Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-02, 10:13
Medlem
Hej Flashback!

Nu har jag spelat klart Gloomhaven för längesen, och (knappt) tagit mig igenom Forgotten Circles (dom där dimensionshålen var inte så roliga).

Sen dess har jag väntat och väntat och väntat på Frosthaven som jag kickstartade ungefär på samma gång som pandemin startade. Och nu är det ju ingen som pratar pandemi längre men Frosthaven har fortfarande inte kommit

Så jag är nog mest desperat, men jag såg nyss att Cephalofair ska crowdfunda "Gloomhaven: The Role Playing Game" och blev så himla sugen. Men jag har aldrig spelat rollspel och vet inte riktigt ens hur det går till. Vad tror ni som spelar både brädspel och rollspel, kan det vara nåt att ha? Kommer jag som brädspelare bli besviken på rollspels-Gloomhaven? Kan det här bara vara ett tecken på att jag är kraftigt undergejmad eftersom Frosthaven aldrig nånsin verkar komma???

Länk till blogginlägg: https://cephalofair.com/blogs/blog/a...e-playing-game
Citera
2023-02-02, 16:10
Medlem
Jag spelar både rollspel och brädspel på regelbunden basis. Är fortfarande mitt i Gloomhaven då andra brädspel kommit emellan och vi har lidit lite platsbrist här hemma.

Jag tycker det ser väldigt spännande ut och roligt grepp att strunta i tärningar. Även om jag personligen gillar momentet att kasta tärning och vändas innan den stannar.

Är du sugen på rollspel annars eller är det bara att du är sugen på att komma tillbaka till gloomhavens värld? Kan vara en ide att försöka hitta en annan grupp som vill ha med en nybörjare och kanske pröva på ett dnd äventyr eller liknande.

För mig har GH känts som lite av hybrid av rollspel och brädspel så det är kanske bara ett steg närmare ett rollspel.
Citera
2023-02-08, 22:41
Medlem
dozks avatar
Jag gissar att det kommer att vara rätt stor skillnad på bräd och rollspelet. Brädspelet är ju trotts allt fysiskt på ett bord, medans rollspelet troligen till största delen kommer utspela sig i tanketeater (theater of the mind).

Mitt förslag är att du försöker testa på att spela rollspel. Du har säkert någon bekant/jobbkompis som känner någon i en Rollspelsklubben.
Ni kommer nog inte kunna spela Gloomhaven rollspelet på ett tag, men det finns massor av andra rollspel med fantastiska och fantasifulla teman att utforska så länge.

Jag kommer att besöka Gbg till påsken, spela spel och rulla tärning på Hvitfeldtska. Har du tid och vill så går det att ordna ett prova på rollspel.

och vill du förlora alla pengar på träningar så rekommenderar jag denna sidan.
https://www.thediceshoponline.com/
Citera
2023-02-16, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dozk
Jag gissar att det kommer att vara rätt stor skillnad på bräd och rollspelet. Brädspelet är ju trotts allt fysiskt på ett bord, medans rollspelet troligen till största delen kommer utspela sig i tanketeater (theater of the mind).

Mitt förslag är att du försöker testa på att spela rollspel. Du har säkert någon bekant/jobbkompis som känner någon i en Rollspelsklubben.
Ni kommer nog inte kunna spela Gloomhaven rollspelet på ett tag, men det finns massor av andra rollspel med fantastiska och fantasifulla teman att utforska så länge.

Jag kommer att besöka Gbg till påsken, spela spel och rulla tärning på Hvitfeldtska. Har du tid och vill så går det att ordna ett prova på rollspel.

och vill du förlora alla pengar på träningar så rekommenderar jag denna sidan.
https://www.thediceshoponline.com/

Jag har varit med i rollspelsklubben och det gav ju mersmak! Särskilt till att låsa in sig någonstans och spela "på riktigt". Bra idé med Gothcon! Har varit sugen på att gå i flera år. Vet du på rak arm något rollspel som har vissa likheter med brädspel eller på andra sätt är bra för någon som kommer från den sidan in i rollspelsvärlden?
Citera
2023-02-16, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lihamo
Jag spelar både rollspel och brädspel på regelbunden basis. Är fortfarande mitt i Gloomhaven då andra brädspel kommit emellan och vi har lidit lite platsbrist här hemma.

Jag tycker det ser väldigt spännande ut och roligt grepp att strunta i tärningar. Även om jag personligen gillar momentet att kasta tärning och vändas innan den stannar.

Är du sugen på rollspel annars eller är det bara att du är sugen på att komma tillbaka till gloomhavens värld? Kan vara en ide att försöka hitta en annan grupp som vill ha med en nybörjare och kanske pröva på ett dnd äventyr eller liknande.

För mig har GH känts som lite av hybrid av rollspel och brädspel så det är kanske bara ett steg närmare ett rollspel.

Till 80 procent är det nog abstinens efter Gloomhaven-världen, och mycket möjligt att suget dör när Frosthaven landar på hallmattan. I vilket fall lär ju all fritid ägnas åt FH då och ett tag framöver. Meeeeeeen... Det känns ju som att de flesta som provar rollspel tycker det är extremt kul. Och jag uppskattar verkligen delarna i Gloomhaven som känns rollspeliga. Typ road events och att utveckla sin karaktär...
Citera
2023-02-16, 09:25
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inasgbg
Jag har varit med i rollspelsklubben och det gav ju mersmak! Särskilt till att låsa in sig någonstans och spela "på riktigt". Bra idé med Gothcon! Har varit sugen på att gå i flera år. Vet du på rak arm något rollspel som har vissa likheter med brädspel eller på andra sätt är bra för någon som kommer från den sidan in i rollspelsvärlden?

Prio är att man kör med karta och inte friform, dvs du har rutnät när du slåss mot grejer. Jag har bara spelat på konvent någon enstaka gång och då var det utan karta, men det bör rimligtvis gå att ordna på Gothcon, särskilt om man är ute i god tid.

Gör man på det viset så är ju strider i stort sett bara som ett brädspel om man vill det.
Citera
2023-02-16, 17:06
Medlem
Att översätta spel till rollspel går ofta sådär. Bästa exemplet jag kan tänka mig är när det gjordes ett rollspel av datorspelet Dishonored, och det var sådär. Ville man ha ett rollspel som fångade känslan av Dishonored så var rollspelet Blades in the Dark mycket bättre.

Nu har inte jag spelat svinmycket Gloomhaven och har ingen koll alls på rollspelet, men om jag skulle översätta en kampanj till rollspel hade jag valt Fria Ligans rollspel Svärdets Sång. En lättspelat rollspel som verkligen sätter fokus på att utforska världen. Tror det skulle gå smidigt att klippa in Gloomhavens setting istället för den befintliga. Var inte rädd att som nybörjare mixtra om i spelets regler - det är lite av tjusningen med rollspel. Regler = riktlinjer.

Ska nog kika lite mer på Gloomhaven när det kommer som rollspel, ibland löser dom ju det bra. Root gjordes ju om till rollspel och det verkar ha gått ganska bra.
Citera
2023-02-21, 11:50
Medlem
dozks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inasgbg

Tyvärr så har jag inte så bra koll på vilka rollspel som påminner om brädspel. Jag vet att det finns ett Root rollspel som jag har hört att ska vara bra, men jag har ej skälv spelat det. Någon av Warhammer rollspelen ska ha känts som ett brädspel sa en vän till mig för länge sedan, men jag har inte erfarenhet av det häller.

Om du känner för att överösa dig med roll/figur/brädspel i tre dagar så är Gothcon ett bra besök. Jag minns ett tillfällen när jag var där för massa år sedan då det kändes som att man inte kunde gå någon stans utan att springa in i ett bord där de satt folk och spelade Twilight Imperium. Så fort ett spel slutade började ett nytt.

Ta en sväng dit vet jag, i bästa fall har du askul, i värsta fall träffar du alla svettiga Magicspelare.. och blir de så jävligt att du inte vill stanna så går ju 7 från hållplatsen utanför hela vägen till Red Lion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in