• 1
  • 2
2023-02-04, 12:06
Medlem
Om man r 16 r och har ett A1 kort fr man normalt sett kra en tvhjulig motorcykel med max 125 cc motor, 11 kW och max 0,1 kW/kg.

Men jag har sett att det ven r tilltet att kra en MC med tre hjul och 15kW, utan begrnsning av motorstorlek. (Info hr: https://www.transportstyrelsen.se/sv...rt/motorcykel/)

Existerar det ngra motorcykelmodeller som r typgodknda i Sverige som uppfyller de kraven? Dvs en trehjulig MC som inte har mer n 15kW motoreffekt, men strre motor n 125cc?

Det jag hittat r Piaggio MP3 250 som har dubbla framhjul och en effekt p 16 kW. Det r ju nra, men det rcker inte.
Senast redigerad av gart 2023-02-04 kl. 12:11.
Citera
2023-02-04, 12:13
Medlem
tnems avatar
r det inte olika regler beroende p om det r tv hjul fram eller bak, eller det kanske gllde fr att f kra med B-kort.
Kan vara vrt att kolla upp.
Citera
2023-02-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
r det inte olika regler beroende p om det r tv hjul fram eller bak, eller det kanske gllde fr att f kra med B-kort.
Kan vara vrt att kolla upp.

Inte fr A1-kort. Det r bara A1-kort jag r intresserad av just nu.
Citera
2023-02-04, 12:40
Medlem
Denna kanske, den har ivf 15 kw.

https://www.blocket.se/annons/gotebo..._mp3/105733311
Citera
2023-02-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Denna kanske, den har ivf 15 kw.

https://www.blocket.se/annons/gotebo..._mp3/105733311

Det var ett bra tips. Jag hittade regnummer till en sdan, POK390, och enligt https://www.transportstyrelsen.se/Fordons-agaruppgift/ r motoreffekten angiven till 15,4 kW. Det var ju synd... jkligt nra.

Om man ska tnka som en ingenjr s blir det s hr; "Max 15 kW" har tv vrdesiffror. Effekten 15,4 avrundas drfr till 15 och drmed borde den hr modellen godknnas. Men tnker tingsrtten s, om det skulle bli frgan om prvning?
Citera
2023-02-04, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det var ett bra tips. Jag hittade regnummer till en sdan, POK390, och enligt https://www.transportstyrelsen.se/Fordons-agaruppgift/ r motoreffekten angiven till 15,4 kW. Det var ju synd... jkligt nra.

Om man ska tnka som en ingenjr s blir det s hr; "Max 15 kW" har tv vrdesiffror. Effekten 15,4 avrundas drfr till 15 och drmed borde den hr modellen godknnas. Men tnker tingsrtten s, om det skulle bli frgan om prvning?
Hr med importren av den och sljare av andra trehjulingar vilka av deras mc som r godknda med A1.
Citera
2023-02-04, 14:01
Medlem
Citat:
Hr med importren av den och sljare av andra trehjulingar vilka av deras mc som r godknda med A1.

Jag hittar inte importren till Quadro 350D, i alla fall inte med ngra minuters googling.
Citera
2023-02-05, 11:10
Medlem
godboys avatar
Detta tror jag TS har stenkoll p: (men tnker att det kan vara av vrde fr trden)

Srskilda regler fr trehjuliga motorcyklar:
Krkort med behrigheterna A1 eller A2 ger rtt att kra trehjuliga motorcyklar med en nettoeffekt av hgst 15 kW.

Fr att kra trehjuliga motorcyklar med mer n 15 kW nettoeffekt, krvs det krkort med behrighet A eller B samt att krkortsinnehavaren har fyllt 21 r.

Det kan vara svrt att se skillnad mellan en fyrhjulig MC och en terrnghjuling.

https://www.transportstyrelsen.se/mc

Den dr p 15,4 skulle jag nog vara frsiktig med, men r det det borde vl vara en skillnad i bilregistret, att de som r 15 kW r klassade som ltta? I s fall borde det ju vara den klassningen som styr.

Har kollat lite snabbt p ntet men inte funnit ngon som r under 15 kW. Kanske mycket ovanliga? Om de ens finns i Sverige?
Citera
2023-02-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Har kollat lite snabbt p ntet men inte funnit ngon som r under 15 kW. Kanske mycket ovanliga? Om de ens finns i Sverige?

Finns ingen marknad fr det. Det man kan gra r att kpa en 125 och byta drev och kedja och annat s att effekten hjs. Det r godknt upp till 15kw, och r ganska enkelt beroende p motorn som sitter i.
Citera
2023-02-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
Finns ingen marknad fr det. Det man kan gra r att kpa en 125 och byta drev och kedja och annat s att effekten hjs. Det r godknt upp till 15kw, och r ganska enkelt beroende p motorn som sitter i.
Fast det fr man inte gra om den r helfordonsgodknd.

Det mste ju finnas ngon ldre 300-350 cc som klarar effektgrnsen. Man ser ju en del som r riktigt nra och d borde ngot r till ha lite lgre effekt. Det borde ven finnas 150 cc och 250 cc som r under 15 kw. Det motsvarar 20,4 hk s sg max 20 hk.

r den fordonsbegrnsning med A1 och 15 kw fr trehjuling ngot i hela EU eller r det speciellt fr Sverige?
Citera
2023-02-05, 18:11
Medlem
Citat:
Fast det fr man inte gra om den r helfordonsgodknd.

Det mste ju finnas ngon ldre 300-350 cc som klarar effektgrnsen. Man ser ju en del som r riktigt nra och d borde ngot r till ha lite lgre effekt. Det borde ven finnas 150 cc och 250 cc som r under 15 kw. Det motsvarar 20,4 hk s sg max 20 hk.

r den fordonsbegrnsning med A1 och 15 kw fr trehjuling ngot i hela EU eller r det speciellt fr Sverige?

Du fr kra trehjuling med B krkort, samt A1 ltt motorcykel med B krkort i hlften av EU. Dom som kper trehjulingar r folk som har B krkort som vill kra trehjuling i stad. Majoriteten ligger ju runt 300cc. S marknaden r inte direkt 16ring som vill ha mer effekt.

Min pong r dock att du kan gra frndringar p trehjulig 125cc som kar effekten utan att du ndrar p typgodknnande. Vi pratar inte om cylinder och frgasare. Utan om andra delar.
Citera
2023-02-11, 11:17
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Om man r 16 r och har ett A1 kort fr man normalt sett kra en tvhjulig motorcykel med max 125 cc motor, 11 kW och max 0,1 kW/kg.

Men jag har sett att det ven r tilltet att kra en MC med tre hjul och 15kW, utan begrnsning av motorstorlek. (Info hr: https://www.transportstyrelsen.se/sv...rt/motorcykel/)

Existerar det ngra motorcykelmodeller som r typgodknda i Sverige som uppfyller de kraven? Dvs en trehjulig MC som inte har mer n 15kW motoreffekt, men strre motor n 125cc?

Det jag hittat r Piaggio MP3 250 som har dubbla framhjul och en effekt p 16 kW. Det r ju nra, men det rcker inte.

Tntfaktorn p att kra en trehjulig hoj borde avskrcka de allra flesta 16-ringar. Ser ingen som helst anledning till varfr man som frlder skulle vilja utstta sitt barn fr den skammen som trehjulingar kommer med. Kp en Honda Grom istllet s blir ungen ballast p plugget. En 125cc tvhjuling r alla gnger bde roligare att kra och hftigare n en trehjuling oavsett motorstorlek (mjligtvis med undantag fr Yamaha Niken men den maskinen krver ju A-kort). Behvs det fyra extra kW fr att maskinen ska komma upp i ver 80km i timmen s r det kanske dags att skicka ungen till dietist och sluta gda den med godis och kakor till frukost, lunch och middag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in