• 1
  • 2
2023-02-08, 13:00
Medlem
Elisaberts avatar
Hej kära fb:are!

Har ni några humoristiska egenkomponerade ord eller andra uttryck ni har hört, som man kan använda som synonymer till andra ord? Jag är alltså på jakt efter ord man kan smyga in i en vanlig konversation och som kan locka till skratt eller småttlig men glad irritation hos andra. (see what I did there?)

Praktexempel som visar vad som menas:
- Swimmingpöl istället för swimmingpool
- Kattstrypare istället för buntband
- Pälsklingar istället för husdjur

Själv brukar jag ta ett redan existerande uttryck tex "stjärtlapp", mixtra lite och vips har man fått ett nytt ord för butt plug: Stjärtnapp!

Alla former är välkomna! Både gulliga, neutrala, äckliga och ekivoka. Tex en synonymkedja för Mazarin jag tagit fram är:
- Gullig: Mumsarin
- Äckligare: Loska-kaka
- Äckligast: Bukkake-kaka
Själv försöker jag dock undvika allt för diskriminerande och rasistiska tillmälen som kan komma att missbrukas. Men ibland hittar man ju guldklimpar som "läppelinare" dvs någon med så pass förstorade läppar att det ser ut som att de kan sväva iväg när som helst.

Även sånt som kan beskriva ett fenomen som ej tidigare har något uttryck är även kul och eftersökt tex "att se döden i vitögat" gjorde jag om till "att se döden i skitögat" som kan beskriva den skräck man upplever när man ser rött i sin avföring.

Bakgrund: Jag är ny här på fb (dvs fb-newfag, vet ej om det finns annat uttryck här) och tidigare tänkt att det ej är en plats för mig. Men nu har "flashback forever"-tjejerna fått mig att tänka att fb ändå är en plats där man kan förpesta andras psyken med sin dåliga humor. Att komma på nya ord så här är min hobby nr 1 och nu undrar jag om det går att hitta några tvillingsjälar här på fb? Låt fantasin flöda!

OBS! Moderatorer gör sig ej besvär att flytta denna till språk. Försökte återuppliva en gammal tråd med liknande tema under språk där jag på upp några ord men det blev inte uppskattat. (Ville slippa ansvaret som TS att hålla igång tråden men får väl ta den ändå). Förhoppningsvis är humor-mods lite mer förlåtande? Se tråd här: https://www.flashback.org/t135269p5
Senast redigerad av Elisabert 2023-02-08 kl. 13:02. Anledning: Stavfelsändringar
Citera
2023-02-08, 14:15
Medlem
L3nn4rts avatar
Kul tråd.

Jag brukar springa spåret extra långa sträckor under sommarhalvåret och då brukar jag märka av flåset, då jag inte normalt springer så långa sträckor.

Märkte för några år sedan att jag kallade mitt flåsande för "pungflås". Vet inte varför och hur jag kom på just det ordet men det var väl ett sätt för mig att beskriva att såna sträckor är extra jobbiga för mig. En dag stötte jag på en gammal barndomsvän i spåret. Vi snackade lite om hur längre sträckor verkligen tar musten ur en och av nån anledning klämde jag ur mig nåt i stil med: "Jag märker ju att jag får värsta pungflåset runt 1.5 mil!"

Det sjuka var att han inte ens reagerade på att jag sa pungflås. Han bara höll med.

Jag tyckte det var lite kul för mig själv, så jag började använda det varje gång jag hamnade i liknande samtal med både män och kvinnor som har löpträning som intresse. Ingen reagerade på att jag sa pungflås, vilket jag fortfarande tycker är jävligt märkligt.
Citera
2023-02-08, 14:47
Medlem
Elisaberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Kul tråd.

Jag brukar springa spåret extra långa sträckor under sommarhalvåret och då brukar jag märka av flåset, då jag inte normalt springer så långa sträckor.

Märkte för några år sedan att jag kallade mitt flåsande för "pungflås". Vet inte varför och hur jag kom på just det ordet men det var väl ett sätt för mig att beskriva att såna sträckor är extra jobbiga för mig. En dag stötte jag på en gammal barndomsvän i spåret. Vi snackade lite om hur längre sträckor verkligen tar musten ur en och av nån anledning klämde jag ur mig nåt i stil med: "Jag märker ju att jag får värsta pungflåset runt 1.5 mil!"

Det sjuka var att han inte ens reagerade på att jag sa pungflås. Han bara höll med.

Jag tyckte det var lite kul för mig själv, så jag började använda det varje gång jag hamnade i liknande samtal med både män och kvinnor som har löpträning som intresse. Ingen reagerade på att jag sa pungflås, vilket jag fortfarande tycker är jävligt märkligt.

Haha! Pungflås! Fantastiskt av dig att smyga in ett ord i lönndom så där. Undrar om det bara glidit dem förbi eller om de själva börjat använda uttrycket. Det var ju inte ett särskilt logiskt ord. De kanske tolkade som att "pung" är lika med "pösig och kraftlös påse" likt lungorna när man tränar?

Att använda "pung" som förstärkningsord till substantiv känns ju som en rätt rolig idé ändå. Men att kombinera ihop pung med andra ord som har med träning att göra kanske inte är lika lätta att smyga in? Punghetta. Pungbacke. Punghåll. Pungstetchning. Punglunga. Pungandning? Pungflämtning? Pungflämt? (Känns som pung passa rätt bra till saker som har med andning att göra).

"Kom igen nu! Punga på!" <-- kan funka när man ska heja på någon att orka upp för en tuff backe?

Pungifungi (=pungsvamp?)
Citera
2023-02-08, 15:33
Bannlyst
Tyckte "hänt i veckan" som beteckning på pyttipanna var kul när jag såg det häromsistanes.
Citera
2023-02-08, 15:53
Medlem
Elisaberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Tyckte "hänt i veckan" som beteckning på pyttipanna var kul när jag såg det häromsistanes.

"Hänt i veckan" är svinbra! I alla fall om man gör pytten av rester. Jag brukar kalla det för spytt-i-panna då det inte brukar vara så gott, men det är ju köpespytt.

Wow (Uau). Den här tråden har redan levererat två uttryck som jag ska försöka inkorporera i mitt egna språk. Jag är mycket nöjd!
Citera
2023-02-08, 16:04
Medlem
Elisaberts avatar
Spytt-i-panna fick mig att tänka på några till nidnamn på diverse födoämnen:

Uääkor = räkor (blä!)
Uschi = sushi (ännu mer blä!)
Beabläsås = b'nä-sås/bea (inte blä, men andra kanske tycker det)
Äppelcidervidrignäger = äppelcidervinäger (fy!)
Citera
2023-02-08, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabert
Spytt-i-panna fick mig att tänka på några till nidnamn på diverse födoämnen:

Uääkor = räkor (blä!)
Uschi = sushi (ännu mer blä!)
Beabläsås = b'nä-sås/bea (inte blä, men andra kanske tycker det)
Äppelcidervidrignäger = äppelcidervinäger (fy!)
Glöm inte kräksallad (räksallad). Pyttipanna brukar jag uttala som det vore engelska. Pity-pan.
Citera
2023-02-08, 16:58
Medlem
Elisaberts avatar
Citat:
Glöm inte kräksallad (räksallad). Pyttipanna brukar jag uttala som det vore engelska. Pity-pan.

Uh, Pity-pan. Det lägger jag till i min samling där jag även har Mother-ass (= madrass) och
Suck-a-cocka (= sockerkaka).
Citera
2023-02-08, 20:30
Medlem
Pöblad

Beskrivning: Du råkar befinna dig på en plats som av en händelse även lockar till sig pöbeln. Därav blir upplevelsen eller aktiviteten förstörd.

Tänk dig att du går på din favorit-restaurang och ska äta en god bit mat. På denna dag har restaurangen bestämt sig för att bjuda 10 lyckliga besökare på en varmrätt. 200 personer dyker upp för att ta del av eventet. Dessa individer är exakt den sortens människor som går över lik och inte har några problem med att spendera en stor del av dagen för att eventuellt komma över en bit mat gratis. Stämning blir gapig, hätsk och intensiv. I allt ståhej tappar du matlusten och känner att stället helt plötsligt tappat flera nivåer av klass. Din middagsupplevelse blev således pöblad av vandalerna som enbart befann sig i lokalen för att vinna en gratis måltid. Känslan av du låtit mindre bemedlade människor förstöra en annars rogivande aktivitet följer med dig hela dagen och gör dig på dåligt humör.
Citera
2023-02-09, 02:44
Medlem
Elisaberts avatar
Citat:

Jag höll på att glömma "pyrt-i-panna"! Även "bolmig falukorv" är en klassiker i mitt hem (om man glömmer att sänka värmen på plattan)

Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Pöblad

Beskrivning: Du råkar befinna dig på en plats som av en händelse även lockar till sig pöbeln. Därav blir upplevelsen eller aktiviteten förstörd.

Nä-ä, vad elakt! Haha!
Du är alltså ingen som gillar att föra sig i pöblerade rum? Tihi. Alltså som du säger när ett ställe blir invaderat av en "pöbis horde" som är ute på en pöbrunda. Om man då inte passar sig kan detta pöblem bli större och pöbliken kanske då riktar sin pöbeltet mot en själv och förvandlas till en frukansvärd Pöbelsebub.

Det påminner mig om mitt självkomponerade uttryck: Köp-shifters
Det är ett nidnamn på folk som lägger ifrån sig matvaror de ångrat att de plocka på sig, precis där de står. Grr! Så irriterande! Antingen får man stå för det man plockat på sig eller gå tillbaka med det. Ibland är det till och med kylvaror. Grr! Jävla pöbel-beteende är vad det är!
Senast redigerad av Elisabert 2023-02-09 kl. 02:51. Anledning: Fler ord som gör saker mer läsbart
Citera
2023-02-09, 04:24
Medlem
ManWithD_s avatar
God mat: En kulinarisk upplevelse som får smaklökarna att dansa tangoo 😉

Inte för jobbig som person = Mycket lättare att stå ut med än en ilsken dvärg i längden

Tidig morgonförvirrning = Känslan att inte fatta ett skit av ett skit , och inte ens fatta vad det är man inte fattar *duhh*

Nyårsparadox : Ute att vara inne, inne att vara ute

Drogstestparadox : Helt plötsligt är det positivt att vara negativt, och skapligt negativ att vars positiv
Citera
2023-02-09, 04:31
Medlem
skoputss avatar
Migränverket och Arbetsförnedringen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto