Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-14, 14:43
Medlem
Crabbofixs avatar
I en annan tråd så beskrev en snubbe hur grannarna hade ringt snuten för det luktade cannabis och då hade snuten kommit och gjort husis.

Nu undrar jag hur det går till, snuten måste väl då rimligen på plats känna samma sak och kunna bekräfta att jo mkt riktigt luktar det cannabis här, dom kan ju inte bara få tillstånd för husis pga vad en granne påstår?

ps. jag knarkar inte! våga inte döma mig! jag är bara nyfiken.
pss. husis betyder husranksakan men det är så svårt att skriva ut.
Citera
2023-02-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
I en annan tråd så beskrev en snubbe hur grannarna hade ringt snuten för det luktade cannabis och då hade snuten kommit och gjort husis.

Nu undrar jag hur det går till, snuten måste väl då rimligen på plats känna samma sak och kunna bekräfta att jo mkt riktigt luktar det cannabis här, dom kan ju inte bara få tillstånd för husis pga vad en granne påstår?

ps. jag knarkar inte! våga inte döma mig! jag är bara nyfiken.
pss. husis betyder husranksakan men det är så svårt att skriva ut.
Måste väl även ha OK från åklagare?
Citera
2023-02-14, 14:52
Medlem
knark-kungens avatar
Det är polisen som skriver rapporten, hittar dom ingenting kan dom enkelt bara ändra anledning till husisen sen.

Det är alldeles för enkelt för Svensk polis att göra husrannsakan, en lögn ska inte räcka för att ta sig in.
Citera
2023-02-14, 15:07
Medlem
Palisongs avatar
Får och får, de gör lite som de vill för de vet att ingen kan göra nått åt saken.

De behöver inget särskilt beslut för husrannsakan utan det räcker med misstanke om brott.
Citera
2023-02-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Det är polisen som skriver rapporten, hittar dom ingenting kan dom enkelt bara ändra anledning till husisen sen.

Det är alldeles för enkelt för Svensk polis att göra husrannsakan, en lögn ska inte räcka för att ta sig in.

Precis, I Sverige kan dem nämligen ansöka om tillståndet efter dem har gjort husis.
Så känner dem lukt utanför din bostad eller grannen ringer så är du fucked.
Sluta punda.
Citera
2023-02-14, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Vi lever inte i USA.
Citera
2023-02-14, 16:38
Medlem
NollFemNollFems avatar
Det räcker med att det finns "anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa" för att få genomföra en husrannsakan. 28 kap. 1 § RB
Beslut att genomföra (förordnande om) husrannsakan är upp till undersökningsledaren, åklagaren eller rätten. 28 kap. 4 § RB
Men polisman får även utan ovan nämnt förordnande företa husrannsakan "om det är fara i dröjsmål". 28 kap. 5 § RB

Sen ska det förvisso vara proportionerligt - "skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse." 28 kap. 3 a § RB
Citera
2023-02-14, 17:05
Medlem
Palisongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rekrytanten
Det är nog bara en fråga om tid tills någon blatte sätter lite bly i pannan på dessa provocerande horungar vid ett trafikstopp eller så

Ja man kan ju hoppas men tyvärr tror jag de har rätt bra uppfattning om vilka de törs jävlas med och inte. Svensk polis är jätteduktiga när det gäller att terrorisera vanliga svenssons iaf
Citera
2023-02-14, 17:11
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen

Enkelt anonymt ringa till soc och säga att dom misshandlar barn, länstyrelsen kan man ringa till och säga att dom låter hunden (om dom har nån ) få vara ensam omkring 12 timmar och dagen, ringa hyresvärden och klaga på att dom grälar och tycks duscha mycket länge sena sena nätter och suset från ledningarna stör när det är tyst annars i huset och till polisen kan man säga att det luktar cannabis och det kommer folk mitt i nätterna och står och mummlar 2 minuter iid dörren i dörren och allt detta anonymt och sånt händer när grannsämjan inte är den bästa.
Citera
2023-02-14, 18:02
Medlem
tnems avatar
Citat:

Eller förundersökningsledaren, om det inte är pågående brott.

Men det spelar liksom ingen roll vad de får eller inte får.
Vi har fribevisprövning i Sverige så bevis blir inte ogiltiga bara för att man inte hade stöd för husrannsakan. Hittar de inget så får de som högst kritik från JO.
Citera
2023-02-14, 18:03
Medlem
orrecrists avatar
Oftast hittas ju knark ifall det luktar knark så då är det typ skit samma, eller? Någon pundar som sitter och röker på lär inte argumentera om det
Citera
2023-02-14, 18:16
Avstängd
Citat:

Jag är rätt säker på att dom inte längre behöver blanda in åklagaren för att få ok för en husis, det räcker nuförtiden med ett ok från yttre befäl så är det klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in