Hej kära fb:are!
Har ni några humoristiska egenkomponerade ord eller andra uttryck ni har hört, som man kan använda som synonymer till andra ord? Jag är alltså på jakt efter ord man kan smyga in i en vanlig konversation och som kan locka till skratt eller småttlig men glad irritation hos andra. (see what I did there?)
Praktexempel som visar vad som menas:
- Swimmingpöl istället för swimmingpool
- Kattstrypare istället för buntband
- Pälsklingar istället för husdjur
Själv brukar jag ta ett redan existerande uttryck tex "stjärtlapp", mixtra lite och vips har man fått ett nytt ord för butt plug: Stjärtnapp!
Alla former är välkomna! Både gulliga, neutrala, äckliga och ekivoka. Tex en synonymkedja för Mazarin jag tagit fram är:
- Gullig: Mumsarin
- Äckligare: Loska-kaka
- Äckligast: Bukkake-kaka
Själv försöker jag dock undvika allt för diskriminerande och rasistiska tillmälen som kan komma att missbrukas. Men ibland hittar man ju guldklimpar som "läppelinare" dvs någon med så pass förstorade läppar att det ser ut som att de kan sväva iväg när som helst.
Även sånt som kan beskriva ett fenomen som ej tidigare har något uttryck är även kul och eftersökt tex "att se döden i vitögat" gjorde jag om till "att se döden i skitögat" som kan beskriva den skräck man upplever när man ser rött i sin avföring.
Bakgrund: Jag är ny här på fb (dvs fb-newfag, vet ej om det finns annat uttryck här) och tidigare tänkt att det ej är en plats för mig. Men nu har "flashback forever"-tjejerna fått mig att tänka att fb ändå är en plats där man kan förpesta andras psyken med sin dåliga humor. Att komma på nya ord så här är min hobby nr 1 och nu undrar jag om det går att hitta några tvillingsjälar här på fb? Låt fantasin flöda!
OBS! Moderatorer gör sig ej besvär att flytta denna till språk. Försökte återuppliva en gammal tråd med liknande tema under språk där jag på upp några ord men det blev inte uppskattat. (Ville slippa ansvaret som TS att hålla igång tråden men får väl ta den ändå). Förhoppningsvis är humor-mods lite mer förlåtande? Se tråd här:
https://www.flashback.org/t135269p5