2023-02-09, 08:37
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Min fördom om 1983:

*Killarna spelade någon variant av hockey/innebandy direkt på gatan som de kallade för Landhockey eller Landbandy

*Ungdomarna körde omkring på identitetslösa mopeder som hette Puch. Inga balla kåpor eller tuffa crossutseenden som tex MT50 och DT50 vilka kom senare.

*Alla morsor hade en gigantisk hårboll i hugget, i princip ingen var kåtrakad

*Musiken var politisk och vänster, mycket progg och punk

*Man hade gårdsfester på sommaren, då alla på gatan samlades ute, dukade långbord, åt och drack gott, vissa pappor råkade bli för fulla, men på det hela taget glatt och trevligt

*Hockey var spännande och viktigt på riktigt. Alla satt bänkade när den fruktade Ryssfemman med Larionov, Krutov, Fetisov, Makarov och Kasatonov mötte våra svenska kronor i VM, turneringen som verkligen betydde något på den tiden. I Nordamerika spelade en ung, redan mytomspunnen Gretzky

Är jag rätt ute?
Citera
2023-02-09, 08:39
Medlem
Fulfittans avatar
Knackade BASIC på Spectravideon.
Citera
2023-02-09, 08:41
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Sossarna kan man väl alltid skälla på men det där monopolet fungerade bättre än dagens enorma helvete till TV-repertoar. Som systembolaget, också ett monopol som lever kvar och som alltid får högsta betyg av såväl de anställda som av kunderna.

Jag tycker med att vissa saker ska vara statliga. Tv är dock inte ett av de områdena. Men det är sjukt att inte el-nätet och kärnkraftverken ägs till 100% av staten exempelvis
Citera
2023-02-09, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
År 1983 dvs 40 år sedan fanns det knappt vhs eller Atari 2600 (om den kom så vet ej) men vet att game and watch fanns.

Jag förutom spel vad fan gjorde man en onsdag kväll på en februari som singel 30-åring? Läste man böcker? Mådde man bättre?

Något säger mig att man läste en sjulhelevetes massa serietidningar och magasiner typ Okej eller det man har intresserad av. Skulle gissa på att 30-40 åringar hade kanske 2-3 prenumerationer på olika tidningar och magasiner för att få veta om Michael Jackson eller vilka filmer som är påväg till Sverige.

Nämen allvarligt vad fan gjorde man på en Onsdagkväll efter jobbet 1983?

Var med mina flickvänner.
Kyrkans ungdom var jag ledare i
Åkte båt mellan Helsingfors- Stockholm 2 gånger/ månad och träffade trevlig flickor då.
Träffade vänner, familj på kvällarna.
Brädspel. lite festande mest hemma.
Citera
2023-02-09, 08:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Min fördom om 1983:

*Killarna spelade någon variant av hockey/innebandy direkt på gatan som de kallade för Landhockey eller Landbandy

*Ungdomarna körde omkring på identitetslösa mopeder som hette Puch. Inga balla kåpor eller tuffa crossutseenden som tex MT50 och DT50 vilka kom senare.

*Man hade gårdsfester på sommaren, då alla på gatan samlades ute, dukade långbord, åt och drack gott, vissa pappor råkade bli för fulla, men på det hela taget glatt och trevligt

*Hockey var spännande och viktigt på riktigt. Alla satt bänkade när den fruktade Ryssfemman med Larionov, Krutov, Fetisov, Makarov och Kasatonov mötte våra svenska kronor i VM, turneringen som verkligen betydde något på den tiden. I Nordamerika spelade en ung, redan mytomspunnen Gretzky

Är jag rätt ute?

Nej inte med musiken. Progg tillhörde nog mer 70talet. . 83 var nog då som synthare och hårdrockare började delas upp+övriga allätare. . Kolla i en okej från 1983-84 och det är väldigt väldigt mycket hårdrock. Accept, KISS, Iron Maiden, Dio. Sen sä var de största som Michael Jackson med givetvis. Den största konserten i Sverige 1983 var på Ullevi och med David Bowie.
Citera
2023-02-09, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Min fördom om 1983:

Är jag rätt ute?

Generellt ja men inte individuellt.
På mig var det nog på 70 talet då jag bodde i fosterhem samt ungdomshem.
Senast redigerad av mikael2 2023-02-09 kl. 08:54.
Citera
2023-02-09, 09:02
Medlem
Laggiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja men roligt..jag köpte en Hitachi för 9000kr...väldigt mycket pengar 1981..har kvar allt fast i garaget.

Citera
2023-02-09, 09:18
Medlem
Citat:
År 1983 dvs 40 år sedan fanns det knappt vhs eller Atari 2600 (om den kom så vet ej) men vet att game and watch fanns.

Jag förutom spel vad fan gjorde man en onsdag kväll på en februari som singel 30-åring? Läste man böcker? Mådde man bättre?

Något säger mig att man läste en sjulhelevetes massa serietidningar och magasiner typ Okej eller det man har intresserad av. Skulle gissa på att 30-40 åringar hade kanske 2-3 prenumerationer på olika tidningar och magasiner för att få veta om Michael Jackson eller vilka filmer som är påväg till Sverige.

Beror väl på hur gammal man var , jag läste serietidningar, böcker ,var ofta på biblioteket, var ute hos djuren och lekte med syskonen.

Mina mamma lagade mat och städade, min far passade djuren, mekade med traktorn eller lagade verktyg. Vi var ofta hos vänner eller så kom någon till oss.
Citera
2023-02-09, 09:36
Medlem
Harry.Kruths avatar
Citat:

Var man ung som jag så var 1983 blev det film och årets film var Return of the jdi, följt av Wargames, Flashdance, Ombytta roller och Octyopussy. Man gick på Big Burger och åt en Bigger. AIDS hade en hämmande effekt på alla. Palme var statsminister. Bostadskön var mer än ett år lång. Man gick på kinakrogar och åt fint. Man läste Fantomen, Kalle Anka, Agent-X9, Fib Aktuellt, Lektyr och Aktuell rapport. I bokväg var det tvillingdeckarna, teknikens under och elektronikböcker och en elektronikkurs från NTI. Man hade en Commodore 64 eller en Spectrum ZX.
Citera
2023-02-09, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Jag tycker med att vissa saker ska vara statliga. Tv är dock inte ett av de områdena. Men det är sjukt att inte el-nätet och kärnkraftverken ägs till 100% av staten exempelvis

Man tycker inte det, nej, men det är väl ändå märkligt att det man borde vilja efterfråga som den högerman man är, har blivit 10,000 gånger sämre. TV är större men så pass skitdåligt att själva TVn slängts ut.

Vad fan ska jag titta på nutidens skräp för? Damidrott, fy fan. Kärringar i rutan överallt. Bögarna på TV4. SVT med idioten Erija Bjerström och hela SVTs djävla klimatpropaganda. Hets mot Ryssland. Vilket djävla skit. Och på 80-talet sände ofta storfilmer på fredag- och lördagkvällarna, sådant SVT inte har råd med längre eller inte vill sända pga kulturmarxistiska orsaker.
Citera
2023-02-09, 09:55
Medlem
Lyssnade mycket på musik och ljudanläggningar var viktigt, både hemma och i bil.

Skulle man ta reda på något gick det inte att googla, man fick gå till biblioteket, och där såldes det inte någon narkotika på den tiden.

Hade VHS och lärde mig tyska från dubbade danska porrfilmer.

Man åkte motorcykel och ägnade sig åt hobbies som elektronikbygge och skruva med bilar.

Tror även att man ägnade mer tid åt matlagning eftersom det inte fanns lika mycket färdigrätter och halvfabrikat.

Det fanns förvisso bara två TV-kanaler(de första områdena med kabel-TV dök upp runt 1985) men statstelevisionen hade en annan klass på den tiden, så det blev en del TV-tittande också.

På radion hade vi Metropol med Göte Johansson.
Citera
2023-02-09, 09:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harry.Kruth
Var man ung som jag så var 1983 blev det film och årets film var Return of the jdi, följt av Wargames, Flashdance, Ombytta roller och Octyopussy. Man gick på Big Burger och åt en Bigger. AIDS hade en hämmande effekt på alla. Palme var statsminister. Bostadskön var mer än ett år lång. Man gick på kinakrogar och åt fint. Man läste Fantomen, Kalle Anka, Agent-X9, Fib Aktuellt, Lektyr och Aktuell rapport. I bokväg var det tvillingdeckarna, teknikens under och elektronikböcker och en elektronikkurs från NTI. Man hade en Commodore 64 eller en Spectrum ZX.

Allt stämmer förutom AIDS. Tror de första i Sverige som dog av det dog 1986.

Det man var rädd för 1983, var ryssen och kärnvapenkrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in