• 1
  • 2
2006-07-21, 12:56
Medlem
ChristianXs avatar
EU-kommissionen kritiserar nu Svenska Spel fr att de dels vill vara skyddade p sin egna hemmamarknad, men vill expandera i Baltikum. Sjlvklart hller inte Svenska Spel med om det, utan frklarar sig p fljande frtroendeingivande stt:
Citat:
Svenska Spel uppger att de satsar p utlandet fr att "exportera kunskap, spel och spelansvar till andra lnder".

Fantastiskt. Samma egendomliga synstt som nr man pstr sig vilja vrna om mnniskorna genom att ha spritmonopolet kvar i Sverige, och samtidigt riktar sig stenhrt mot t ex ungdomar utanfr Sverige och vill f dem att dricka mer sprit.

Har de svenska monopolen ngon chans fr verlevnad? Jag varken tror eller hoppas det. Myndighetsfrklara vuxna svenskar nu!
Citera
2006-07-21, 12:58
Medlem
Ankdammsmans avatar
Det enda som terstr fr Partiet att ta kontroll ver r vl droghandeln.

Nsta mandatperiod kanske?
Citera
2006-07-21, 13:08
Bannlyst
Sjlvklart r Svenska Spels dla motiv bortfrklaringar- Staten vill tjna pengar. Dock kan jag inte se varfr de skulle vara dubbelmoral, balterna vill ju ha fri fretagsamhet p den fronten och Svenska Spel uppfyller bara deras nskan. Om de inte frstr frdelarna med statliga monopol r det balternas problem.
Citera
2006-07-21, 13:27
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef V Tobin
Sjlvklart r Svenska Spels dla motiv bortfrklaringar- Staten vill tjna pengar. Dock kan jag inte se varfr de skulle vara dubbelmoral, balterna vill ju ha fri fretagsamhet p den fronten och Svenska Spel uppfyller bara deras nskan. Om de inte frstr frdelarna med statliga monopol r det balternas problem.
Vilka r frdelarna d? Att staten har monopol eller att utlndska aktrers inkomster skattas utomlands? Svenska arbetares inkomster gr till Malta, London osv? Vad tjnar Sverige p det?

Nej, ta bort monopolet och infr en viss spellicens istllet, dr det finns ett antal regler man ska hlla sig till. Om man nu r s kt p skatt kan man ju alltid ha en hgre skatt p spel, s det finns ju inga argument fr spelmonopol.

Det enda argumentet Svenska spel har r att de bara betalar tillbakar under 50% av de inkomsterna man fr. Utlndska aktrer (Unibet mfl.) betalar tillbaka ver 90% av inkomsterna. Skillnaden r allts att en spelberoende frlorar mer hos Svenska Spel n hos Unibet. S utnyttjar man n spelberoende i sann monopol-anda

Edit: Och hur fan kan folk vara emot EU? EU r vrt enda hopp att vi slipper sosseriet i framtiden!
Citera
2006-07-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Det har de vl gjort sedan lnge. Apoteket har monopol p drogfrsljning.
Det tycker jag r allvarligare n systembolagets monopol, ven om jag ogillar det ocks. Droger kan vara en livsndvndighet fr vissa, alkohol verlever man i princip utan.

P apoteket kan man kpa svl amfetamin till DAMP-ungar, som morfinpreparat och kokainhydroklorid.
Cocillana-Etyfin r fin. Sprit med lite morfinderivat. Sitter som en keps med hakrem till kaffet, men frtar dessvrre effekten av koffeinet.

Edit:
Unibet - var det Karlstadbon som startade det, eller r det Betson jag tnker p?
Citera
2006-07-21, 13:33
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Det har de vl gjort sedan lnge. Apoteket har monopol p drogfrsljning.
Det tycker jag r allvarligare n systembolagets monopol, ven om jag ogillar det ocks. Droger kan vara en livsndvndighet fr vissa, alkohol verlever man i princip utan.

P apoteket kan man kpa svl amfetamin till DAMP-ungar, som morfinpreparat och kokainhydroklorid.
Cocillana-Etyfin r fin. Sprit med lite morfinderivat. Sitter som en keps med hakrem till kaffet, men frtar dessvrre effekten av koffeinet.

Edit:

Hrligt, men jag hoppas iaf att du menar kodeinhydroklorid iaf?
Citera
2006-07-21, 13:34
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Om jag inte har missuppfattat allt startades Expekt, Betsson, Parbet och Unibet av svenskar som protest mot svenska monopolet.

Det r vl frdelen med monopolet att svenskar ligger i tten med ntpoker Tror att vi efter USA har strst andel ntpoker-spelare % av befolkningen. Kommer dock inte ihg var jag lste det
Citera
2006-07-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Hrligt, men jag hoppas iaf att du menar kodeinhydroklorid iaf?

Nej, koks. Men det r naturligtvis receptbelagt, och jag tror inte ens det skrivs ut till privatpersoner. Frr anvndes det tydligen som lokalbedvning vid starroperationer, man droppade det i gat. Frmodligen finns det bttre och effektivare lokalbedvande preparat idag.

Man kanske skulle kunna tigga till sig en flaska, droppa ut det p en glasskiva och lta det dunsta in, s fick man en liten liten lina
ACO Koks!

Kodein r vl ngon slags slkting till morfin?
Citera
2006-07-22, 00:45
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Du har uppenbarligen inte sett "Kronans Droghandel" lngs rv 40 utanfr Gteborg.
Citera
2006-07-22, 07:25
Medlem
NumeroUnos avatar
Det vrsta r att sossejvlarna skert sjlva tror p smrjan. Sverige moralens vktare ska exportera sitt verlgsna system till resten av vrlden som inte fattar ngonting. Tur att vi r s betydelselsa att ingen blir uppretad.
Citera
2006-07-22, 10:46
Medlem
Carpe Diems avatar
Sossarna drar in mycket stlar p sitt monopol. Egenintresset talar.
Citat:
S-lotterier gr rekordvinster
Socialdemokratiska A-lotterierna gr rekordvinster.
Aldrig tidigare har s stora summor gtt till partiet - hela 91 miljoner kronor gick rakt ned i partikassan vid den senaste utbetalningen.
Strre text Mindre text
Se hela granskningen
Sedan r 2000 har nra en halv miljard betalats ut. Men nu kritiseras regeringen fr att vrna om spelmonopolet fr att skydda partiets egna intressen.

Spel och lotterier r viktiga hrnstenar i socialdemokraternas ekonomi. Spelen administreras genom bolagen A-lotterierna och Spero. Inkomsterna frn lotterierna r av stor betydelse.

- Vi skulle klara oss utan dem men det skulle bli svrt, konstaterar socialdemokraternas partikassr Tommy Ohlstrm.

Nyheternas granskning visar att a-lotterierna noterade all-time-high i fjol, vinsten frn framfr allt kombilotteriet gjorde att SSU och socialdemokraterna fick rekordutdelning, 91 miljoner kronor betalades ut. Mellan ren 2000 och 2005 har totalt 486 miljoner betalats ut.

Miljoninkomster

- Visst r det en viktig inkomstklla, sger Hkan Bystedt, ordfrande fr A-lotterierna. Vr grundprincip r att man inte bara ska leva p arbetsfria inkomster. Vi tycker att det r rtt att man jobbar ihop dem sjlv och vi r stolta ver att gra det.

Det svenska spelmonopolet ger ven folkrrelser viss mjlighet att bedriva spel och lotterier. Kritikerna till monopolet menar att regeringens ovilja att slppa in fler aktrer beror p att man bevakar partiets egna miljoninkomster.

Socialdemokraternas sedelpress

Den moderate riksdagsledamoten Henrik von Sydow r mycket kritisk till hur regeringen hanterar spelfrgorna.

- Genom spelmonopolet tjnar socialdemokraterna varje r mngmiljonbelopp p svenska smspelare, sger Henrik von Sydow. Det r drfr som de med nbbar och klor frsvarar det svenska spelmonopolet.
- Tack vare monopolet fr A-lotterierna och Spero en mycket gynnad stllning. Det gr att de i praktiken fungerar som socialdemokraternas egen sedelpress.

Spel p internet

Helt klart r spelfrgan knslig. Nr Nyheterna ska trffa den ansvarige ministern, Sven-Erik sterberg, ber han om frgestllningarna i frvg - ngot som r mycket ovanligt.

sterberg anser inte att partiets lotteriinkomster pverkar regeringens politik.

- Nr man hanterar de hr frgorna fr man inte ha partimrket p sig, sger Sven-Erik sterberg.

Vad sger du om att kritiker menar att socialdemokraterna hller fast vid spelmonopolet fr att bevaka sina egna intressen?

- Bara struntprat. Det handlar verhuvudtaget inte om det.

ven A-lotterierna anser att den bild kritikerna mlar upp r felaktig. De hvdar att de grna ser frndringar fr att sjlva kunna satsa p andra former av spel, exempelvis p internet.
http://www.tv4.se/nyheter/val06/464343.html
Citera
2006-07-22, 11:51
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Du har uppenbarligen inte sett "Kronans Droghandel" lngs rv 40 utanfr Gteborg.

Kronans Droghandel har varken ngot monopol eller r statligt gt. Lkemedelsmonopolet i Sverige r ett detaljhandelsmonopol, ungefr som fr alkohol numera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in