• 1
  • 2
2023-02-14, 14:46
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/fan...r-rolexranaren

Ett år och åtta månaders fängelse blir påföljden för den 24-årige man som rånade en man i 20-årsåldern i Furulundsskogen på hans Rolexklocka, mobiltelefon, guldkedja och kontanter

Vad är det här för tomtar?
En 20-åring med Rolex stinker gängkriminalitet även om han var offret denna gång
Citera
2023-02-14, 14:48
Medlem
Crabbofixs avatar
nästan 2 år alltså för personrån, det får väl sägas vara ganska strängt straff.

Om det straffet var vardagsmat då skulle ju personrånen försvinna ganska snabbt.
Citera
2023-02-14, 14:51
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
nästan 2 år alltså för personrån, det får väl sägas vara ganska strängt straff.

Om det straffet var vardagsmat då skulle ju personrånen försvinna ganska snabbt.
Två år för personrån? Minst 10 år vore mer proportionerligt.
Citera
2023-02-14, 14:52
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Två år för personrån? Minst 10 år vore mer proportionerligt.

inte i förhållande till övriga lagar. det är t ex strängare straff att ha ett vapen på sig (som inte används) än att råna någon.
Citera
2023-02-14, 15:03
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
inte i förhållande till övriga lagar. det är t ex strängare straff att ha ett vapen på sig (som inte används) än att råna någon.
Nä jag vet att våra lagar och straffsatser är rubbade, personrån är ett jäkligt allvarligt brott som kan förstöra livet för en människa och dess anhöriga så därför tycker jag att 10 år borde vara minimum för ett sånt brott.
Citera
2023-02-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nä jag vet att våra lagar och straffsatser är rubbade, personrån är ett jäkligt allvarligt brott som kan förstöra livet för en människa och dess anhöriga så därför tycker jag att 10 år borde vara minimum för ett sånt brott.

Vi skulle ha det som i USA där domarna ofta baseras på den skada offret åsamkats. Pedofiler får ofta fängelse på 10 år+
Ett rån som det här hade i vissa stater gett 15 år
Citera
2023-02-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Vi skulle ha det som i USA där domarna ofta baseras på den skada offret åsamkats. Pedofiler får ofta fängelse på 10 år+
Ett rån som det här hade i vissa stater gett 15 år

Beror helt på delstat, och främst, bakgrund. Har du flera domar på dig, visst, men du får inga 15 år om det inte inkluderat väldigt grovt våld. 15 år är betydligt fler än dom flesta åker på för dråp i USA.
Citera
2023-02-14, 19:54
Medlem
Nintendokids avatar
Finns det FUP för aktuellt fall?
Citera
2023-02-14, 19:59
Avstängd
Anatoliys avatar
Citat:
En 20-åring med Rolex stinker gängkriminalitet även om han var offret denna gång
Du vet att en ny äkta Rolex kan du köpa på facebook för under 1000:-?
Citera
2023-02-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy
Du vet att en ny äkta Rolex kan du köpa på facebook för under 1000:-?
En kopia på rolex. Vart framgår det att de rör sig om en kopia? Om det varit guld han bär är det med sannolika skäl oxå en äkta klocka han innehavt
Citera
2023-02-14, 20:27
Medlem
Atamons avatar
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/fan...r-rolexranaren

Ett år och åtta månaders fängelse blir påföljden för den 24-årige man som rånade en man i 20-årsåldern i Furulundsskogen på hans Rolexklocka, mobiltelefon, guldkedja och kontanter

Vad är det här för tomtar?

Undrar detsamma, men om han varit gängkriminell så hade han löst detta utan hjälp från rättsväsendet.
Citera
2023-02-14, 20:47
Medlem
Hur gör man i ett sådant fall? Om man hävdar att man äger en sådan dyrgrip som jag förväntar mig att det är, kontrollerar man då ägandet och om det är köpt med rena pengar innan man lämnar tillbaka den?

Är det inte grovt rån detta? Det borde ge betydligt hårdare straff!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in