Citat:
Ursprungligen postat av
ElementarSturgeon
Gädda 373
Verkar som att han både knarkar och jagar
Kanske något för polisen att göra drogkontroll på och av ?
Sådana människor skall ej jaga eller inneha vapenlicens
Tyckte att jag läste i tråden att han (373) förekommer på Lexbase. Troligtvis är det inget allvarligare brott han har blivit dömd för, t.ex. de jag listar nedan, för då hade de beslagtagit hans vapen.
Polisen kan ju återkalla licensen om vederbörande dömds för vissa typer av brott och i övrigt anses ha ett olämpligt, hänsynslöst eller opålitligt beteende.
Det finns inga klara direktiv i vapenlagen om vilka brott som omfattas, men generellt så vet jag fall där de har dragit tillbaka licenserna vid rattfylleri, narkotikabrott, brott mot knivlagen, misshandel, dokumenterade hot, våldtäkter (även sexuellt utnyttjande eller ofredande) och självfallet vid dråp och mord. Även i övriga fall där inget reellt brott har begåtts har de tagit jaktvapen, då har det rört sig om individer som har haft kopplingar till olika typer av våldsbejakande rörelser, såsom t.ex. NMR, där polisen har ansett att det finns en risk för att gevären används i annat syfte än licensen är utfärdat för.
Det man skulle kunna göra är att ringa och tipsa polisen om att vederbörande brukar narkotika (om det nu finns belägg för det) och innehar vapenlicenser, så får polisen göra en bedömning.
Det vore kul om det kunde straffa sig mer än på ett socialt plan att ragga barn, innan en laginskränkning är på plats.
Rent spontant kan jag ju säga att jag passar mig extremt mycket för vad jag säger, skriver eller gör under mitt rätta namn, dels p.g.a. vad jag utbildar mig till, men även för att jag är rädd om mina licenser. x)
Rimligen borde Robinsongäddan (#144) ha fått sina puffror beslagtagna. Man kan i varje fall hoppas, en rätt bra konsekvens för hans beteende som gör att han inte kan ägna sig åt ett stort intresse, när han nu bor ute i obygden där det inte finns så mycket annat att pyssla med.