konto med swish utan att ha registrerat företag.. Kanske kan bli problem.

FI vägrar att svara på hur mkt omsättning jag måste ha innan jag måste registrera som företag med AB. Så det verkar vara okey att göra det privat? Samtidigt så har man läst om folk som åkt i fängelse för att de brutit mot lagen om konsumentkredit osv.

Hårda straff men extremt otydliga lagar.
Citera
2023-02-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Ja exakt. Om jag flyttar 400k fram och tillbaka varje månad på mitt konto med swish utan att ha registrerat företag.. Kanske kan bli problem.

FI vägrar att svara på hur mkt omsättning jag måste ha innan jag måste registrera som företag med AB. Så det verkar vara okey att göra det privat? Samtidigt så har man läst om folk som åkt i fängelse för att de brutit mot lagen om konsumentkredit osv.

Hårda straff men extremt otydliga lagar.

Testa med låga summer och stegra. När du hamnar på en nivå som de vill utreda så trappar du ner.

Men tror inte det handlar om hur mycket du lånar ut utan snarare vad du tjänar. Finns ju vänner som lånat stora summer utan att räknas som företag. Så gissar att det är vinsten som avgör.
Citera
2023-02-01, 20:45
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Hur tänkte du sköta indrivning när folk inte betalar då?

På samma sätt som alla andra som lånar ut pengar sköter indrivningen, finns både lagliga och olagliga sätt att välja på. Hur detta går till, i alla fall de lagliga sätten, lär man väl ut i grundskolan/gymnasiet?
Citera
2023-02-01, 21:09
Medlem
Om du bara har 200k och hela tiden swishar fram o tillbaka lär du få ögonen på dig. Och tjänar du för mycket på de du gör så är det en verksamhet och ska skattas osv.

Om du har 20 mille och swishar några hundra tusen fram o tillbaka under året händer de ingenting.
Citera
2023-02-01, 21:16
Medlem
Tror att de flesta skulle välja ett blankolån från en välkänd SMS-långivare istället för att låna pengar från en okänd privatperson. Om det kostar några hundralappar extra för att göra det via ett välkänt företag så betalar man nog gärna för att minska risken för strul med en privatperson.

Som låntagare så vill man att det ska gå rätt till och att räntekostnaden rapporteras till Skatteverket så att man kan göra ränteavdrag. Således behöver du ta ut betydligt lägre ränta än banker om du har tänkt att göra det svart.

De kunder som blir nekade blankolån från SMS-långivare vill kanske låna från dig men det är ju knappast den typen av kunder som har god betalningsförmåga. Finns en orsak till att de blivit nekade lån hos banker.

Skulle därför tro att du kommer misslyckas och förlora pengar på din idé.
Citera
2023-02-01, 21:19
Medlem
Unelads avatar
Jag har tagit dåliga beslut i mitt liv men detta var en av de sämre idéerna jag hört på länge.

Du tar för stor risk, den största är att jag vet hur banker reagerar på stora swish betalningar hit och dit.
Citera
2023-02-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tror att de flesta skulle välja ett blankolån från en välkänd SMS-långivare istället för att låna pengar från en okänd privatperson. Om det kostar några hundralappar extra för att göra det via ett välkänt företag så betalar man nog gärna för att minska risken för strul med en privatperson.

Som låntagare så vill man att det ska gå rätt till och att räntekostnaden rapporteras till Skatteverket så att man kan göra ränteavdrag. Således behöver du ta ut betydligt lägre ränta än banker om du har tänkt att göra det svart.

De kunder som blir nekade blankolån från SMS-långivare vill kanske låna från dig men det är ju knappast den typen av kunder som har god betalningsförmåga. Finns en orsak till att de blivit nekade lån hos banker.

Skulle därför tro att du kommer misslyckas och förlora pengar på din idé.

Finns ju många som inte får smslån, men som fortfarande har god betalningsförmåga. Jag har varit en av dem. Med deklarerad inkomst över 600k, blev det strul med byte av bank en gång. Jag fick inte lån eller smslån någonstans pågrund av en 2 år gammal betalningsanmärkning.

Så ideen är såklart att ta ut hög ränta, störst möjliga.
Citera
2023-02-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Jag har tagit dåliga beslut i mitt liv men detta var en av de sämre idéerna jag hört på länge.

Du tar för stor risk, den största är att jag vet hur banker reagerar på stora swish betalningar hit och dit.

Nja jag håller inte riktigt med dig. Jag vet en kille som startade ungefär samma ide som mig 2012. Och som nu omsätter sjusiffrigt belopp årligen med god vinst
Citera
2023-02-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Om du bara har 200k och hela tiden swishar fram o tillbaka lär du få ögonen på dig. Och tjänar du för mycket på de du gör så är det en verksamhet och ska skattas osv.

Om du har 20 mille och swishar några hundra tusen fram o tillbaka under året händer de ingenting.

Om jag startar enskild firma, med företagskonto? Då borde det väl vara rent mjöl i påsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in